مشهد – ايرنا - رئيس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي وزارت راه و شهرسازي گفت: پنج دستگاه شتاب نگار به استان خراسان رضوي اختصاص يافته كه اين تجهيزات در راه اندازي شبكه ملي شتاب نگاري با رويكرد سامانه پاسخ سريع و فعاليت به روز و لحظه اي در اين مسير تاثير فراواني دارد.

به گزارش روز شنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي، محمد شكرچي زاده در نشست شوراي راهبردي دفتر منطقه اي شمال شرق مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي در مشهد افزود: گسل هاي خطرپذير بايد زير نظر باشند و تجهيز خراسان رضوي، بويژه مشهد به اقلامي از جمله شتاب نگار و لرزه نگار و نيز تعيين محل رصدخانه اي به منظور كمك گرفتن از مكان هاي مختلف براي كنترل وضعيت زلزله، اهميت زيادي دارد.
وي با تاكيد بر اهميت آموزش در خصوص مواجهه با زلزله و كنترل آن، اظهار اميدواري كرد كه در سال آينده همزمان با توسعه شبكه شتاب نگار و نصب چند دستگاه شتاب نگار در مشهد، اتفاقات خوبي در اين عرصه بيفتد.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي نيز با تاكيد بر توسعه فعاليت هاي مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي منطقه شمال شرق كشور، گفت: اين مركز كه از نيروهاي بسيار توانمند و آگاه برخوردار است در حوزه هايي با بخش آموزش اين سازمان گره خورده و با آن همكاري دارد.
حسين كامران ديسفاني افزود: در بخش آموزش، حوزه هاي زيادي مغفول مانده كه از آن جمله بحثهاي مربوط به فناوري هاي نوين است.
وي گفت: مباحث مربوط به انرژي، آتش و ساختمان سبز به رشته خاصي در حوزه نظام مهندسي برنمي گردد ، عمدتا چندرشته اي است كه همپوشاني دارند لذا از مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي منطقه شمال شرق درخواست مي شود كه به اين رشته ها سمت و سوي آموزشي بدهد.
كامران ديسفاني اظهار كرد: در بحث آموزشي در مباحث ياد شده بايد تمركز بيشتري داشت زيرا افزايش آموزش در اين بخش بسيار ارزشمند و حائز اهميت است.
وي با تاكيد بر گسترش فعاليت مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي منطقه شمال شرق گفت: بايد يك ساختمان مشخص به مركز تحقيقات اختصاص يابد تا فعاليت هاي بيشتري را پوشش دهد.
رئيس سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي گفت: بسياري از مهندسان هنوز از فناوري هاي نوين اطلاعي ندارند و اطلاعات آنان در اين بخش تنها در حد همايش است لذا مكاني كه همه فناوري هاي نوين مربوط به ساختمان در آن قابل تعريف باشد، در درازمدت مي تواند موثر و پيوند خوبي با جامعه مهندسان داشته باشد.
كامران اظهار كرد: مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي منطقه شمال شرق با همكاري بخش آموزشي سازمان نظام مهندسي ساختمان خراسان رضوي مي تواند در سطح جامعه بين جامعه مهندسان و توليدكنندگان با برگزاري همايش ها و دوره هاي آموزشي ارتباط موثري ايجاد كرده و باعث شناساندن آن شود.
وي بيان كرد: بخش خصوصي هم تمايل زيادي دارد كه با مركز تحقيقات همكاري كند و اگر مجوز لازم به آن داده شود، از اين همكاري استقبال مي كند.
سرعت بخشيدن به تدقيق حريم گسل شهر مشهد، توسعه شبكه شتاب نگاري با رويكرد راه اندازي و استقرار سامانه پاسخ سريع زلزله، برگزاري دوره ها و كارگاه هاي آموزشي مورد نياز جامعه مهندسي استان بويژه مباحث ميان قاب ها، ارتقاي فناوري بتن و مصالح ساختماني، معرفي و ترويج فناوري هاي نوين ساختماني بويژه شبكه هاي سبك و سريع الاحداث و بازخواني مجدد طرح ايمني راه ها با رويكرد كاهش تلفات جاده اي استان به عنوان نقشه راه فعاليت هاي سال ١٣٩٧ دفتر منطقه اي شمال شرق مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي محورهايي بود كه در نشست امروز تدوين و مورد تاكيد حاضران قرار گرفت.
به گزارش ايرنا، 100 گسل لرزه زا در خراسان ‌رضوي وجود دارد كه از اين تعداد، 21 گسل بسيار مهم است و بنا به گفته مسئولان 65 درصد پهنه اين استان در معرض خطر نسبي و بسيار بالايي به لحاظ لرزه خيزي قرار دارد.
7489/5132