تهران- ایرنا- «محمد فنایی» پیشكسوت داوری فوتبال ایران، گفت: حضور خانواده ها در ورزشگاه های فوتبال سراسر كشور باعث رشد فرهنگی فوتبال ایران در تمامی جهات خواهد شد.

فنایی روز یكشنبه در گفت وگو با ایرنا در خصوص وضعیت داوری فوتبال ایران در سال 96، گفت: هفدهمین سال حرفه ای شدن فوتبال ایران را پشت سر می گذاریم، اما هنوز با استانداردهای حرفه ای شدن فوتبال فاصله زیادی داریم.
وی ادامه داد: در فوتبال ایران نیاز به فرهنگ سازی بسیار جدی به خصوص در بخش هواداران داریم تا همه این مسایل دست به دست هم دهند تا فوتبال ایران در تمام جهات رشد كند.
پیشكسوت داوری فوتبال ایران، گفت: نگاه ما نباید فقط به یك استادیوم آزادی باشد و باید بدانیم در تمامی شهرها نیاز به سخت افزار مناسب هستیم.
وی تصریح كرد: باید در سال های آینده جایگاهی برای بانوان در تمامی ورزشگاه ها در نظر گرفته شود و این می تواند به رشد ورزش ما كمك زیادی كند.

*** برخی اتفاقات ورزش در شان ما نیست
فنایی اظهار كرد: ما امروز در ورزشگاه شاهد اتفاقاتی هستیم كه در شان فرهنگ مردم ما نیست و مطمئن باشید وقتی خانواده ها در كنار هم به ورزشگاه بیایند، این مشكل به صورت جدی حل خواهد شد.
وی تصریح كرد: از مسئولان فوتبال می خواهم فقط به دنبال میزها نباشیم و باید همه كمك كنند تا این اتفاقات تاثیرگذار در فوتبال ایران رخ دهد. بسیار خوب است وقتی مسئولان از فوتبال كنار می روند همیشه از نام آنها به نیكی یاد كنند و این را بدانید مردم ما فراموش كار نیستند.
فنایی افزود: اتفاقات داوری دقیقا زیر مجموعه همین مسایلی است كه من مطرح كردم و تا زمانی كه مسئولان فوتبال نتوانند از داوران حمایت كنند، همچنان شاهد كتك خوردن داوران خواهیم بود.
وی ادامه داد: حملات به داوری جدیدا بسیار زشت شده و مطمئن باشید با ادامه این روند به زودی از داوری تهی خواهیم شد. فدراسیون باید همان روزهایی كه انتقاد از داوران در لیگ برتر شروع شد، محكم مقابل انتقاد كنندگان قرار می گرفت.

*** رسانه ها واقعیت های فوتبال را بنویسند
پیشكسوت داوری فوتبال ایران، گفت: رسانه در بهبود این شرایط نقش بسیار تاثیرگذاری دارد و به اعتقاد من، شما موظف به نوشتن واقعیت های این فوتبال هستید. علی كریمی عزیز واقعیت هایی را مطرح كرد، اما كمی در گفتار خود ناشی گری كرد و می توانست خیلی قوی تر مسایل را مطرح كند. امیدوارم رسانه ها به غیر از كریمی به سراغ سایر فوتبالی ها بروند و واقعیت ها را به گوش همه برسانند.
وی افزود: بسیار متاسفم كه حتی مسئولان كمیته داوران ما هم برای حفظ جایگاه این خانواده كاری نمی كنند و فقط به فكر منافع خود و برگزاری كلاس های تدریس و سایر مسایل هستند.
فنایی خاطرنشان كرد: مسئولان كمیته داوران باید از مسئولان فدراسیون بخواهند كه حق داوران حفظ شود و با برخورد جدی اجازه بی احترامی به این خانواده پاك را ندهند.

*** برخی كشورها با نفوذ در ورزش آسیا هر روز به ما لطمه می زنند
پیشكسوت داوری فوتبال ایران با انتقاد از نگرفتن حق داوران در سطح بین المللی فوتبال، اظهار كرد: متاسفانه حق داوران ما گرفته نمی شود و می بینیم داوران ضعیف آسیا در بازی های مهم لیگ قهرمانان سوت می زنند، اما داوران موفق ما حتی در بازی های زیر گروه قاره داور اصلی نیستند.
وی تاكید كرد: گروهی در آسیا علیه فوتبال ما جمع شدند و مرتبا با اینچنین تصمیمات به فوتبال ایران آسیب می زند و ما هم متاسفانه توان ایستادن مقابل آنها نداریم. متاسفم امروز ما حتی در برگزاری بازی های دوستانه تیم ملی هم باعث خنده حریفان خود شده ایم. چرا نباید در این زمان كم به دنبال تیم های قدر برویم آیا دلیل آن سم پاشی رقبای ما نیست؟ مطمئن باشید این كشورها حتی در برگزار نشدن بازی های مهم برای كشور ما نقش دارند و امیدوارم روزی بتوانیم مقابل آنها قرار بگیریم.
ورزشی **9118**1368