تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸

تهران- ايرنا- روزنامه ابتكار در گزارشي به طرح جديد ترافيك در پايتخت پرداخت و آورد: درحالي از شنبه 26 اسفندماه ثبت‌نام طرح ترافيك جديد پايتخت آغاز شده كه اين ثبت‌نام سوالات زيادي را در ذهن شهروندان ايجاد كرده است.

در ادامه اين گزارش مي خوانيم: در ابتدا افراد بايد به سامانه my.tehran.ir مراجعه كرده و ضمن درج اطلاعات حساب كاربري خود در اين سامانه ثبت‌نام كنند، مدارك مورد نياز براي ثبت‌نام تصوير كارت ملي است كه حداكثر بايد 200 كيلوبايت باشد و همچنين تصوير كارت ماشين يا سند مالكيت خودرو كه آن هم بايد حداكثر 200 كيلوبايت باشد.

شهروندان پس از تكميل ثبت‌نام در سامانه، امكان شارژ حساب و امكان تردد در محدوده را در صورت وجود ظرفيت خواهند داشت و نيازي به مراجعه به دفاتر خدمات الكترونيك شهر نيست. پس از طي كردن مرحله اول صفحه‌اي براي كاربران ايجاد مي‌شود و جانبازان 25درصد و بالاتر، بيماران خاص و معلولان جسمي‌حركتي، خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عكاسان خبري مي‌توانند اطلاعات خود را در اين قسمت وارد كنند.

**مراجعه به دفاتر خدمات الكترونيك
جانبازان 25درصد و بالاتر بايد تصوير كارت جانبازي يا نامه بنياد جانبازان و امور ايثارگران كه تاريخ اعتبار آن منقصي نشده است و درصد جانبازي هم در آن قيد نشده باشد، حداكثر تا 200 كيلوبايت در قسمت مربوطه بارگذاري شود و جانبازان بايد با در دست داشتن اصل مدارك براي تاييديه به يكي از دفاتر خدمات الكترونيك شهر مراجعه كنند.

همچنين بيماران خاص و معلولان جسمي‌حركتي بايد تصوير نامه يا كارت‌شناسايي بيماران خاص يا معلولان كه از سمت بهزيستي يا انجمن‌هاي مربوطه صادر شده، در صورتي كه تاريخ اعتبار آن منقضي نشده باشد در قسمت مربوطه بارگذاري كنند و پس از آن به يكي از دفاتر خدمات الكترونيك شهر در حالي كه اصل مدارك را با خود به همراه دارند مراجعه كنند تا سير ثبت‌نام تكميل شود.

با اين توضيح كه خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عكاسان خبري نيز بايد تصوير كارت خبرنگاري كه تاريخ اعتبار آن منقضي نشده را حداكثر تا 200 كيلوبايت در قسمت مربوطه بارگذاري كرده و در حالي كه اصل مدارك را در دست دارند بايد به دفاتر خدمات الكترونيك شهر مراجعه كنند تا مراحل تكميل ثبت‌نام‌شان
انجام شود.

لازم به ذكر است مالكان وانت‌بارها بايد به سامانه baraneh.tehran.ir مراجعه كرده و تاييديه اتحاديه خود و مشخصات خودرو و همچنين تاييديه سازمان حمل‌ونقل ترافيك را وارد كنند. مالكان آژانس نيز بايد به سامانه taxi-agencg.tehran.ir مراجعه كرده و اطلاعات درخواستي را كه اعم از تاييديه اتحاديه، تاييديه سازمان حمل‌ونقل ترافيك و مشخصات مالك و خودرو مي‌شود را وارد كنند.

**ثبت اطلاعات از روي قبض عوارض نوسازي
همچنين براي اولين بار در اين سامانه براي ساكنان محدوده طرح ترافيك قسمتي ايجاد شده و ساكنان بايد تصوير سند مالكيت يا اجاره‌نامه داراي كد رهگيري و برچسب هولوگرام را حداكثر تا 200كيلوبايت وارد كرده و در مرحله بعدي ساكنان بايد اطلاعات ملك را از روي قبض عوارض نوسازي اخذ و در سامانه وارد كنند و پس از آن نيز با در اختيار داشتن اصل مدارك به دفاتر خدمات الكترونيكي شهر مراجعه كنند.

براساس اين گزارش، شهروندان پس از ثبت‌نام در سامانه و شارژ حساب شهروندي در هر هفته امكان رزرو سه روز براي تردد در محدوده طرح ترافيك را دارند و در صورت ارائه مجوز از سوي سامانه مي‌توانند تردد كنند. با اين توضيح كه در پايان هر روز تردد شهروندان مجاز در محدوده بررسي و عوارض پرداختي پس از اعلام ضرايب قانوني محاسبه شده و از حساب شهروندي كسر مي‌شود و بديهي است در صورت شارژ نكردن حساب شهروندي، جريمه ورود به محدوده طرح ترافيك براي شهروندان اعمال و مبلغ عوارض تردد در صورت بدهي آنها حساب مي‌شود.

**مشكلاتي كه متقاضيان با آنها مواجه شدند
اين توضيحات درحالي است كه مديركل صدور آرم طرح ترافيك شهرداري تهران به برخي سوالات و ابهامات ثبت‌نام طرح ترافيك جديد پاسخ داده است. مصطفي قنبرنژاد با بيان سامانه ثبت نام طرح ترافيك براي سال 96 با آدرس my.tehran.ir براي ثبت‌نام متقاضيان ورود به محدوده طرح ترافيك و ساكنين محدوده گشوده شده است، به ايسنا گفت: با اين حال برخي از كاربران در حين ثبت‌نام به مشكلاتي برخورد كرده‌اند كه لازم است توضيحاتي در اين خصوص ارائه شود.

وي با بيان اينكه متقاضيان دقت داشته باشند كه بايد اطلاعات آنها از ابتدا ثبت شود، ادامه داد: ممكن است برخي از افراد عنوان كنند كه در سال‌هاي قبل طرح ترافيك دريافت كرده و نيازي نيست كه اطلاعات خودروي خود را وارد كنند و يا مي‌خواهند از نام كاربري قبلي خود استفاده كنند اما دقت داشته باشيد كه اين سامانه براي طرح جديد ترافيك پايتخت ايجاد شده و متقاضيان بايد اطلاعات خودروي خود را بار ديگر به طور كامل درج كنند.

**براي درج اطلاعات عجله‌ نكنيد
مديركل صدور آرم طرح ترافيك شهرداري تهران، با بيان اينكه سرويس ارائه شده از سوي ثبت احوال محدود است، گفت: سرويس ارائه شده از سوي ثبت احوال محدود است و ممكن است متقاضيان در همان ابتدا با مشكل عدم تاييد شماره كارت ملي مواجه شوند اما لازم است متقاضيان صبور باشند چراكه از روز شنبه مراجعه به سايت به شدت افزايش يافته و شهروندان مي‌توانند در روزهاي ديگر نسبت به ثبت‌نام اقدام كنند چراكه عوارض اين طرح به صورت روزانه محاسبه مي‌شود و عجله‌اي براي درج اطلاعات نيست.

وي با بيان اينكه با فعال‌سازي نام كاربري، كد فعال‌سازي به تلفن‌همراه درج شده در اطلاعات اوليه ارسال مي‌شود، افزود: شهروندان دقت داشته باشند كه ثبت اطلاعات محل سكونت تنها براي شهرونداني است كه در داخل محدوده طرح ترافيك سكونت دارند و نيازي نيست افرادي كه در داخل محدوده سكونت ندارند و يا افرادي كه محل كارشان در داخل محدوده است، اين قسمت را تكميل كنند. وي افزود: مراجعه تعداد زيادي از شهروندان به سامانه my.tehran.ir سبب كند شدن سرور در برخي مواقع مي‌شود اما شهروندان صبور باشند تا بتوانند مراحل ثبت‌نام خود را تكميل كنند.

*منبع: روزنامه ابتكار؛ 1396.12.28
**گروه اطلاع رساني**9428**2002