اهواز - ايرنا - شهرستان بهبهان با پيشينه تاريخي 10 هزارساله خود، مناطق گردشگري بسياري دارد كه گردشگران بسياري را به ويژه در ايام نوروز به سمت خود مي كشاند.

به گزارش ايرنا بهبهان ، با وسعتي حدود سه هزار و 195كيلومتر مربع در جنوب غربي خوزستان قرار دارد. شهرستان بهبهان از طرف شمال و شمال شرقي به استان كهگيلويه و بويراحمد و از جنوب به استان بوشهر محدود مي‌شود.
بافت تاريخي شهر بهبهان كه قديمي‏ترين منطقه بهبهان فعلي است، آثار قديمي و تاريخي زيادي را در دل خود جاي داده است. از ويژگي‏‌هاي اين بافت وجود بيش از 84 مسجد، حسينيه و امامزاده در لابه‌لاي اماكن مسكوني آن است؛ قدمت بيشتر خانه‏‌هايي كه در بافت واقع شده‏‌اند به دوره‌‏هاي قاجار و پهلوي مي‌‏رسند.

** اماكن مذهبي
آرامگان امامزاده حيدر ، امامزاده شاه ‏مير عالي حسين، امامزاده شاه ‏فضل،شاهزاده حسين ،بي‏ بي خديجه، بي‏ بي زبيده خاتون، بي‏ بي‏ صالحه ‏بيگم، امامزاده ابراهيم، امامزاده شيرعلي، امامزاده ابوذر، سيد فقيه، آخوند ملاعلي بهبهاني در نقاط مختلف شهرستان بهبهان قرار دارد و هر ساله تعداد زيادي از گردشگران خوزستان و خارج از خوزستان به زيارت مرقد اين بزرگواران مي روند.

** صنايع دستي
در روزگار نه چندان دور صنايع دستي بسياري در اين شهرستان توليد مي شد كه نقش مهمي در تامين معاش ساكنان اين منطقه داشت. مسگري، ورشوسازي، ساخت قليان، ظروف سفالي، عبابافي، نمدمالي، لحاف‏‌دوزي، توليد كلاه نمدي و گيوه از جمله صنايع دستي شهرستان بهبهان است كه در گذر زمان بخش عمده اي از آنها به دست فراموشي سپرده شده و امروزه تنها عبابافي ، نمدمالي، لحاف‏‌دوزي و گيوه‏‌دوزي در اين شهرستان انجام مي شود.

** راسته بازار معروف بهبهان
اين مجموعه كه با شماره 3769 در فهرست آثار ملي ثبت شده قديمي‏‌ترين بازار شهر است. اين مجموعه متعلق به دوره قاجار، داراي چندين راسته بوده كه حرفه‏‌هاي مختلف در راسته‏‌هاي مخصوص به خود فعاليت داشتند؛ هم اكنون تنها يك راسته از آن باقي‎مانده است‎؛ برروي ديوار راسته باقي‎ مانده دو كتيبه قرار دارد؛ مصالح به كار رفته در ساخت ابزار سنگ و گچ است و از ويژگي‏‌هاي آن مي‏‌توان به سقف گنبدي حجره‏‌ها و كاربرد طاق و تويزه در پوشش سقف راسته‏‌ اشاره كرد.

** پل تاريخي ارجان
اين پل كه در كنار رودخانه مارون در نزديكي روستاي امام رضا(ع) و قدمگاه امام رضا(ع) واقع شده‎ متعلق به دوره ساساني است.
اين پل داراي دهانه‌اي طاق مانند در دست راست رودخانه باقي مانده‎ و چند پل و سنگفرش بستر زير پل نيز در حول و حوش بالا و پايين ديده مي‏‌شود؛ همه آثار به جامانده ساساني بوده و از سنگ و ملاط گچ ساخته شده ‎است؛ آثار پل كوچك ديگري پايين‌تر از پل بزرگ‌تر ديده مي‌‏شود.

** پلاژ مارون
اين مجموعه داراي فضاي سبز زيبا با گونه هاي گياهي متنوع است كه چشم اندازي زيبا را به وجود آورده است. مجموعه تفريحي- ورزشي ساختمان هاي جنبي سد مارون (پلاژ) با وسعت حدود ١٣ هكتار در ٢٤ كيلومتري شهرستان بهبهان جنب درياچه سد مارون واقع شده است.

** نرگس زار بهبهان
يكي از قديمي ترين نرگس زارهاي طبيعي ايران و منطقه زاگرس در خوزستان و شهرستان بهبهان است، كه قدمت آن به پيش از ميلاد مسيح نيز گفته شده است. مساحت آن 500 تا 700 هكتار و از ميدان بيدبلند فعلي تا منطقه تنگ تكاب و حتي كردستان بهبهان گسترده بوده است. نرگس زار بهبهان هم اكنون هم از جمله مناطق مهم و باسابقه رويش و پرورش گل نرگس بوده و از نرگس زارهاي طبيعي و معروف ايران محسوب مي شود. حدود 35 تا 40 سال پيش بخش وسيعي از زمين هاي اطراف نرگس زار فعلي پوشيده از گل نرگس بوده كه متاسفانه با مكانيزه شدن كشاورزي، تصرف زمين ها براي كشت غلات، خارج ساختن پيازهاي نرگس و خروج غير مجاز آنها به استان هاي ديگر، بخشي وسيع از اين گلزارها كه يك سرمايه ملي است، از بين رفته است. در سال هاي گذشته با تلاش و پيگيري اداره منابع طبيعي بهبهان، گلزار فعلي كه مساحتي حدود 20 هكتار دارد، ملي شده و عمليات مراقبت، نگهداري و احياي آن صورت گرفته است.

** منطقه گردشگري تنگ‎تكاب بهبهان
اين روستا در 20 كيلومتري شمال بهبهان، نواحي اطراف كارخانه سيمان و در نزديكي سد مارون، در دامنه كوه تنگ‎تكاب واقع شده‎ است؛ راه باريك و پرپيچ و خم كوهستاني ما را به اين منطقه خوش آب و هوا مي‏‌رساند كه به طور كامل بر شهر بهبهان و رودخانه مارون كه در پاي آن جريان دارد مسلط بوده به ويژه در شب چشم‏انداز شهر بسيار ديدني است. باغ‏هاي انبوهي در دامنه كوه واقع شده‏اند و هركدام داراي چشمه و استخر است؛ كوهستاني بودن، وجود مناظر زيباي طبيعي و دور بودن از هياهوي شهر باعث شده‎ تا در همه فصول سال علاقه‌مندان زيادي براي تفريح و استراحت به اين منطقه سفر كنند.
كوهستاني بودن منطقه به دوستداران كوهنوردي و صخره‏نوردي امكان پرداختن به علاقه خود را مي‏‌دهد؛ همچنين قلعه اي در اين منطقه به جا مانده كه به حسن صباح نسبت داده مي‏‌شوند و آن طور كه در كتاب خداوند الموت آمده يكي از معاونان حسن صباح در اين قلعه بر منطقه‏‌هاي خوزستان و فارس و كهگيلويه نظارت مي‏‌كرده ‎است.

**ديگر اماكن تاريخي بهبهان
ديوار و خندق اطراف شهر، مسجد جامع و راسته‎بازار، نارين قلعه(تخريب شده)، مقوم(از بين رفته)، آب‎ انبار و بركه‏‌ها، بقعه بشير‎نذير، عمارت كلاه‎فرنگي(تخريب شده)، مجموعه ارجان(گور مكشوفه كيدين ‎هوتران)، مجموعه بكان (پل، حمام)، پل خيري مح‎خان (خيرآباد)، قلعه مدرسه (خيرآباد)، آتشكده چهارطاق (خيرآباد)، كتيبه تنگ‎تكاب، برج‌هاي رضاخاني، خرابه‏هاي كلگه‏زار، كتيبه تنگ سروك از جمله آثار تاريخي اين شهرستان است.

** قلعه گلو
قلعه گلو يا همان قلعه گل و گلاب در ميان پنج روستاي شله زار يك و دو ، گنجيگون ، چم بستون يا چم بستان و قلعه دز قرار دارد كه نزديك ترين روستا به قلعه گلو روستاي چم بستون است كه از بالاي قلعه هم ديده مي شود.يكي از نام هاي پر آوازه و نام آشناي اين مناطق قلعه گلو يا گل و گلاب است كه اهالي ليراوي آن را مركز حكومت ليراوي كوه به رهبري امير ليرو مي دانند.
شهرستان بهبهان به دليل آب و هواي مناسب و دارا بودن جاذبه هاي تاريخي و مذهبي يكي از مهم ترين قطب هاي گردشگري در استان خوزستان است.
براساس آخرين سرشماري انجام شده، شهرستان بهبهان بالغ بر 180هزار نفر جمعيت دارد كه از اين تعداد بيش از 139 هزار نفر جمعيت شهري و 41هزار نفر جمعيت روستايي را تشكيل مي دهند.
9887/ 6037