تهران - ايرنا - مديركل دفتر آموزش هاي فني و حرفه اي وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان براي كسب شغل در آينده، همواره بايد با مهارت هاي روز دنيا آشنا شوند.

محسن حسيني مقدم روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا افزود: با ايجاد شرايط مناسب براي جوانان مي توان مهارت هاي روز دنيا را به آنان آموزش داد، زيرا توليد، نيازمند نيروي انساني ماهر است، و بخش مهمي از اين نيرو از هنرستان ها تامين مي شود.
وي با بيان اينكه مسئولان توجه ويژه اي به ارائه آموزش هاي مهارتي به دانش آموزان دارند، تصريح كرد: بايد با اقدامات مناسب، زمينه گرايش هر چه بيشتر دانش آموزان و اولياي آنها به رشته هاي فني و حرفه اي و كاردانش را افزايش داد.
مديركل دفتر آموزش هاي فني و حرفه اي وزارت آموزش و پرورش گفت: در سند تحول بنيادين بر آموزش هاي مهارتي تاكيد شده تا دانش آموز بتواند بعد از فراغت از تحصيل، امرار معاش حلال داشته و از اين رو تلاش داريم با همكاري و مساعدت همه دست اندركاران، بخشي از نيازهاي كشور كه به آموزش هاي اشتغال زا مربوط مي شود را پاسخگو باشيم.
حسيني‌ مقدم در خصوص سهم مجموعه فني و حرفه اي و كاردانش در برنامه ششم توسعه گفت: به عنوان نخستين سال برنامه ششم توسعه(برنامه پنجساله توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران طي سالهاي 1400-1396)، سهم 38 درصدي براي شاخه فني و حرفه‌اي و كاردانش در وزارت آموزش و پرورش درنظر گرفته شده است.
وي افزود: براي سال تحصيلي 97 - 96 نيز در مجموعه فني و حرفه‌اي و كاردانش حدود 36.5 درصد از دانش‌آموزان پايه دهم در شاخه فني و حرفه‌اي در حال تحصيل هستند و در اين رابطه 16 درصد سهم فني و حرفه‌اي و 20.5 درصد سهم دانش‌آموزان كاردانش است كه نسبت به سال گذشته 2.5 درصد در دو حوزه رشد نشان مي دهد.
مديركل دفتر آموزش فني و حرفه‌اي وزارت آموزش ‌و پرورش، ارائه مشوق‌هاي بيمه‌اي، ارتقاء مهارت و تمركز بر قابليت هاي منطقه‌اي در رسته‌هاي كسب و كار متناسب براي ايجاد اشتغال انبوه و اجراي برنامه‌هاي اشتغال عمومي به عنوان مهمترين وظيفه وزرات تعاون، كار و رفاه اجتماعي را از جمله برنامه‌هاي آينده در اين بخش با توجه به اهداف كلان برنامه ششم توسعه و اولويت‌هـاي ابلاغي رئيس جمهوري مبني بر اجراي سياست هاي فعال بازار كار برشمرد.
وي ادامه داد: چنانچه اين برنامه به تصويب نهاد سياستگذار و هماهنگ كننده آموزش فني و حرفه‌اي و مهارت آموزي برسد، بهبود نسبت هنرجويان متوسطه فني و حرفه‌اي و كاردانش بـه كل دانش آموزان دوره دوم متوسطه و توزيع دانشجويان كارداني فني و حرفه‌اي ميان رشته‌هاي تحصيلي متناسب بـا نيازهـا و ساماندهي نيروي انساني متخصص شـاخه‌هاي فني و حرفه‌اي و كاردانش وزارت آموزش و پرورش را شاهد خواهيم بود.
فراهنگ ** 1417 ** 1071