ساوه - ايرنا - 45 كيلومتر رانندگي از سمت شمال غرب ساوه كافي است تا شما را به روستايي ديدني با مناظر بكر به نام ' چناقچي عليا ' برساند كه زيبايي يك آبشار و گنبد يك كليسا از دور قابل توجه است.

به گزارش ايرنا،‌ در اين روستا مي توان يك ايران كوچك را مشاهده كرد؛ آنجا كه ساكناني با تبار ارمني، ترك و فارس با مذاهبي چون تشيع و مسيحيت در كمال دوستي و آرامش با هم زندگي مي كنند و شايد همين خصلت نيكوي وحدت كلمه ميان آنان است كه در كنار زيبايي هاي خدادادي،‌ سبب مي شود سالانه به خصوص در ايام نوروز، شمار چشمگيري از هموطنان راه چناقچي را در پيش گيرند.
آبشاري كه از ارتفاع صخره اي حدود 30 متري در ضلع شمالي چناقچي فرو مي ريزد در واقع اين روستا را كه در بخش خرقان شهرستان زرنديه واقع شده است،‌ آراسته و چشمان را به سوي خود خيره مي كند.
سبزه زار پايين دست آبشار در ميان درختان،‌ فضايي بس دلنشين براي اتراق چند ساعته خانواده ها فراهم كرده كما اينكه در زمستان و موسم يخبندان نيز قنديل هاي اين آبشار و نماهاي ديدني آن خالي از لطف نيست.
كليساي ' سركيس' در اين روستا نيز ديدني است و عبادتگاهي براي ساكنان مسيحي چناقچي است و بر اساس اسناد موجود قدمت اين كليسا با حدود چهار قرن به سال 1770 ميلادي باز مي گردد و در درون آن نيز تابلوهاي هنرمندانه و نقاشي شده اي كه نماد باور و مظاهر مسيحيت است،‌ ديده مي شود.
چناقچي شايد يكي از معدود روستاهاي چند زبانه ايران است كه در آن هر سه زبان فارسي،‌ آذري و ارمني رايج است و اكثريتي از مسلمانان شيعه و اقليتي از مسيحيان در آن تردد دارند؛‌ ضن اينكه گفته مي شود قدمت اين روستا به دوران صفويه باز مي گردد.
وجود يك رودخانه فصلي كه از دل روستا عبور مي كند نيز منظره اي بديع ايجاد كرده و باغاتي نيز به دليل وجود اين منبع آبي، زيباترين جلوه ها را در حاشيه رودخانه خلق كرده است.
در ايام تعطيلات نوروزي و فصل گردش و سياحت قرار داريم؛‌ بي مناسبت نيست كه روستاي چناقچي را به ميهمانان نوروزي شهرستان هاي ساوه و زرنديه پيشنهاد كنيم؛‌ بازديد از اين روستا و چند فريم عكس يادگاري براي هميشه در آلبوم خاطرات ماندگار خواهد شد.
شهرستان زرنديه به‌عنوان شمالي ‌ترين شهرستان استان مركزي از مساحتي بالغ‌ بر 4 هزار و 163 كيلومترمربع برخوردار است.
اين شهرستان داراي دو بخش به نام‌ هاي مركزي و خرقان و شش دهستان به نام ‌هاي رود شور، حكيم‌آباد، خشكرود، الوير، دوزج و عليشار است و از شمال و شمال شرق به استان تهران، از شمال و شمال غرب به استان قزوين استان البرز و از جنوب به شهرستان ساوه محدود مي‌شود.
زبان مردم زرنديه فارسي با لهجه محلي است و روستاييان اغلب به گويش الويري، تاتي و تركي سخن مي‌گويند.
6539/3075
گزارش از يحيي معماري