تاریخ انتشار: ۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۴

تهران-ایرنا-زنان مجلس دهم از ابتدای حضور در پارلمان با نقش آفرینی فعال ضمن انجام وظایف نمایندگی كه شامل قانونگذاری و نظارت است با تشكیل فراكسیون های زنان و خانواده اقدامات موثری را برای پیگیری حقوق بانوان جامعه انجام داده اند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، ركورد حضور زنان در مجلس شورای اسلامی با كسب 17 كرسی توسط نمایندگان زن در مجلس دهم زده شد و مجلس دهم شاهد حضور بیشترین نمایندگان زن در طول 10 دوره گذشته بوده است.
در ادوار ده‌گانه مجلس شورای اسلامی، میزان حضور زنان نماینده در خانه ملت همواره متغیر بوده است و در مجلس دهم شاهد افزایش شمار زنان در تاریخ مجلس شورای اسلامی هستیم.
فریده ‌اولادقباد، سهیلا جلودارزاده، فاطمه ذوالقدر، سیده فاطمه حسینی، پروانه سلحشوری، فاطمه سعیدی ، پروانه مافی، طیبه سیاوشی‌شاه‌عنایتی نمایندگان تهران در مجلس، سیده حمیده زرآبادی نماینده قزوین، هاجر چنارانی نماینده نیشابور، ناهید تاج الدین نماینده اصفهان، زهرا سعیدی‌ نماینده مباركه، سكینه الماسی نماینده عسلویه، خدیجه ربیعی نماینده بروجن‌، سمیه محمودی نماینده شهرضا، معصومه آقاپور نماینده شبستر و زهرا ساعی نماینده تبریز 17 نماینده ای هستند كه وارد مجلس دهم شدند كه اكثر این نمایندگان زن از چهره های اعتدالی هستند.
حضور زنان در مجلس در ادوار مختلف متفاوت بوده است، به طوری كه در مجلس نهم شاهد حضور 9 نماینده زن، در مجلس هشتم 8 نماینده زن، در مجلس هفتم 13 نماینده زن، در مجلس ششم 13 نماینده زن، در مجلس پنجم 14 نماینده زن بودیم.
همچنین در مجلس چهارم 9 نماینده زن، در مجالس سوم، دوم و اول نیز هر كدام 4 نماینده زن حضور داشتند كه حضور زنان در مجلس دهم به 17 نماینده زن رسید.
فراكسیون زنان در مجلس دهم، به ریاست پروانه سلحشوری نماینده مردم تهران در مجلس كار خود را آغاز كرد و در طول دو سالی كه از عمر مجلس دهم گذشته وی همچنان ریاست این فراكسیون را بر عهده داشته است.
این فراكسیون از همان ابتدای تشكیل این فراكسیون قدرتمندانه ظاهر شد، آنان از ابتدا جلسات مختلفی را با رییس مجلس شورای اسلامی، معاونت های زنان در دستگاه های مختلف، معاونان رییس جمهوری برگزار كردند.
تلاش برای افزایش حضور زنان در پست‌های مدیریتی، توجه ویژه به موضوع زنان و خانواده در برنامه ششم توسعه و بودجه، توجه به مطالبات جامعه زنان از مهم ترین اقدامات این فراكسیون بوده است.

**فراكسیونی برای خانواده
یكی دیگر از فراكسیون هایی كه در راستای توجه به مطالبات زنان و خانواده در مجلس دهم تشكیل شده، فراكسیون خانواده است كه این فراكسیون به ریاست پروانه مافی نماینده مردم تهران در مجلس تشكیل شده است.
فراكسیون خانواده آبان ماه سال جاری تشكیل شد، این فراكسیون برخلاف فراكسیون زنان مجلس كه همگی از خانم ها هستند، از حضور آقایان نیز بهره برده است.
با ریاست پروانه مافی نماینده تهران به ریاست فراكسیون خانواده مجلس، دو نفر از زنان مجلسی ریاست دو فراكسیون مجلس شورای اسلامی را عهده دار شدند.
فراكسیون خانواده مجلس 55 عضو دارد كه 10 نماینده زن و 45 نماینده مرد عضو این فراكسیون هستند.

**حل مشكلات و مطالبات جامعه زنان مهم ترین وظیفه فراكسیون زنان مجلس
پروانه سلحشوری رییس فراكسیون زنان مجلس شورای اسلامی درمورد فعالیت های این فراكسیون گفت: زنان مجلس دهم سعی كردند حضور پر رنگی در تمامی حوزه ها داشته باشند، افزایش زنان در این دوره از مجلس سطح انتظارات جامعه را بالا برده است وآنان از اعضای فراكسیون زنان مجلس توقعات زیادی دارند كه ما باید تلاش كنیم مشكلات قانونی را حل كنیم.
وی افزود: ما از ابتدای مجلس دهم و تشكیل فراكسیون زنان تلاش كردیم با صاحبنظران، كارشناسان و فعالان حوزه زنان جلسات كارشناسی داشته باشیم و این امر انجام شد و هر زمان كه نیاز به طرحی بود ما تلاش كردیم آن را به مجلس ارائه كنیم.
وی اضافه كرد: فراكسیون زنان در طول این دو سال به هیچ وجه رویكردهای سیاسی را دخیل نكرده است و ما همدلانه در كنار یكدیگر كار كردیم.
رییس فراكسیون زنان مجلس گفت: ما با حقوقدانان زن، دولتمردان و مسئولان در این دوره ارتباط خوبی داشتیم و با وزیران و معاونان رییس جمهوری دیدار و گفت وگو برای حل مشكلات زنان داشتیم.
سلحشوری افزود: برگزاری نشست‌های تخصصی با وزارت تعاون و معاونت زنان جهت ارائه طرح اشتغال خانگی زنان، پرداختن به آموزش و مشاوره قبل و حین ازدواج، جلسات مختلف با رییس مجلس، رییس مركز پژوهش‌های مجلس، وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی از مهم ترین اقدامات در فراكسیون زنان در مجلس دهم بوده است.
وی با بیان این كه ارتقای توانمندی زنان مستلزم خودباوری در آنهاست و اعتماد به نفس بالا لازمه موفقیت این قشر در جامعه است، یادآور شد: توانمندی زنان از جمله مولفه‌های مهم در توسعه پایدار است، طبق تحقیقات انجام شده یكی از پایه‌های توانمندی زنان اعتماد به نفس در آنهاست؛ حمایت اجتماعی، عاطفی و خود ارزشمندی موجب توانمندی اقتصادی، جسمی و روانشناختی در زنان می‌شود.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: در جامعه باید به گونه‌ای با زنان رفتار شود كه توانمندی آنها روزبه روز افزایش یابد، اگر زنان بتوانند به خودباوری برسند می‌توان در آینده جامعه‌ای توانمند و نسلی قدرتمند را تربیت كرد.
سلحشوری خاطرنشان كرد: اشتغال به زنان استقلال، اختیار و قدرت تصمیم‌گیری می‌دهد؛ نتایج تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد تحصیلات زنان ارتباط مستقیمی با بهداشت و سلامت خانواده دارد.
وی ادامه داد: ما در هنگام انتخاب وزیران، 157 امضا برای حضور زنان در دولت جمع كردیم و آن را تقدیم رییس جمهوری كردیم، این یك سند تاریخی برای مجلس دهم است كه آمادگی خود را برای داشتن وزیر زن در كابینه اعلام كرده است و این دولت بود كه با آن مخالفت كرد.
وی با یادآوری مهم ترین مصوبات بودجه در حوزه زنان گفت: طبق مصوبه مجلس در تبصره 14 لایحه بودجه در بخش هدفمندی، 230 میلیارد تومان از مصارف هدفمندی جهت بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست تحت پوشش كمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی كشور اختصاص یافت.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان كرد: با تصویب مجلس مقرر شد به منظور تهیه و اجرایی كردن طرح جامع كنترل و كاهش آسیب‌های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، كودكان كار و مفاسد اخلاقی اعتباری به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و با تایید شورای اجتماعی كشور صرف اقدامات اجرایی طرح فوق شود.
رییس فراكسیون زنان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این فراكسیون طرحی را با 67 امضا تقدیم هیات رییسه مجلس كرده است كه بر اساس آن، ازدواج دختران كمتر از 13 و پسران كمتر از 16 سال ممنوع می شود و حداقل سن ازدواج در دختران به 16 و در پسران به 18 برسد.

**توجه به زنان در برنامه ششم توسعه و بودجه 97
فاطمه ذوالقدر نایب رییس فراكسیون زنان مجلس نیز گفت: زنان نقش مهم و فعالی در خانواده دارند از جمله این كه باید فرزندان آینده را تربیت و تحویل جامعه دهند، زنان همچنین در جامعه نقش پررنگی دارند كه می توانند مشاغل مختلف را بر عهده گیرند، از این رو باید به جایگاه زن در جامعه اهمیت ویژه ای داده شود.
وی اضافه كرد: به طور قطع آینده زنان در تغییر و تحولات اجتماعی سیاسی بسیار روشن خواهد بود و نقش زنان در سرنوشت كشور و حضور در جامعه بیشتر خواهد شد.
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح كرد: نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی تمام تلاش خود را در این دو سال برای حل مشكلات بانوان و تصویب قوانینی در راستای برآوردن مطالبات آنان داشته اند.
ذوالقدر افزود: تمام تلاش فراكسیون زنان این است كه قوانین مجلس را به سمتی ببریم كه پاسخگوی مطالبات زنان جامعه باشد.
وی به نقش فراكسیون زنان در تصویب مواردی پیرامون حوزه زنان در مجلس اشاره و خاطرنشان كرد: در برنامه ششم توسعه موضوع زنان و خانواده در اولویت كار فراكسیون زنان مجلس قرار گرفت و در منشور حقوق شهروندی نیز بر این مهم صحه گذاشته شد و اعتلای جامعه در گرو توجه به كانون خانواده به عنوان بنیان اصلی لحاظ شد، همچنین در بودجه 97 توجه ویژه ای به نقش زنان شده است.
وی اضافه كرد: این توجه و تأكید خاص برخاسته از تحولی بود كه در دنیای اطلاعاتی و ارتباطی رخ داده است. تحولی كه با خود فردگرایی و انزواطلبی را به همراه داشت كه آسیب های اجتماعی را پدیدار ساخت.

**تمركز بر موضوعات خانواده و مبارزه با خشونت از مهم ترین اهداف فراكسیون خانواده مجلس
پروانه مافی رییس فراكسیون خانواده مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است: تشكیل این فراكسیون از همان ابتدای تشكیل مجلس دهم مدنظر قرار داشت، این فراكسیون در راستای نیاز به بازنگری در حوزه قوانین، اصلاح یا پیشنهاد طرح‌هایی مرتبط با تحولات فرهنگی و اجتماعی بر اساس تغییر حوزه آسیب‌های خانواده تشكیل شده است.
وی افزود: بی‌شك در سیر تحولات اجتماعی، نهاد خانواده به‌عنوان یكی از مهم‌ترین ركن‌های طراحی آینده یك جامعه دستخوش تغییراتی شده است و نسل‌های جدید تعاریف سنتی و عرفی خانواده را برنمی‌تابند و این هشداری است كه باید آن را جدی گرفت.
نماینده مردم تهران در مجلس اظهارداشت: تمركز بر موضوعات خانواده و مسائلی چون خشونت در خانواده، كودك آزاری، طلاق، تزلزل خانواده از موارد مهمی است كه در این فراكسیون مورد بررسی قرار گرفته است.
مافی یادآور شد: این فراكسیون می‌تواند اتاق فكری تخصص‌گرا و كارآمد برای بهبود بخشی به وضعیت قوانین حوزه خانواده باشد كه دانشگاهیان، نخبگان، پژوهشگران و فعالان این حوزه می‌توانند ذیل آن به تسریع تأثیر بخشی آن در آینده نزدیك كمك كنند.
وی تصریح كرد: با شكل گیری فراكسیون خانواده ساز و كاری برای نظارت بر اجرای قوانین و برنامه ها در حوزه مسایل خانواده ایجاد شده است و نظارت از برنامه های جدی فراكسیون باید باشد.
وی ادامه داد: فراكسیون خانواده در جهت فعال كردن مسائل حوزه خانواده و مساعدت به تلاش هایی كه در حوزه زنان مغفول مانده ایجاد شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان كرد: خوشبختانه این فراكسیون به جهت این كه از نمایندگان مرد در تركیب خود استفاده كرده است، امید داریم نظرات و تجربیات كسانی كه در حوزه حقوقی و وكالت در قبل از مجلس كار كردند بتواند كمك كند و موثر باشد.
مافی به تلاش های این فراكسیون در حوزه پژوهش اشاره كرد و گفت: قراردادهایی را در زمینه مباحث به این حوزه با مركز پژوهش های مجلس داشتیم، برای مثال در حوزه خانواده زنی كه شاغل است كه فعالیت های شغلی و همسری را انجام می دهد نیاز بود كه یك الگوی مناسب غیر از آنچه هم اكنون وجود دارد طراحی شود، این موضوع هم به تحكیم خانواده كمك می كند و هم زن را زیر فشارهای چند جانبه قرار نمی دهد.
وی اظهارداشت: از این رو ما الگوی بومی اشتغال زنان را مطرح كردیم كه این موضوع هم اكنون در حال بررسی بین فراكسیون خانواده و مركز پژوهش های مجلس است.
وی تصریح كرد: پنج مورد پژوهش دیگر در فراكسیون خانواده مجلس در دست اقدام است كه این پژوهش ها مربوط به حوزه های اجتماعی است.
نماینده مردم تهران در مجلس افزود: ما تلاش داریم در فراكسیون خانواده مجلس، تغییراتی را در قانون حمایت از خانواده كه از قوانین قدیمی است و نیاز به بازنگری دارد، اعمال كنیم.
مافی گفت: تلاش داریم مدل هایی را برای خانواده طراحی كنیم كه الگوی توسعه باشد و بتواند این مدل ها در جامعه امروز ما اجرایی شود.
وی خاطرنشان كرد: همچنین فراكسیون خانواده مجلس، كارگروه هایی در خصوص سیاست گذاری برای مباحث عمده موضوعات خانواده طراحی كرده كه از نظرات شخصیت های علمی دانشگاهی در این كارگروه ها استفاده می كنیم.

**حضور زنان در مجلس همانند آقایان برای پیگیری مطالبات جامعه زنان، پدیده خوب و مباركی است
سید مرتضی خاتمی نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی و عضو هیات رییسه فراكسیون خانواده مجلس با تاكید بر این كه بنیان خانواده در نظام حكومتی ما بسیار مهم است، گفت: خانواده ها واحدهای كوچكی از اجتماع هستند كه اگر در مسیر درستی طی مسیر كنند نهایتا جامعه سالم و پویائی خواهیم داشت.
وی افزود: با توجه به شرائط جوامع گوناگون و وضعیت سیال فرهنگی ، نهاد خانواده از نظر استحكام و سلامت بنیان ، بسیار مهم است و از این جهت حفظ و حراست از این واحدهای اجتماعی اهمیت بسیار زیادی دارد.
وی اضافه كرد: برای حفظ كیان خانواده و ارتقای این واحد اجتماعی و انسجام این واحد باید تلاش زیادی صورت گیرد كه تشكیل فراكسیون خانواده مجلس در این راستا بوده است.
عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره حضور و نقش زنان در مجلس دهم اظهارداشت: حضور زنان در مجلس همانند مردان برای پیگیری مطالبات جامعه زنان، پدیده خوب و مباركی است، با توجه به این كه بخشی از جامعه ما را بانوان تشكیل می دهند ، حضور و نقش بانوان در مجلس می تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
سیام**9121**1336
گزارش از سمیه لاری