تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴

پايگاه اطلاع رساني خبردنا در مطلبي با عنوان استان چهار فصل به قلم سيروس كريمي به بررسي جاذبه هاي گردشگري كهگيلويه و بويراحمد پرداخته است.

پايتخت طبيعت ايران، ياسوج، مركز استان كهگيلويه و بويراحمد يكي از زيباترين مناطق سرزمين ايران محسوب مي‌شود.
طبيعت ناب و چشم نوازي كه ميان رشته كوه زاگرس جا خوش كرده، دل هر بيننده‌اي را مي‌ربايد. ايران زمين را جز معدود كشورهاي چهارفصل دنيا مي‌دانند كه سبزي و طراوت بهار، گرما و لطافت تابستان، زردي و خزان پاييز و سوز سرماي زمستان را به همديگر و در طول يك سال از سر مي‌گذارند.

گذر چهار فصل را در كهگيلويه و بويراحمد به عينه مي‌توان ديد و با تمام وجود لمس كرد. اين استان كه در جنوبي غربي ايران واقع شده جشنواره‌اي از كوه دشت، رودخانه، جنگل، چشمه و آبشار است كه با رنگين كماني از گل‌هاي زيبا فرش شده است.

در يك سوي اين استان آب و هوايي سردسيري را مي‌توان يافت و در سوي ديگر شهرهايي با اقليم گرمسيري قرار گرفته‌اند. استان كهگيلويه و بويراحمد به اصفهان، چهارمحال و بختياري، فارس، بوشهر، خوزستان محدود شده و به عنوان شاهراه شمال به جنوب و شرق به غرب كشور شناخته مي‌شود.

در روزهايي كه گل‌هاي بهاري در مناطقي مانند گچساران، باشت، چرام و لنده سر از خاك برآورده‌اند، در مناطق سردسيري برف كوه‌ها و دشت‌ها را به رنگ سفيد نقاشي كرده است. حيرت انگيز اين كه با طي مسافتي در كمتر از يك ساعت مي‌توانيد هر دو آب و هوا را تجربه كنيد.

زيبايي‌هاي استان كهگيلويه و بويراحمد با جاذبه هاي تاريخي اين منطقه پيونده خورده و جذابيت آن را صد چندان كرده است. قبرستان لما، پل پاتاوه، پل بريم، بلاد شاپور، چارطاقي خيرآباد، باغ توريستي چشمه بلقيس چرام، آبشارهاي تنگه تامرادي تنگه مهريان، تنگ سولك بهمئي، بقعه امامزاده بي‌بي‌حكيمه، شهر زيبايي سي سخت و ...تمدن كهن اين استان را فرياد مي‌زنند.
بخش عظيمي از عشاير ايران زمين با شيوه زندگي منحصر به فرد ييلاقي و قشلاقي خود در كهگيلويه و بويراحمد زندگي مي‌كنند. كه اين چادرنشينان خود به جاذبه‌اي توريستي تبديل شده است و هر ساله گردشگران زيادي را راهي اين منطقه مي‌كنند.

ياسوج هرچند در جنوب ايران قرارگرفته اما بخشي از اين استان، آب و هوايي نزديك به شمال كشور دارد. ياسوج يا ياسيج در زبان، محلي است كه گل‌هاي ياس فراواني در آن مي‌رويد.

اين منطقه شگفت انگيز مي‌تواند مقصدي رؤيايي براي دوستداران طبيعت باشد كه مي‌خواهند به دور از معمارهاي سنتي و نوين شهري در كنار رودي بياسيند و از تركيب صداي پرندگان با حركت آب لذت ببرند.
6110/7535