نوشهر – ايرنا – ترافيك سنگين در محورهاي مواصلاتي غرب مازندران در ايام نوروز 97 كام مسافران را تلخ كرده و همين مساله باعث شده تا بار ديگر ضرورت احداث كمربندي و جاده هاي جديد در اين منطقه دو چندان شود.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، به طور معمول جاذبه‌هاي گردشگري زماني قابل دسترسي و توسعه يافته هستند كه جاده‌ها و امكانات تكميلي داشته باشند . صنعت حمل و نقل به عنوان يكي از ملزومات اساسي توسعه صنعت گردشگري، دسترسي به جاذبه‌ها را براي گردشگران امكان پذير مي‌كند.
فراهم بودن امكانات حمل و نقل مناسب، مطمئن، راحت و سريع و ارزان پيش شرط توسعه گردشگري جمعي است چرا كه گردشگران در تصميمات خود دو عامل هزينه و زمان را مد نظر دارند و براي دسترسي به مقاصد گردشگري انتخاب نوع سيستم حمل و نقل و يا فراهم بودن سيستم مناسب بر اين دو عامل تاثير گذار خواهد بود.
به هر حال ، براي برخي از مقصدهاي گردشگري ، محدوديت‌هائي كه به وسيله سيستم حمل و نقل و ساختار زيربنايي مقصد ‌(‌مثل فرودگاه و جاده) اعمال ‌مي‌شود ، به صورت بزرگ‌ترين مانع و عامل بازدارنده در مسير رشد گردشگري قرار ‌مي‌گيرد.
هر ساله با آغاز تعطيلات نوروزي ميليون ها مسافر و گردشگر از اقصي نقاط ايران به استان هاي شمالي كشور سفر مي كنند تا خستگي يك سال كار و تلاش را از تن بيرون كنند.
سيل عظيمي از خودروهاي شخصي در ايام تعطيلات نوروزي با عبور از جاده قديمي و پر پيچ و خم كندوان به شهرهاي غرب مازندران سرازير شده اند و همين مساله باعث ايجاد ترافيك سنگين در محور كناره شده و اين وضعيت كلافگي و خستگي مسافران و نارضايتي مردم بومي منطقه را به همراه داشته است .
شهر هاي هچيرود ، كلارآباد ، سلمانشهر ، عباس آباد ، نشتارود و شيرود بيشترين بار ترافيكي را در ايام نوروز دارند و بسياري از مسافران و گردشگران براي عبور از اين شهرها بايد ساعت ها وقت صرف كنند كه علاوه بر افزايش هزينه ها با تصادفات ناگواري نيز همراه است.
در سال هاي گذشته اقداماتي از قبيل تعريض جاده ها و احداث پل هاي جديد جهت كاهش بار ترافيكي اين منطقه در ايام تعطيلات نوروز و تابستان صورت گرفته ، اما تعداد خودروهاي عبوري در اين مسير ها آنقدر زياد است كه سبب شده تا مديران دستگاه هاي اجرايي در شهرستان هاي غرب مازندران به فكر احداث كمربندي بيفتند .
در اين ميان تنها شهر تنكابن است كه به دليل داشتن كمربندي از بار ترافيكي سبك و رواني در طول سال برخوردار بوده و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.
در نوروز 97 نيز جاده هاي غرب مازندران بار ديگر از بار ترافيكي سنگيني برخوردار شده اند به طوري كه مسير يك ساعته چالوس به تنكابن را بايد سه الي چهار ساعت طي نمود.
همچنين براي عبور از شهر رامسر كه در شرايط عادي 30 دقيقه زمان نياز است بايد 2 ساعت در ترافيك منتظر ماند تا مسير عبور خودروها باز شود و همين وضعيت موجب نارضايتي بسياري از مردم و مسافران شده است.
يكي از مسافران نوروزي كه غرب مازندران را براي گذراندن تعطيلات انتخاب كرده به خبرنگار ايرنا گفت : امسال بر خلاف سال هاي قبل كه در ايام تعطيلات نوروز همراه با خانواده به شهرهاي جنوبي كشور سفر مي كرديم تصميم گرفتيم به شهرهاي غرب مازندران كه از امكانات تفريحي ، رفاهي و اقامتي خوبي برخوردار است سفر كنيم اما آنقدر ترافيك سنگين است كه از آمدن به شمال پشيمان شده ايم.
پرويز پور حسين نداشتن كمربندي را معضل اصلي شهرهاي غرب مازندران دانست و افزود : جاده كناره يك جاده ترانزيتي است و همه نوع خودرو سبك و سنگين از آن عبور مي كند و بايد يك كمربندي در اين منطقه زده شود تا حداقل خودروهاي سنگين از آن عبور كنند و بار ترافيكي جاده كناره كمتر شود.
وي اظهار داشت : با وجود چنين ترافيكي خودروهاي امدادي از قبيل آمبولانس و آتش نشاني به طور كامل زمينگير شده اند و معلوم نيست از چه طريقي مي توانند به نيازمندان ياري برسانند.
اين مسافر گفت : با وجود چنين ترافيكي هزينه سفر به واسطه مصرف زياد بنزين و استهلاك خودرو زياد شده و سفر به شمال ديگر مقرون به صرفه نيست.
طول مسير راه مواصلاتي غرب مازندران از چالوس تا رامسر 90 كيلومتر است.
رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي هم پيش از اين، امنيت جاده ها را شرط اعتماد گردشگران عنوان كرده بود و بر ضرورت افزايش امنيت جاده ها جهت رفت و آمد روان و ايمن مسافران و گردشگران تاكيد داشت.
محمد رضا رضايي كوچي منابع مالي وزارت راه و شهر سازي در ســال 96 را رقمي بالغ بر هشــت هزار و 200ميليارد تومان اعلام كرد و افزود : عمده اين اعتبار در حوزه توسعه راه هاي اصلي و راه هاي روستائي هزينه شد.
وي اظهار داشت : هم اكنون بيش از 200 هزار كيلومتر در كشـور جاده هاي اصلي و روستائي داريم كه تقريبا نزديك 90 هزاركيلومتر از آن آزاد راه ها و بزرگ راه ها و جاده هاي اصلي هستند.
رضايي كوچي با بيان اينكه توسعه راه هاي زميني ، هوائي، ريلي و دريائي مي تواند در جذب گردشگر خارجي و داخلي بسيارمؤثر باشــد ، گفت : در اين راســتا لايحه اي در دولت دنبال مي شود تا ايمني را در جاده ها و كلا در حمل ونقل زميني، هوايي و ريلي افزايش دهيم تا گردشگر با اطمينان خاطر بتواند سفر كند.
بر اساس آمار هاي موجود ، در ايران به ازاي هر هزار نفر ، 2.6 كيلومتر جاده وجود دارد كه در خيلي از كشورها با همين جمعيت ، اين رقم چند برابر است.
يكي از بازاريان سلمانشهر با انتقاد از ترافيك سنگين در تعطيلات نوروز ، گفت : وجود ترافيك سنگين و نبود فضاي كافي براي پارك خودرو تاثير مستقيم بر كاسبي بازاريان مي گذارد و بسياري از آنها نسبت به اين موضوع گلايه دارند .
محسن ميرزايي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : عبور تريلي ، كاميون و اتوبوس به همراه خودرو هاي سبك از خيابان هاي مركز شهر ، فرصتي به گردشگران نمي دهد كه خودروي خود را پارك كنند و به خريد و گشت و گذار بپردازند.
وي اظهار داشت : خيابان هاي اين شهر بسيار قديمي و كم عرض هستند و گنجايش اين تعداد خودروهاي ورودي به اين شهر را ندارد و همين مساله سبب ايجاد ترافيكي به طول چند كيلومتر مي شود.
اين شهروند خواستار احداث كمربندي جهت رفع معضل ترافيكي شهر سلمانشهر شد.
فرماندار شهرستان عباس آباد نيز پيرامون آخرين وضعيت احداث رينگ شهري شهرهاي كلارآباد ، سلمانشهر و عباس آباد به خبرنگار ايرنا گفت : تاكنون براي آزاد سازي ، آماده سازي و اجراي زير ساخت هاي رينگ شهري، از منابع داخلي اين سه شهر استفاده شده و تلاش هاي خوبي در اين زمينه صورت گرفته است.
حق الله كثيري با بيان اينكه پروژه رينگ شهري سلمانشهر بيش از 70 درصد پيشرفت فيزيكي دارد ، افزود : تاكنون تنها 300 ميليون تومان اعتبار براي مراحل مطالعاتي اين پروژه تخصيص يافته است.
وي اظهار داشت : رينگ شهري عباس آباد و كلارآباد نيز تنها 30 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و تاكنون براي مراحل مطالعاتي آن به ترتيب 200 و 300 ميليون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
به گفته كثيري ، در صورت تخصيص اعتبارات در نظر گرفته شده براي اين پروژه ها ، روند احداث آنها شتاب بيشتري خواهد گرفت.
معاون هماهنگي امور اقتصادي و توسعه منابع استانداري مازندران از اختصاص 80 ميليارد تومان اعتبار براي اجراي كمربندي 6 شهر غرب مازندران خبر داده بود و گفت كه با تصويب شوراي برنامه ريزي و توسعه استان مازندران، مبلغ 80 ميليارد تومان اعتبار براي اجراي كمربندي شهرهاي هچيرود ، كلارآباد ، سلمانشهر ، عباس آباد ، نشتارود و شيرود اختصاص داده شد.
حسن خيريان پور افزود : اين پروژه ها كه از مصوبات سفر رياست جمهوري به مازندران است از مهم ترين نيازهاي مردم غرب استان مازندران بوده كه با پيگيري هاي انجام شده محقق و مصوب شد.
وي به معضل ترافيك بويژه در تعطيلات نوروز و تابستان در شهرهاي غرب مازندران اشاره كرد و بيان داشت : شهرداران اين شهرها و فرمانداران اين مناطق پيگيري و اقدام جدي در جهت آزادسازي مسيرها و اجراي سريع پروژه و نيز جذب به موقع اعتبار به عمل آورند.
خيريان پور گفت : طبق مصوبه شوراي برنامه ريزي و توسعه استان چنانچه شهرداري نتواند اين اعتبار را به موقع جذب نمايد به شهرداري ديگري كه از عملكرد بهتري داشته باشد اختصاص داده خواهد شد.
استاندار مازندران نيز لازمه گسترش گردشگري و درآمدزا كردن آن براي استان را فراهم كردن حمل و نقل مدرن و تركيبي در استان دانست و گفت كه يكي از برنامه ها در اين زمينه اتصال متروي تهران به مازندران است .
محمد اسلامي كه عصر ديروز چهارشنبه از غرب مازندران بازديد كرد ، افزود : مهم ترين بستر مورد نياز توسعه مازندران هم توسعه زيرساخت هاي حمل و نقل به صورت توامان اعم از حمل و نقل دريائي ، هوائي ، جاده اي و ريلي است اما متاسفانه تاكنون تنها به حمل و نقل جاده اي توجه شده است.
وي از برنامه ريزي كوتاه مدت ، ميان مدت و بلند مدت براي حل مشكل حمل و نقل استان خبر داد و گفت : در برنامه كوتاه مدت ، احداث كمربندي براي چهار شهر غرب مازندران و همچنين اصلاح گذرها براي رفع موانع ترافيكي در دستور كار قرار دارد .
اسلامي تاكيد كرد : راه حل ميان مدت هم برطرف كردن اتصالات مربوط به گره هاي داخلي جاده ها بود كه بخشي از آن در منطقه سوادكوه و هراز انجام شد و بخش ديگر آن نيز در جاده چالوس در دست انجام است .
وي اتصال راه آهن تهران به مازندران و همچنين احداث راه آهن در مسير كناره (ساحلي) براي برقرار ارتباط ريلي با استان گيلان ، گسترش آزاد راهها در غرب و شرق استان و فعال تر شدن فرودگاهها را از برنامه هاي بلند مدت در اين زمينه عنوان كرد.
مازندران در حال حاضر داراي سه فرودگاه در ساري ، نوشهر و رامسر است كه تنها فرودگاه ساري بين المللي محسوب مي شود و دو فرودگاه ديگر تنها در دو تا سه مسير داخلي پرواز دارند.
هم اكنون راه آهن شمال كه از گرمسار شروع و به گرگان ختم مي شود بخشي از بار حمل و نقل مازندران را بر عهده دارد ولي مسير آن به گونه اي است كه تنها شهرهاي مركزي و شرقي استان را پوشش مي دهد و دستكم نيمي از 22 شهرستان استان از اين ظرفيت بي بهره هستند.
ايجاد راه آهن كناره علاوه بر اين كه مي تواند مازندران را به استان گيلان متصل كند ، زمينه بهره گيري شهرستان هاي غربي و تعدادي از شهرستان هاي ساحلي مركزي را هم از خطوط ريلي برخوردار مي كند.
استاندار مازندران گفت كه مطالعات احداث راه آهن حداقل 2 تا سه سال به طول مي انجامد و كلنگ آن به سرعت به زمين زده نخواهد شد.
وي يادآور شد : اجراي اين طرح ها با وزارت راه و شهرسازي هماهنگ شده و مذاكرات اوليه با سرمايه گذاران نيز صورت گرفته است كه با جديت پيگير آن هستيم.
استاندار مازندران روز چهارشنبه در سفري به شهرهاي غرب استان ، با خودرو اين مسير را طي و از نزديك ترافيك سنگين حاكم بر جاده هاي درون شهري و بيرون شهري را مشاهده كرد.
شهرستان هاي تنكابن ، رامسر و عباس آباد در كنار نوشهر ، چالوس ، كلاردشت و نور از شهرستان هاي غرب مازندران و مهم ترين كانون هاي گردشگري استان هستند.
بر اساس آمارهاي رسمي دستكم نيمي از مسافران گردشگراني كه به مازندران سفر مي كنند ، در اين شهرستان ها اقامت مي گزينند.
ستاد خدمات سفر مازندران اعلام كرد كه در 10 در گذشته بيش از هشت ميليون نفر شب اقامت نوروزي در استان ثبت شد.
مازندران در تعطيلات نوروزي گذشته ميزبان بيش از 12 ميليون نفر شب گردشگر بود.
همزمان با آغاز موج دوم سفرهاي نوروزي ، جاده هاي مازندران بويژه سه محور هراز ، كندوان و سوادكوه كه به پايتخت كشور منتهي مي شوند از ظهر امروز زير بار ترافيك سنگين قرار گرفته اند
گزارش از : عليرضا پورعلم
/1602/7513/1654