اراك - ایرنا - رئیس اداره بیابانزایی اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مركزی گفت: طرح بادشكن غیر زنده در سطح 75 هكتار از عرصه های بیابانی كویر میقان شهرستان اراك اجرا شد.

قربانعلی فتحی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این طرح از سال 95 در كویر میقان اراك كلید خورده كه در گام نخست آن 10 هكتار از نقاط بحرانی و در مرحله دوم 65 هكتار از این اراضی بیابانی با اعتبار 12 میلیارد ریال به باد شكن غیر زنده تجهیز شد.
وی ادامه داد: نقاط بحرانی و بیابانی در كویر میقان اراك بیش از هزار هكتار برآورد شده و در سال جاری نیز برنامه تجهیز 100 هكتار از مناطق بیابانی این كویر به بادشكن های غیرزنده و انجام عملیات بیولوژیكی كاشت گیاه قره داغ و آتریپلكس در بین بادشكن ها برنامه ریزی شده كه با تخصیص اعتبار عملیات آن آغاز می شود.
رئیس اداره بیابانزایی اداره كل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مركزی خاطر نشان كرد: ایجاد باد شكن غیر زنده با هدف جلوگیری از حركت شن های روان و كنترل ریزگردهای محلی در كویر میقان اراك انجام شده است و اجرای این طرح فرصتی برای انجام فعالیت های بیولوژیكی و كاشت انواع گیاهان مقاوم در برابر شوری از جمله آتریپلكس، قره داغ، تاغ و بره داغ در بین این بادشكن ها است.
فتحی گفت: این بادشكن ها با ارتفاع یك متر و از جنس نی و كنف در نقاط بحرانی كویر میقان اراك ایجاد شده و تا 10 برابر ارتفاع خود بر روی سرعت باد تاثیر می گذارد و حركت شن های روان را كند می كند.
وی توضیح داد: ایجاد این بادشكن ها كاهش سرعت باد و جلوگیری از فرسایش بادی در منطقه را سبب می شود و به بهبود رشد گیاهان بومی در این منطقه به طور طبیعی كمك می كند.
كویر میقان اراك دارای 120 كیلومترمربع وسعت است كه درشمال شرقی این شهر واقع شده است و به گفته كارشناسان نقاط بحرانی موجود در آن كانون طوفان های گرد و غبار محلی است كه تاثیر مستقیم بر آلایندگی هوای اراك دارد.
تالاب كویری میقان آخرین حلقه اكولوژیك حوزه آبریز دشت اراك است كه آب های سطحی مسیل های فصلی را جذب می كند. و گیاهان دشتی اطراف دریاچه آن از گونه خشكی پسند و شورپسند است.
در عرصه 12 هكتاری بیابانی تالاب كویری میقان اراك شرایط اكولوژیكی كویری حاكم است كه به دلیل شوری بالای خاك پوشش گیاهی فقیر در این منطقه فقیر است اما در دهه اخیر با اقدامات بیابانزدایی سطح قابل توجهی از آن توسط منابع طبیعی با آتریپلكس و قره داغ بوته كاری شده و بخشی از حركت شن های روان تثبیت شده است.
قره داغ و آتریپلكس از گیاهان شوره زاری استكه ریشه های عمیق در زمین ایجاد كرده و به صورت رونده چترهای غول پیكر بر عرصه شن های كویری می زنند كه شاخ و برگ آن ها سد طبیعی در برابر پیشروی شن های روان است.
مهمترین ذخایر سولفات سدیم جهان نیز با حجم ذخیره 45 میلیون تن در دل كویر میقان اراك قرار دارد.
مساحت دریاچه میقان با توجه به آب های ورودی آن از حدود 100 تا 110 كیلومترمربع متغیر است.
كلانشهر اراك با 560 هزار نفر جمعیت مركزیت استان مركزی را دارد.
1955/6013/