يزد - ايرنا - مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي يزد گفت: كشاورزان استان در سال زراعي ( 1397-1396) در سطح 14 هزار و 430 هكتار اراضي گندم ، جو و دانه روغني كلزا كشت كردند.

محمدعلي حاتمي زاده عصر روز پنجشنبه در حاشيه بازديد از مزارع گندم و كلزا ابركوه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: برغم محدويت ها و بحران آبي با تلاش مضاعف كشاورزان ، پيش بيني مي شود با توجه به شرايط آب و هوايي، 47 هزار تن محصول برداشت شود.
وي با اشاره به اينكه از مجموع اراضي زيركشت در 11هزار هكتار گندم به صورت مكانيزه كشت شد ، اظهار كرد: در اين ارتباط 560 تن بذر اصلاح شده گندم از ارقام سيستان ، سيروان، سيوند، پيشتاز، بهاران ، نارين و نيز سه هزار و 800 تن كود شيميايي فسفات ، ازت و پتاس بين كشاورزان توزيع شد.
اين مسئول با بيان اينكه شهرستان ‌هاي ابركوه ، خاتم و بهاباد از مناطق عمده كاشت محصول گندم و جو و كلزا در استان هستند ، افزود: سطح زير كشت گندم و جو نسبت به سال هاي گذشته بيش از 10درصد كاهش دارد كه علت آن تغيير الگوي كشت و تداوم 2 دهه پديده خشكسالي و كمبود آب است .
مدير زراعت سازمان جهاد كشاورزي يزد يادآور شد: 2 هزار و 900 هكتار مزارع استان هم به كاشت محصول جو اختصاص دارد .
وي افزود: در سال زراعي جاري 130تن بذر گواهي شده نصرت و 800 تن كود شيميايي فسفات ، ازت و پتاس براي كشت به موقع جو بين كشاورزان توزيع شد.
حاتمي خاطرنشان كرد: براي تحقق اقتصاد مقاومتي و همچنين خودكفايي دانه هاي روغني 530 هكتار مزارع استان به كشت دانه روغني كلزا اختصاص يافت .
وي يادآور شد: در اين ارتباط 2.5 تن بذر اصلاح شده و 152 تن كود شيميايي بين كشاورزان طرف قرارداد توزيع شده است
حاتمي يادآورشد: دانه روغني كلزا حاوي 40 تا 48 درصد روغن است و به دليل تركيب مناسب اسيدهاي چرب غير اشباع و درصد پائين اسيدهاي چرب همانند زيتون، جزو با كيفيت ترين روغن هاي خوراكي است و نقش مهمي در بهبود تغذيه و سلامت انسان دارد.
ازمجموع 118هزارهكتار اراضي حاصلخيز استان يزد كه به كاشت محصولات كشاورزي اختصاص دارد، 36 هزار هكتار آن مربوط به كاشت محصولات زراعي است.
7540/ 2047/