اراك - ایرنا - روستای تاریخی هزاوه با 30 هكتاروسعت در 20 كیلومتری شمال غربی اراك واقع شده و علاوه بر جاذبه های طبیعی و مذهبی، میزبان منزل تاریخی امیركبیر سردار سازندگی ایران است.

به گزارش ایرنا، روستای هزاوه اراك از شمال شرقی به تپه هزارش، از جنوب به دره مون و دره گهور محدود می شود و با چشمه سارهای متعدد، اقلیم سرسبز و حاصلخیز و باغات انگور و میوه یكی از روستاهای دیدنی و پرجاذبه است.
قدمت روستای هزاوه اراك به دوران های اشكانی و ایلخانی بر می گردد و مردم این روستا به زبان فارسی سخن می گویند و مذهب آنان شیعه جعفری است.
پرورش انگور و تولید محصولات غذایی حاصل از آن یكی از محورهای اصلی اقتصاد این روستا را تشكیل می دهد و وجود سرو كهنسال در بافت این روستا جاذبه ای زیبا در كنار سایر دیدنی های این روستای باطراوت است.
بافت مسكونی روستا از پیچیدگی جالبی برخوردار است، بیشتر خانه­‌های این روستا سنگی و گلی و به صورت پلكانی بر دامنه شیب كوه­‌ها قرار گرفته­‌ است.
امامزاده سلطان احمد، جد رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در این روستا واقع شده است كه بنای این آرامگاه مربوط به سده هشت و 9 هجری قمری است و بیانگر پیشینه تاریخی هزاوه است.
این آرامگاه بر روی بلندترین ناحیه روستای هزاوه بنا شده و محل معنوی بسیار زیبایی برای زیارت گردشگران نوروزی است.
اهالی روستا به ویژه سادات ارادت خاصی نسبت به این امامزاده دارند و در غروب آخرین روز ماه ذی الحجه كه مقارن با شب اول محرم است، جمعی از سادات علم گردان، علم ماه محرم را كه یك قطعه چوب به ارتفاع 6 متر و یك سرپنجه با نماد انسان است را تهیه می كنند.
سرپنجه های این علم به 2 شكل نقره ای و طلایی است كه در روز عاشورا سرپنجه نقراه ای برداشته می شود و سرپنجه طلایی نصب می شود و به هنگام نماز ظهر عاشورا این سرپنجه از علم جدا می شود.
سادات هزاوه بعدازظهر غروب، سه بار علم را دور امامزاده بانوحه های عاشورایی به گردش در می آورند و سپس مسافت 600 متری را تا محلی كه به نام تپه حاج مبارك طی می كنند و علم روی تپه برده می شود.
خانه پدری امیركبیر یكی دیگر از جاذبه­‌های مهم گردشگری روستای هزاوه است و بنای این خانه در 2 طبقه با 625 مترمربع وسعت و 815 مترمربع زیربنا ایجاد شده است.
این بنای زیبا دارای سقف­‌های هلالی با تیرهای چوبی و دیوارهای ضخیم خشتی و گلی است.
مسجد شبستان دار، حمام قدیمی و تپه های تاریخی از دیگر آثار موجود در روستای هزاوه اراك است.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اراك گفت: روستای هزاوه این شهرستان یكی از روستاهای هدف گردشگری استان مركزی است كه برای آن طرح ضربتی بهبود زیرساخت ها و امكانات اجرا شده است.
مصطفی فراهانی افزود: در راستای این طرح تمام اماكن تاریخی این روستا در سال جاری شناسایی و اعتبارات و زیرساخت های مورد نیاز، اقامتگاه های بومگردی آن مطالعه و صدور مجوزهای لازم تهیه شده است.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اراك ادامه داد: مركز اقامتی بوم گردی روستای هزاوه اراك تا پایان فروردین ماه 97 افتتاح خواهد شد و این مهم نقش موثری در افزایش جذب گردشگران در این منطقه دارد.
فراهانی بیان كرد: سه پرونده دیگر اقامتگاه بومگردی در روستای هزاوه در حال تكمیل و احذ مجوز است.
وی گفت: هر سال در روستای هزاوه اراك جشنواره انگور برگزار می شود و گردش مالی این جشنواره در سال جاری تنها از طریق دستگاه های كارت خوان 20 میلیارد ریال بوده است.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اراك اضافه كرد: خانه امیركبیر یكی از بناهای زیبا در روستای هزاوه اراك است كه تاكنون برای مرمت آن هفت میلیارد و 500میلیون ریال اعتبار هزینه شده و مراحل نهایی را به سر می برد.
وی توضیح داد: در سال جاری یك میلیارد ریال برای تهیه طرح بافت تاریخی این روستا هزینه شده است.
فراهانی بیان كرد: ثبت ملی شیره هزاوه در فهرست آثار معنوی كشور یكی از برنامه های مهم در این روستا است كه با جدیت دنبال می شود.
وی اظهار كرد: در راستای حل مشكل آب آشامیدنی روستای هزاوه اراكنیز یك حلقه چاه جدید ایجاد شده است.
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اراك افزود: طرح توانمند سازی جوامع روستایی و طرح ضربتی اشتغال از دیگر برنامه هایی است كه در روستای هزاوه با جدیت دنبال می شود و در این راستا این طرح ها تهیه و از سال 97 اجرایی خواهد شد.
فرماندار اراك هم گفت: هزاوه از روستاهای مهم هدف گردشگری در استان مركزی است كه در راستای توسعه این روستا اقدام های خوبی از سوی دستگاه های خدمات رسان ایجاد شده است.
حسین بختیاری افزود: بازسازی جاده های دسترسی به روستا و امامزاده سلطان احمد، ایجاد پاركینگ در منطقه و بازسازی خانه امیركبیر بخشی از اقدام های صورت گرفته است.
فرماندار اراك ادامه داد: صنعت توریسم رو به رشد ترین صنعت جهان است و در تمام كشورها به عنوان ابزار حیاتی برای رشد و توسعه فعالیت های اقتصادی مناطق مختلف مورد توجه است.
بختیاری تاكید كرد: توجه به صنعت توریسم راهی برای افزایش سطح درآمد ناخالص ملی است.
وی گفت: روزانه 200 تا 300 گردشگر از روستای هزاوه اراك بازدید می كند كه با توسعه مسائل گردشگری در این روستا جمعیت گردشگران این منطقه رو به افزایش است.
شهرستان اراك مركز استان مركزی است و در این منطقه 520 هزار نفر جمعیت زندگی می كند.
3005/6013/