تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳

بجنورد - ایرنا - مسابقات ملی كشتی با چوخه اسفراین در گود زینل خان شهرستان اسفراین خراسان شمالی با حضور 230 كشتی گیر آغاز شد.

رئیس اداره ورزش و جوانان اسفراین در حاشیه آیین آغازین این رقابت ها در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تعداد تیم های شركت كننده در این مسابقات را 45 تیم اعلام كرد.
مهدی بهمنیار گفت: كشتی گیران در پنج وزن 66،74 ،84 ،96، به اضافه 96 كیلوگرم این مسابقات به مدت یك روز با یكدیگر به رقابت می پردازند.
وی افزود: به نفرات اول تا سوم هر وزن به ترتیب50 ، 40 و 30میلیون ریال جایزه نقدی اهدا می شود و علاوه براین میراث فرهنگی شهرستان اسفراین هم به نفرات برتر این مسابقات یك گلیم سفره كردی نفیس به ارزش 10میلیون ریال اهدا می كند.
آیین بزرگترین مسابقات ملی كشتی باچوخه كشور همه ساله 14 فروردین در شهرستان اسفراین استان خراسان شمالی طبق سنتی دیرین و كهن با حضور نام آوران این عرصه از سراسر كشور برگزار می شود.
این رویداد بزرگ ورزشی كه ازآن به عنوان بزرگترین رویداد گردشگری تك مكانی و تك زمانی ورزش كشور نیز یاد می شود، بیش از 70 هزار تماشگر مشتاق در گود چشمه زینل خان اسفراین از نزدیك تماشا می كنند.
چوخه واژه ای كردی و نام لباسی است كه كشتی گیران این رشته به تن می كنند كه از شنل كوتاهی كه كشتی گیران آن را با شال سفیدرنگی محكم می كنند تشكیل شده و از آنجا كه این كشتی از قدیم الایام در بین عشایر كرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام كشتی باچوخه معروف شده است.
مسابقات مزبور با نواخته شدن دهل و سرنا همراه است كه در ذهن بیننده تداعی كننده رشادت ها و دلاوریهای پهلوانان و نام آوران تاریخ ایران است.
كشتی گیران چوخه قبل از آغاز مسابقه وضو گرفته و با روحیه ای معنوی پا به میدان گذاشته و پس از روبوسی با حریف با دستور داور مسابقه كه معمولا از پیشكسوتان كشتی با چوخه است، كشتی را آغاز می كنند.
كشتی با چوخه سنتی را به نوعی می توان مادر تمام كشتی های آزاد، فرنگی، جودو و كوراش دانست زیرا كه اكثر فنون آن شبیه آنها است و بتدریج به كشتی های دیگر نیز رسوخ پیدا كرده است.
شهرستان 120 هزار نفری اسفراین در 60 كیلومتری جنوب شرقی بجنورد مركز خراسان شمالی قراردارد.
7189/ 6042