تهران-ايرنا-دبير ستاد توسعه علوم شناختي معاونت علمي گفت: توسعه ابزارها و زيرساخت‌هاي شناختي جهت مداخله و تعامل با مغز، سلامت شناختي آحاد جامعه، توسعه و بهبود آموزش، دفاع و امنيت ملي و همچنين بهره‌گيري از علوم شناختي در حل مشكلات كشور از اولويت برنامه‌هاي اين ستاد در سال جاري است.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمي ايرنا از معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، سيد كمال خرازي در تبيين فعاليت ها و اقدامات ستاد توسعه علوم و فناوري هاي شناختي در سال جديد اظهار كرد: تداوم فعاليت هاي تحقيقاتي و علمي در امر ايمپلنت ها و رابط هاي مغزي (Brain Implants & Interfaces)، نگاشت مغز و ابزار رابط مغز–ماشين (NeuroImaging & BMI Tool)، ربات ها و ابزارهاي سنجش شناختي (Cognitive Robots)، ابزارهاي سنجش شناختي (Cognitive Evaluation Tools) از فعاليت هاي ستاد در سال جاري در حوزه پيشبرد پروژه هاي ساخت ابزارهاي شناختي است.

**حمايت از استانداردسازي تست هاي سنجش شناختي
دبير ستاد توسعه علوم و فناوري هاي شناختي معاونت علمي ادامه داد: در حوزه سلامت شناختي آحاد جامعه، حمايت از استانداردسازي تست هاي سنجش شناختي، تمركز بر ايجاد و راه اندازي سيستم ملي آزمون هاي معتبر شناختي و در حوزه توسعه و بهبود آموزش، ترويج آموزش هاي شناختي از طريق ايجاد رشته ها و دروس انتخابي جديد، ترجمه و تاليف كتب حوزه شناختي جهت غني كردن ادبيات تحقيق در زبان فارسي براي دانشجويان و اساتيد و ساير علاقمندان، از برنامه هاي ستاد در امر گسترش حوزه هاي علوم شناختي در كشور خواهد بود.
وي با اشاره به اين كه علوم شناختي، ماهيتي بين رشته‌اي داشته و مي‌تواند در امر غناي ساير علوم ايفاي نقش كند، گفت: رشته هايي همچون مديريت شناختي، اقتصاد شناختي، رسانه، علوم سياسي و ساير رشته ها مي ‌توانند از آموزه‌ هاي شناختي بهره برند. تربيت نيروي انساني مورد نياز، ايجاد رشته هاي جديد علوم شناختي رسانه و علوم شناختي مطالعات نظري هنر، ايجاد دروس و كارگاه هاي اختصاصي در برخي دانشگاه هاي برتر كشور، حمايت از ترجمه و تاليف كتاب و توليدات علمي، تشكيل گروه هاي پيشرو در موسسات دانشگاهي و پژوهشي و كمك به ارتقاي امنيت ملي به كمك علوم و فناوري هاي شناختي در عرصه هاي ملي و بين المللي از ديگر اولويت هاي جدي در برنامه هاي ستاد است.

**مدل سازي آموزش و پرورش شناختي و ترويج آن
دبير ستاد توسعه علوم و فناوري‌هاي شناختي معاونت علمي درباره فعاليت هاي ستاد در حوزه آموزش و پرورش شناختي ابراز كرد: در مدل سازي آموزش و پرورش شناختي و ترويج آن جهت كمك به آموزش و پرورش كشور در امر مهم و كليدي پرورش نسل هاي آينده، حمايت از پروژه هاي مرتبط با كاربست آموزه هاي شناختي در حل مسائل كلان ملي، كمك به پروژه هايي با تاثيرات گسترده اجتماعي و فرهنگي همچون تاثير بر فرهنگ و باور عمومي جامعه جهت كاهش مصرف برق در زمان هاي پيك مصرف تابستان از ديگر برنامه هاي اين ستاد در امر ترويج، ارتقا و گسترش علوم شناختي در كشور است.

**مهاجرت استعدادهاي برتر به رشته هاي مرتبط با علوم شناختي
خرازي همچنين بيان كرد: ترويج علوم شناختي در سطح عموم مردم و در سطح مدارس و دانشگاه ها، مهاجرت استعدادهاي برتر به رشته هاي مرتبط با علوم شناختي و گسترش همكاري با محققان برجسته ايراني درسطوح بين المللي در دستور كار قرار دارد.
به گفته وي، اين ستاد در راستاي توسعه همكاري هاي بين المللي، زمينه تعاملات بين المللي با برخي از كشورهاي از جمله برزيل، چين و سوييس را تقويت كرده و دامنه فعاليت هاي مشترك را گسترش داده است؛ در سال جاري نيز اجراي برنامه هاي علمي و تحقيقاتي با مراكز تخصصي اين كشورها و نيز برخي ديگر از كشورهاي جهان ادامه مي يابد.
خرازي با بيان اينكه خط مشي ستاد توسعه علوم شناختي، توسعه علمي با استانداردهاي بين المللي و گسترش ارتباطات با پژوهشگران و دانشگاه هاي معتبر بين المللي است، همچنين يادآورشد: توسعه فن آوري و خدمات شناختي و اولويت داشتن حل معضلات اجتماعي، گسترش بخش خصوصي، فعاليت در حوزه هاي بين بخشي و ميان رشته اي و نيز ارتقاي رقابت مندي و ورود به بازارهاي بين المللي بخشي ديگر از تلاش هاي ستاد علوم شناختي در سال جاري را تشكيل مي دهد.

**تمركز بر تربيت و توسعه نيروي انساني متخصص
وي تمركز فعاليت هاي ستاد را در حوزه تربيت نيروي انساني دانست و گفت: تمركز بر تربيت و توسعه نيروي انساني متخصص و همچنين آماده سازي ابزارها و زيرساخت هاي مورد نياز حوزه علوم شناختي، ضرورتي است كه ستاد به آن پرداخته است و از اين رهگذر، در بخش آموزش به هدايت هدفمند بورسيه ها به حوزه هاي اولويت دار، اعطاي بورسيه به شماري از متخصصان، جلب همكاري فارغ التحصيلان خارج كشور، فراهم كردن حمايت از فرصت هاي مطالعاتي، دعوت از اساتيد برجسته بين المللي، برگزاري دوره ها و دروس انتخابي در دانشگاه هاي كشور و تربيت كارشناسان آزمايشگاه ها مبادرت كرده است و به اقدامات و فعاليت هاي خود در اين زمينه ها همچنان ادامه مي دهد.
دبير ستاد علوم شناختي در ادامه اظهار كرد: ستاد توسعه علوم شناختي در بخش ترويج، نقش حمايتي داشته و از انتشار كتاب، مقالات علمي- ترويجي، برنامه ‌هاي ترويجي مختص دانش‌آموزان و دانشجويان، ارائه مقالات، توليد محتواهاي رسانه‌اي و به ويژه برنامه‌هايي در شبكه ‌هاي مختلف صدا و سيما، برگزاري كارگاه‌ ها، سمينارها و كنگره‌ ها و برنامه هاي اجتماعي حمايت مي كند.
وي با اشاره به اينكه توانمندي در تامين زيرساخت‌ها و ابزارهاي مورد نياز ارائه‌كنندگان خدمات شناختي يكي از الزامات موفقيت برنامه‌ هاي توسعه و تعالي ارائه خدمات شناختي كشور است، گفت: كمك به ارتقاي امنيت ملي با استفاده از علوم و فن آوري‌هاي شناختي در عرصه‌هاي ملي و بين‌المللي، يكي از اولويت‌هاي جدي ستاد است و به واسطه حمايت هاي ستاد علوم شناختي ، بسياري از تجهيزات و امكانات مورد نياز طرح هاي تحقيقاتي و علمي در داخل كشور ساخته و تامين شده است و تلاش هاي گسترده در اين زمينه همچنان ادامه دارد. خرازي با بيان اين كه كمك به حوزه هاي آموزش و پرورش و همچنين ارتقاي شيوه هاي تربيت به كمك آموزه هاي شناختي، همواره به عنوان يكي از اولويت هاي جدي كشور و تاثيرگذار در آينده ايران مطرح است؛ افزود: در اين راستا، ستاد علوم شناختي علاوه بر حمايت از پروژه هاي پژوهشي كه به تبيين اصول و شيوه هاي آموزش و پرورش شناختي مي پردازد، با كمك وزارت آموزش و پرورش، نسبت به طراحي سيستمي كه بتواند به ارتقا و بهبود مستمر مدارس اقدام كرده و به حمايت خود از اجراي اين سياست ادامه مي دهد.
دبير ستاد توسعه علوم و فناوري هاي شناختي با بيان اينكه فعاليت در حوزه علوم شناختي به تخصص هاي مختلف وحركت هاي جمعي نياز دارد، افزود: فرهنگ كارگروهي و ايجاد شبكه هاي ارتباطي به تحول در دانشگاه ها و مراكز علمي منجر مي شود و براي پويايي اين فرهنگ مي بايست دانشجويان به حضور و فعاليت در اين زمينه تشويق شوند. شناسايي استعداد ها و انجام سرمايه گذاري در بخش هاي مختلف آموزشي و علمي يك امر لازم و اساسي در حوزه علوم شناختي براي ترويج و توسعه اين دانش در داخل كشور است.
علمي**9031**2017