این فرودگاه در ضلع شمالی حوزه شهری و درحاشیه دریای خزر قرارگرفته است و طبق اسناد موجود ساخت آن به سال 1342 باز می گردد و باند این فرودگاه حدود هزار و 500 متر طول و 45 متر عرض دارد.
گزارش های رسمی گویای این واقعیت است كه وجود تعدادی از درختان بلند قامت و نیز تیرك های برق در مسیرهای نشست و برخاست هواپیماها دراین فرودگاه باعث شده تا بسیاری از پروازها در این منطقه غیرفعال شود و این وضعیت با نگرانی خیلی از گردشگران ، مسافران و حتی شهروندان غرب مازندران همراه بوده است.
گفته می شود سازمان هواپیمایی كشوری پس از سانحه هواپیمای ای تی آر متعلق به شركت هواپیمایی آسمان در بهمن ماه سال گذشته در یاسوج به خاطر وجود این موانع به شركت های هواپیمایی فعال در رامسر اجازه نشست و برخاست را در شرائطی كه تعهد ریسك پذیری را تقبل كنند، می دهد.
شركت هواپیمایی آسمان كه بیش از سه دهه در فرودگاه رامسر فعالیت دارد از پذیرفتن چنین تعهدی امتناع ورزیده و از 2 ماه گذشته تاكنون پروازهایی را كه در تمامی روزهای هفته در مسیرهای رفت و برگشت رامسر - مشهد ، رامسر- اهواز و رامسر- تهران داشت ، غیرفعال كرده است.
هم اكنون شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی در تمامی روزهای هفته درمسیر رفت و برگشت تهران - رامسر و روزهای یكشنبه و چهارشنبه هم درمسیر رفت و برگشت اصفهان - رامسر با هواپیمای 'ایران ایر' پرواز دارد.
طبق آمار از 25 اسفندماه سال گذشته تا 12 فروردین ماه امسال ، وجود موانع و شرائط نامساعد جوی باعث شده تا حدود پنج سورتی پرواز مسیر رفت و برگشت تهران - رامسر لغو شود كه این وضعیت با نگرانی شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همراه بوده و اعلام كرده اند ادامه رویه ممكن است بزودی سبب تعطیلی این پروازها شود.
از سوی دیگر جمعی از شهروندان ، مسافران و گردشگران در رامسر ، نبود انسجام ، بی برنامگی و ضعف مدیریت را از مهم ترین علت های وجود چنین مشكلاتی در فرودگاه این شهر گردشگرپذیر می دانند.
آنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشتند : مسئولان و متولیان امر دررفع جزئی موانع فرودگاه رامسر و آن اینكه برچیدن تعدادی درخت و تیرك های برق ناتوان و درمانده اند ، چطورمی توان امیدوار بود تا طرح ملی توسعه این فرودگاه كه یكی از طرح های مصوب دولت نهم بوده بتوانند به طوركامل اجرا و به بهره برداری برسانند.
عملیات اجرایی این طرح از حدود 10 سال پیش با حضور وقت راه و شهرسازی آغاز شد و قرار بود به مدت 2 سال به بهره برداری برسد اما اكنون با صرف بیش از هزار میلیارد ریال این طرح هنوز به بهره برداری نرسیده است.
توسعه باند فرودگاه از یك هزار و 480 متر به 2هزار و 750 متر، ساخت ترمینال جدید ، ساختمان های جانبی ،اختصاص 40 هكتار زمین برای استقرار دستگاه كمك ناوبری و سالن ترانزیت از مهم ترین مشخصات این طرح بوده است.
رامسر به سبب برخورداری از جاذبه های طبیعی ، تاریخی و گردشگری منحصر بفرد نظیر جنگل ، دریا ، كوه ، جلگه ، اماكن اقامتی مانند هتل های قدیم ، جدید ، كاخ موزه و آب های گرم معدنی از دیرباز تاكنون به عنوان عروس شهرهای ایران مطرح بوده است و این ظرفیت ها، زمینه استقبال و اشتیاق شمار انبوهی از مسافران ، گردشگران داخلی و حتی خارجی برای سرمایه گذاری و بهره مندی از امكانات این شهر از طریق فرودگاه فراهم كرده است.
به عنوان نمونه در نوروز سال گذشته با برقراری حدود 172 سورتی پرواز شركت هواپیمایی آسمان دست كم 9 هزار نفر از طریق فرودگاه رامسر جا به جا شدند.
مدیركل فرودگاه های مازندران روز پنجشنبه در این باره به خبرنگارایرنا گفت : درگذشته بارها برای برچیدن درختان بلند قامت و تیرك های برق به عنوان موانع پروازی در مسیر نشست و برخاست هواپیماها با مسئولان ذیربط نامه نگاری شد ولی این پی گیری ها متاسفانه نتیجه ای نداشت.
سعدالله وطن خواه افزود : سازمان هواپیمایی كشوری نیز به عنوان یك سازمان نظارتی و حاكمیتی در مكاتباتی به فرودگاه مازندران خواسته كه خلبان هواپیما هیچگاه نمی تواند چنین ریسكی را برای نشست و برخاست در فرودگاه رامسر بپذیرد و تازمانی كه این موانع برطرف نشود به شركت های هواپیمایی به جز آنكه تعهد ریسك پذیری از آن ها دریافت شود ، اجازه فعالیت دراین فرودگاه به آن ها داده نمی شود.
وی میزان اعتبار مورد نیاز برای رفع موانع فرودگاه رامسر را حدود پنج میلیارد ریال اعلام كرد و ادامه داد : درتوان شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نیست كه چنین بودجه ای را تامین و دراین بخش هزینه كند.
اعمال نظارت بر كنترل فضای فرودگاه ، نشست و برخاست و هدایت هواپیما در راه های هوایی و محدوده عملیاتی فرودگاه با هدف تأمین امر بی خطرسازی پرواز براساس قانون جزو وظایف شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است.
مدیركل فرودگاه های مازندران گفت : نكته دیگرآنكه استانداری مازندران نیز تقبل كرده تا حدود یك میلیارد ریال از این اعتبار مورد نیاز را پرداخت كند و بقیه این مبلغ نیز بنا به تاكید استاندارمازندران قرارشده است در شورای برنامه ریزی استان مصوب و بزودی برای اختصاص این مبلغ در این بخش در نظر گرفته شود.
وطن خواه افزود : ضمن آنكه روز گذشته در نشست شورای اداری استان نیز با فرمانداررامسر ، مدیرعامل شركت توزیع نیروی برق غرب مازندران و نیز مسئولان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در مورد رفع موانع فرودگاه رامسر صحبت شد و وعده دادند بزودی آن را برطرف كنند.
وی ابراز امیدواری كرد كه یكی دو ماه آینده با پی گیری بیشتر این موانع برطرف و شاهد از سرگیری پروازهای شركت هواپیمایی آسمان در فرودگاه رامسر باشیم .
معاون هماهنگی و امور عمرانی استاندار مازندران نیز خواستار تسریع در رفع موانع پروازی فرودگاه رامسر شد و از كم كاری مسئولان ذیربط در رفع این موانع انتقاد كرد.
علی نبییان در گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا افزود : این مشكلی نیست كه دولت نتواند از عهده رفع آن برآید و شرمنده مردم و مسافران برای استفاده از ناوگان حمل و نقل هوایی در فرودگاه رامسر یا دیگر فرودگاه های این استان شود.
شهرستان رامسر با جمعیتی دست كم 100 هزار نفر به علت برخورداری از جاذبه های طبیعی ، تاریخی و گردشگری منحصر بفرد نظیر جنگل ، دریا ، كوه ، جلگه ، اماكن اقامتی مانند هتل های قدیم ، جدید ، كاخ موزه و آب های گرم معدنی از دیرباز تاكنون به عنوان عروس شهرهای ایران مطرح بوده است.
كارشناسان معتقدند كه شبكه های حمل و نقل هوایی ظرفیتی است كه می تواند در تقویت بنیه اقتصادی و بهبود فضای كسب و كار تحول شگرفی ایجاد كند به گونه ای كه درچنین شرائطی زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی و توسعه پایدار به همراه داشته باشد.
7078 / 1602/1899
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰
نوشهر- ایرنا - فرودگاه رامسر با قدمتی بیش از50 سال یكی از زیباترین فرودگاه های شمال كشور است اما امنیت پروازها در این فرودگاه به علت وجود موانع درمسیر باند نشست و برخاست هواپیماها مورد تهدید است.