تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰

تهران – ایرنا - محققان آلمانی با استفاده از یك مایع یونی پارامغناطیس توانستند خاصیت مغناطیسی را در پلاتین دوبعدی ایجاد كنند.

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمی ایرنا از اسوشیتدپرس، پلاتین یك رسانای بسیار خوب است اما هیچگونه خاصیت مغناطیسی ندارد. محققان دانشگاه گرونینگن آلمان با استفاده از یك میدان الكتریكی كه توسط یك مایع یونی پارامغناطیس ایجاد می شود، توانستند حالت فرومغناطیس را در سطح یك صفحه پلاتینی ایجاد كنند. مایعات یونی در واقع نمك هایی در حالت مایع یا محلول های نمكی هستند. این مایعات رسانای خوب الكتریسیته محسوب می شوند.
یكی از ایده های اصلی علم اسپینترونیك این است كه با تغییر تعداد امواج حامل درون یك آهنربا می توان آن را به صورت الكتریكی تغییر داد. اما تا كنون آهنربایی با این قابلیت ساخته نشده است. اسپینترونیك شاخه ای از الكترونیك است كه برای تولید درایوهای دیسك سخت و انواعی از فناوری های حالت جامد كاربرد دارد.
هنگامی كه محققان میدان الكتریكی را درون مایع یونی پارامغناطیس برقرار كردند، یون ها روی سطح پلاتین دوبعدی قرار گرفتند. این یون ها دارای بارهای الكتریكی و گشتاور مغناطیسی هستند كه موجب تشكیل یك لایه پلاتین مغناطیسی به ضخامت یك اتم می شوند.
پیش از این محققان توانسته اند مجموعه ای از آهنرباهای دوبعدی را با استفاده از مواد جدید بسازند، اما اغلب آن ها با استفاده از مواد عایق ساخته شده اند و در دماهای پایین كار می كنند. اما این آهنربا با استفاده پلاتین ساخته شده كه یك ماده رسانا است و در مای اتاق نیز به خوبی كار می كند. از آنجا كه این آهنربا رسانای خوب الكتریسیته است، به سادگی می توان آن را فعال و غیرفعال كرد. این ویژگی امكان استفاده از آن را در علم اسپینترونیك فراهم می كند.
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.
علمی (6)**9259**1440