تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۳

مشهد – ایرنا – فعالان اقتصادی و تولیدكنندگان خراسان رضوی معتقدند كه برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از كالای ایرانی، همسویی عناصر موثر در بخش تولید از جمله حاكمیت، تولیدكنندگان و مردم، اصل نخست و ركن اساسی است.

شماری از آنان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاكید بر ضرورت ساماندهی فضای كسب و كار در كشور، گفتند كه باید به گونه ای تدبیر شود كه شرایط برابر برای فعالان اقتصادی داخلی با رقبای آنان در كشورهای همجوار ایجاد شود.
نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در این باره گفت: نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان 'حمایت از كالای ایرانی' را به فال نیك می گیریم تا اقداماتی در زمینه رعایت حقوق مصرف كننده و ارتقای كیفیت تولید انجام گیرد.
سیدحسن حسینی افزود: سال گذشته اوضاع بخش تولید خوب نبود و دلیل عمده شرایط بد تولید را می توان نامناسب بودن فضای كسب و كار دانست زیرا فضای كسب و كار باید به گونه ای مناسب باشد تا تولیدكننده بتواند كالایی تولید كند كه به لحاظ كیفیت و قیمت، قابلیت رقابت با كالای مشابه خارجی را داشته باشد.
وی اظهار كرد: نباید فراموش كرد كه جامعه مصرف كننده دارای حقوقی است كه تولیدكننده ملزم به رعایت آن است و باید در تولید كالای خود 2 شاخص كیفیت خوب و قیمت قابل رقابت را مدنظر قرار دهد.
نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اظهار كرد: بسیاری كالاهای داخلی بیش از میزان نیاز بازار و مصرف ملی، تولید می شوند كه باید به خارج از كشور صادر شوند، لذا باید به فكر بازارهای فراملی یا صادراتی بود و دولت باید در این زمینه تسهیلاتی فراهم كند كه كالای صادراتی بتواند در خارج از كشور بازارهای جدیدی پیدا كند.
* موانع راه تولید برداشته شود
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برای دستیابی به كالای كیفی با قیمت مناسب، باید موانع بر سر راه تولید برداشته و فضای كسب و كار بهبود یابد.
حسن حسینی ادامه داد: تا زمانی كه موانع از سر راه تولید برداشته و كالا با كیفیت و قیمت مناسب عرضه نشود، نمی توان توقع داشت كه كالای ایرانی بتواند مورد استقبال مردم قرار گیرد.
وی اظهار كرد: بزرگترین مشكل بر سر راه بخش تولید كشور، مالیات بر ارزش افزوده است كه در صورت تداوم این نوع مالیات ستانی، بخش تولید به سمت نابودی پیش می رود.
وی با بیان اینكه مالیات بر ارزش افزوده بر صادرات كشور نیز سایه انداخته است، افزود: وقتی تولیدكننده محصول خود را صادر می كند نیز باید مالیات بر ارزش افزوده پرداخت كند و این موضوع به هیچ وجه به نفع بخش تولید یا صادركننده نیست.
حسینی اظهار كرد: بانكها هم به هر سپرده گذار 20 درصد سود می دهند در حالی كه بخش تولید آن سود 20 درصدی را به دست نمی آورد، با این شرایط
هر فردی كه سرمایه ای در اختیار دارد ترجیح می دهد در بانك سپرده گذاری كند تا اینكه بخواهد در بخش تولید سرمایه گذاری كند.
وی با تاكید بر اینكه در نظام اقتصادی كشور بانكها باید در خدمت تولیدكننده و نه رقیب او باشند، افزود: با تداوم این نوع سود دادن بانكها به سپرده گذاران و عدم همكاری آنها با تولیدكننده، نمی توان به رونق كالای ایرانی امید داشت.
حسینی اظهار كرد: برای برداشتن موانع راه تولید، دیگر اقدام مهم باید خارج كردن ماشین آلات فرسوده از بخش تولید و نوسازی خطوط تولید باشد و در این راستا باید از طریق نظام بانكی، تسهیلات با نرخ مناسب در اختیار تولیدكنندگان قرار گیرد.

*حمایت از بخش تولید باید منطقی باشد
نائب رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با تاكید بر اینكه حمایت از دانش ایرانی باید بجا و مناسب باشد ، افزود: معتقدم اگر از بخش تولید حمایت بی جا شود، آن بخش رشد نمی كند همان طور كه دولت 50 سال از صنعت خودروسازی حمایت كرد بدون آنكه از این صنعت مسئولیت بخواهد لذا كیفیت خودرو داخلی هنوز مطلوب و قابل رقابت با خودروهای خارجی نیست.
حسینی افزود: اگر زیانی كه توسط خودروهای داخلی از نظر آلودگی به محیط زیست و سوانح رانندگی به كشور وارد می شود، محاسبه شود مشخص می شود كه به طور قطع ادامه تولید این خودروها به ضرر مردم است.
وی اظهار كرد: حمایت دولت از تولید ایرانی باید منطقی و با همفكری باشد و این شامل حمایت از دانش ایرانی و شركت های دانش بنیان می شود اما در این میان باید نوسازی خطوط تولید مورد توجه ویژه قرار گیرد و این مستلزم وارد كردن بخشی از ماشین آلات و تلاش برای ارتقای سطح دانش داخلی در بخش تولید است.
*همسویی عناصر پنجگانه برای حمایت از كالای ایرانی
رئیس كمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی خراسان رضوی گفت: امسال توسط رهبر معظم انقلاب 'حمایت از كالای ایرانی' نام گرفته است اما آنچه از این نامگذاری استنباط می شود بسیار وسیع تر از تفسیری است كه برخی از سخنان رهبر معظم انقلاب در این حوزه دارند.
محمدحسین روشنك افزود: لازمه حمایت از كالای ایرانی، عمل گرایی و همسویی پنج عنصر موثر است كه شامل حاكمیت یا دولت، تولیدكننده، سازمان های فرهنگی و رسانه ها، مردم و بازار می شود.
وی اظهار كرد: عنصر اول موثر در حمایت از كالای ایرانی، حاكمیت یا دولت است، دولت موظف است به حوزه تولید اعم از صنعتی یا غیرصنعتی و یا حوزه خدمات كشور كمك كند كه این مهم شامل به روزرسانی فناوری و سرمایه گذاری در این خصوص، كاهش هزینه های سربار بر بخش دولت و برداشتن موانع بر سر راه تولید می شود.
رئیس اتحادیه صادركنندگان و واردكنندگان خراسان رضوی گفت: وقتی ماده اولیه تولید وارد كشور می شود، به دلیل عوارض گمركی و مالیاتی كه از شبكه حمل و نقل گرفته می شود، آن ماده اولیه با 40 درصد افزایش قیمت به دست تولیدكننده می رسد و این مهم بر قیمت تمام شده تولید كالا اثر می گذارد.
روشنك افزود: دولت نباید از شبكه حمل و نقل، حقوق و عوارض گمركی و مالیات بگیرد بلكه باید با كاهش این موارد شبكه حمل و نقل را تشویق به مبادلات كرده و با دادن امتیازاتی به بخش تولید، مردم را ترغیب به خرید كالای ایرانی كند.
* مردم مجبور به خرید كالای ایرانی نیستند
رئیس كمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: عنصر دوم برای حمایت از كالای ایرانی، نهادهای فرهنگی و تبلیغاتی و رسانه ها هستند. اینكه مردم خرید و استفاده از كالای خارجی را مزیتی برای خود بدانند، نشان از ضعف فرهنگی و اجتماعی جامعه است و این وظیفه برعهده نهادهای فرهنگی است تا مردم خرید كالای ایرانی را افتخار خود بدانند.
روشنك بیان كرد: عنصر سوم موثر در حمایت از كالای ایرانی، تولید كننده است كه باید به جای اینكه از دولت و نهادهای فرهنگی بخواهد تا مردم را وادار به خرید كالایش سازند از آنها بخواهد كالای باكیفیت و قیمت مناسبش را به مردم معرفی كنند تا آنان راغب به خرید كالایش شوند.
رئیس اتحادیه صادركنندگان و واردكنندگان خراسان رضوی گفت: تفسیر نامگذاری رهبر معظم انقلاب با عنوان 'حمایت از كالای ایرانی' این است كه مردم مجبور نیستند كالای كم كیفیت و گران داخلی را فقط به صرف اینكه كالای ایرانی است، بخرند بلكه مختارند كالای با كیفیت بالا و قیمت مناسب را بخرند.
روشنك تاكید كرد: انتظار تولیدكننده از مصرف كننده باید این باشد كه خود را موظف بداند تا كالای مرغوب با قیمت مناسب تولید كند.
وی اظهار كرد: عنصر چهارم موثر در حمایت از كالای ایرانی، بازار است، بازار داخلی باید به فروش كالای ایرانی افتخار كند، نباید فروشندگان ما به اینكه یك برند خارجی می فروشند افتخار كنند؛ حال این كالا می تواند در هر حوزه ای تولید شده باشد.
وی ادامه داد: عنصر پنجم موثر در حمایت از كالای ایرانی، مصرف كنندگان هستند. درست است كه تولیدكننده نباید از مردم انتظار داشته باشد كالای او را بخرند تا او رقابت كند، اما مردم باید بدانند اگر كالای ایرانی بخرند، چرخش سرمایه را در داخل ایران فعال كرده و باعث حفظ اشتغال و رونق تولید شده اند.
رئیس كمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی خراسان رضوی گفت: مردم باید به مصرف كالای ایرانی كه هم قیمت و هم كیفیت مناسبی دارد، افتخار كنند زیرا با این خرید باعث حفظ اشتغال جوانان و سرمایه های كشور می شوند.
*لزوم همسویی قوای سه گانه برای كاهش هزینه های سربار تولید
یك تولید كننده و رئیس انجمن ماشین سازی خراسان رضوی گفت: حق مردم این است كه با قیمت منطقی كالای مورد نیاز خود را تامین كنند كه این یك اصل اساسی در حمایت از كالای ایرانی است.
محسن شركا افزود: در مقابل تولیدكننده نیز باید كالای باكیفیت و قیمت مناسب و قابل رقابت با كالاهای مشابه خارجی تولید كند و لازمه این كار كاهش هزینه های سربار بخش تولید است.
وی تاكید كرد: باید هزینه های سربار بخش تولید مانند نرخ تسهیلات، مالیات یا هزینه های دیگر مانند هزینه های سربار بخش تولید در كشورهای دیگر باشد تا بتوان كالای داخلی را رقابت پذیر و سودآور كرد.
شركا اظهار كرد: در كنار این، قوای سه گانه وظیفه ای برعهده دارند و باید برنامه ها و راهبردهایشان برای اقتصاد مقاومتی و حمایت از كالای ایرانی هماهنگ باشد تا بتوانند هزینه های سربار بخش تولید را كاهش دهند.
*فشارهای مالیاتی بلای جان تولید
رئیس كانون انجمن كارفرمایان صنایع و معادن خراسان رضوی گفت: امروز شرایط برای رقابتی شدن كالاهای داخلی با كشورهای دیگر مناسب نیست و نظام كهنه مالیاتی و قاچاق كالا و هزاران مشكل دیگر باعث شده است كه فضای كسب و كار برای تولیدكننده ایرانی قابل رقابت با تولیدكننده خارجی نباشد.
شركا افزود: امروز تولیدكننده در شرایط اقتصادی نابرابر با كشورهای دیگر، ضرر را پذیرفته، پول نزول بانكها را می پذیرد و نرخ بالای مالیات را پرداخت می كند.
وی اظهار كرد: سهم امسال استان خراسان رضوی برای پرداخت مالیات 32 هزار میلیارد ریال است و دستگاه امور مالیاتی برای تحقق این رقم بر بخش تولید و صنایع خرد فشار می آورد كه این مساله منجر به كاهش تولید یا ورشكستگی تولیدكننده می شود.
شركا افزود: فشارهای مالیاتی باعث می شود كه هزینه تمام شده برای تولید كالا افزایش یابد، لذا نباید انتظار داشت این نوع كالا بتواند با كالاهای مشابه خارجی رقابت كند.
وی ادامه داد: منظور از 'حمایت از كالای ایرانی' فقط به جوش آوردن عرق یا تعصبات ملی نسبت به خرید كالای ایرانی نیست زیرا این حق مردم است كه در یك بازار سالم بتوانند كالای مورد نظر خود را انتخاب كنند و اگر كالا باكیفیت و قیمت منطقی عرضه شود، مطمئنا فرد ایرانی كالای با كیفیت خوب را می خرد.
رئیس انجمن ماشین سازی خراسان رضوی گفت: اگر قوای سه گانه یعنی دولت، دستگاه قضا و مجلس شورای اسلامی برنامه های خود را برای حمایت از كالای ایرانی اعلام كنند و اراده ملی برای حمایت از كالای ایرانی وجود داشته باشد، بی تردید مردم كالای ایرانی می خرند.
عضو هیات رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: نمی توان مانع از ورود كالا به كشور شد و اگر كالای خارجی با قیمت مناسب تر در بازار عرضه شود نمی توان مردم را مجبور كرد به صرف حمایت از كالای تولید داخل، حتما كالای ایرانی را با قیمت بالاتر بخرند.
شركا اظهار كرد: باید شرایط را در كشور به گونه ای رقم زد كه كالای قابل رقابت با كشورهای دیگر تولید شود تا مردم راغب به خرید كالای ایرانی شوند.
*حمایت از كالای ایرانی در گرو بازاریابی خارجی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: برای حمایت از كالای ایرانی باید دیپلماسی سیاسی برای یافتن بازارهای جدید خارج از كشور، بخش تولید را كمك كند.
راضیه علیرضایی افزود: برای تحقق شعار سال باید تولید كالاهای داخلی قابل رقابت در عرصه بین المللی مورد حمایت قرار گیرند و توان تولید داخل و بازار كالای ایرانی افزایش یابد لذا توسعه صادرات و یافتن بازارهای جدید در عرصه بین المللی نیز در این زمینه ضروری است.
وی گفت: ورود به بازارهای جدید خارج از كشور نیازمند حمایت های دیپلماتیك، برخورداری از جایگاه بین المللی مقتدر و برقراری ارتباطات بهتر با كشورهای جهان است، همچنین حضور موثر كالاهای ایرانی در بازارهای خارجی، نیازمند پیمان های منطقه ای و ارتباط با همسایگان است.
وی اظهار كرد: اغلب بازارهای كشورهای همسایه ایران، بازارهایی با خطرپذیری بیش از 6 یا هفت درصد هستند لذا داشتن ضمانت نامه و روابط تضمین شده برای مراودات اقتصادی با این كشورها بسیار محدود است و برقراری این نوع ارتباط كالایی نیاز به پشتیبانی های خاص دارد.
وی گفت: برای حضور كالای ایرانی در بازارهای سازمان یافته كشورهای اروپا، آفریقا و استرالیا نیاز به سامان دادن مراودات بانكی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: تامین مالی و جلب مشاركت مردمی در سرمایه گذاری های بخش تولید از دیگر موارد ضروری برای تقویت تولید داخلی است.
وی اظهار كرد: بخش تولید در ایران به بانكهایی وابسته است كه ساختار آنها تجاری است و نمی توان از این نوع بانكها انتظار حمایت و مشاركت برای توسعه تولید داخل داشت، لذا تامین مالی، ارتباط با بازارهای پولی و مالی بین المللی و استفاده از سرمایه های مردمی برای حمایت از كالای ایرانی ضروری است.
علیرضایی اضافه كرد: خراسان رضوی حدود 6 هزار واحد تولیدی دارد كه عمده آنها صنایع خرد و متوسط هستند و 95 درصد با سرمایه گذاری بخش خصوصی ایجاد شده اند لذا حمایت از صنایع خرد بیش از دیگر صنایع ضرورت دارد.
7489/5132