فرودگاه رامسر با قدمتی بیش از50 سال یكی از زیباترین فرودگاه های شمال كشور است كه در حاشیه دریای خزر ضلع شمالی این شهر قراردارد و طبق اسناد موجود ساخت آن به سال 1342 باز می گردد و باند این فرودگاه حدود هزار و 500 متر طول و 45 متر عرض دارد.
آمارهای رسمی نشان می دهد كه از 25 اسفند ماه سال گذشته تا 18 فروردین ماه امسال از مجموع 30 سورتی پرواز مسیر تهران - رامسر، حدود 9 سورتی پرواز یعنی كمتر از یك ماه به علت بدی آب و هوا، یا موانع در مسیر نشست و برخاست پروازهای منتهی به فرودگاه رامسر دچار تاخیر چند ساعته و یا آنكه لغو شده است.
شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی در تمامی روزهای هفته درمسیر رفت و برگشت تهران - رامسر و روزهای یكشنبه و چهارشنبه هم درمسیر رفت و برگشت اصفهان - رامسر با هواپیمای 'ایران ایر' پرواز دارد.
ایران ایر به تازگی در گزارشی اعلام كرده كه مشكلات تاخیرهای چند ساعته و لغو پیوسته پروازها برای این شركت از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نبوده و ادامه این وضعیت به تعطیلی پروازها منجر خواهد شد.
از سوی دیگر جمعی از مسافران و گردشگران روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن انتقاد از وضعیت موجود اظهار داشتند : صرف نظر از تبعات زیانبار اقتصادی بابت لغو هر پرواز برای شركت های هواپیمایی اما آنچه به حاد شدن این مساله می افزاید بی اعتمادی مسافران به ناوگان حمل و نقل هوایی در این منطقه است.
مجتبی جعفری یك شهروند رامسری گفت : به دلیل شرایط كاری به طور متوسط ماهانه حدود 5 سفر هوایی به دیگر نقاط كشور دارم و بارها اتفاق افتاده كه به دلیل تاخیر پروازها، برنامه كاریم با موفقیت انجام نشود.
وی افزود: مساله مهم تر آنكه رامسر به علت برخورداری از موقعیت های ممتاز در حوزه گردشگری ، هرساله به ویژه نیمه نخست سال پذیرای گردشگران داخلی و خارجی از كشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز اروپایی بوده كه غالبا از طریق هوایی وارد این شهر می شوند.
وی اظهارداشت : ورود چشمگیر گردشگران از طریق فرودگاه رامسر كه به عروس شهرهای ایران نیز شهرت دارد می طلبد تا این فرودگاه از همه لحاظ تجهیز شود و چنین تحولی می تواند باعث تقویت بنیه اقتصادی و شكوفایی كسب و كار در این شهر شود.
این شهروند با انتقاد از كم توجهی مسئولان نسبت به حل نكردن مشكل لغو پروازها در فرودگاه رامسر گفت : به نظر می رسد در این شهر عزم و اراده جدی برای حل این مشكل وجود ندارد چرا كه برای هر دردی درمانی وجود دارد.
مهدی امینی دیگر شهروند رامسری نیز مدعی شد سه نفر از مهمانانش كه برای شركت در برنامه های كنسرت در تعطیلات نوروزی آمده بودند ، به علت لغو پروازها نتوانستند به موقع به مقصد تهران پرواز كنند.
وی افزود : این مسافران ناگزیرشدند برای انجام كار فوری مسیر 2 ساعته رامسر تا استان گیلان را طی كنند و در نهایت از طریق فرودگاه رشت عازم تهران شوند.
امینی گفت كه صرف نظر از بین المللی شدن فرودگاه رامسر، تكرار چنین مشكلاتی سبب دلسردی و بی رغبتی خیلی از سرمایه گذارانی كه قصد دارند در حوزه های مختلف بویژه گردشگری سرمایه گذاری كنند می شود.
عملیات اجرایی طرح ملی توسعه فرودگاه رامسر با هدف بین المللی شدن آن از حدود 10 سال پیش با حضور وقت راه و شهرسازی آغاز شد و قرار بود به مدت 2 سال به بهره برداری برسد اما اكنون با صرف بیش از هزار میلیارد ریال این طرح هنوز به بهره برداری نرسیده است.
توسعه باند فرودگاه از یك هزار و 480 متر به 2هزار و 750 متر، ساخت ترمینال جدید ، ساختمان های جانبی ،اختصاص 40 هكتار زمین برای استقرار دستگاه كمك ناوبری و سالن ترانزیت از مهم ترین مشخصات این طرح بوده است.
این شهروند رامسری از مسئولان ذیربط خواست تا برای حل این مشكل و سامان بخشیدن به وضعیت پروازها در این شهر گردشگرپذیر تدابیری بیندیشند.
مدیركل فرودگاه های مازندران گفت : با رفع موانع در مسیر نشست و برخاست پروازهای منتهی به فرودگاه رامسر تاحدودی قدرت ریسك شركت های هواپیمایی را افزایش خواهد داد.
سعدالله وطن خواه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :علاوه بر مه گرفتگی شدید ، وجود تعدادی از درختان بلند قامت و نیز تیرك های برق در مسیرهای نشست و برخاست هواپیماها دراین فرودگاه نیز باعث تاخیر و یا لغو پروازهای اخیر دراین منطقه شده است.
شركت هواپیمایی آسمان كه بیش از سه دهه در فرودگاه رامسر فعالیت دارد طبق اسناد موجود به علت وجود این موانع از 2 ماه گذشته تاكنون پروازهایی را كه در تمامی روزهای هفته در مسیرهای رفت و برگشت رامسر - مشهد ، رامسر- اهواز و رامسر- تهران داشت ، غیرفعال كرده است.
مدیركل فرودگاههای مازندران گفت : بزودی موانع پروازی فرودگاه رامسربا پیگیری و رایزنی های به عمل آمده حل می شود و طبیعتا با چنین اقدامی كمتر شاهد تاخیر یا لغو پروازها در این فرودگاه خواهیم بود.
وطن خواه میزان اعتبار مورد نیاز برای تجهیز فرودگاه رامسر به سامانه ˈ آی.ال.اس ˈ (ILS) به منظور پیشگیری از لغوپروازها در شرائط بدی آب و هوا را بیش از70 میلیارد تومان اعلام كرد و ادامه داد : راه اندازی این سامانه كه از قابلیت بسیار بالایی برخورداربوده طبیعتا هزینه نگهداری آن نیز زیاد است.
وی گفت كه پس از بین المللی شدن فرودگاه رامسر در گام های بعدی به شرط تامین اعتبار نصب این سامانه در این فرودگاه این شهرمدنظراست .
كارشناسان و متخصصان اعتقاد دارند كه برای یك پرواز ایمن به سمت فرودگاه مقصد و نشستن در آن ، نیاز به دستگاه های ناوبری است كه بتواند هواپیما را در شرایط بد آب و هوایی با ارتفاع و فاصله نزدیكی از سطح باند فرودگاه راهنمایی و هدایت كند.
این سامانه به هنگام كاهش دید افقی به دلایل مختلف همچون وجود مه، باران، كولاك برف و پایین بودن ارتفاع سقف ابر برای فرود امن هواپیما كمك قابل توجه ای می كند.
شهرستان رامسر با جمعیتی دست كم 70 هزار نفر به علت برخورداری از جاذبه های طبیعی ، تاریخی و گردشگری منحصر بفرد نظیر جنگل ، دریا ، كوه ، جلگه ، اماكن اقامتی مانند هتل های قدیم ، جدید ، كاخ موزه و آب های گرم معدنی از دیرباز تاكنون به عنوان عروس شهرهای ایران مطرح بوده است.
كارشناسان معتقدند كه شبكه های حمل و نقل هوایی ظرفیتی است كه می تواند در تقویت بنیه اقتصادی و بهبود فضای كسب و كار تحول شگرفی ایجاد كند به گونه ای كه درچنین شرائطی زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی و توسعه پایدار به همراه داشته باشد.
غرب مازندران دارای 2 فرودگاه یكی در رامسر و دیگری نیز در نوشهراست.
7078 /1602/1899
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷
نوشهر- ایرنا - قصه تلخ تاخیرهای چند ساعته و لغو پروازهای مسیرمنتهی به فرودگاه رامسر، برای مسافران این شهر گردشگر پذیر در غرب مازندران به یك سریال دنبال دار تبدیل شده است.