تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹

همدان- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست همدان گفت: شكارچی غیربومی كه با پخش صدای ضبط شده پرنده اقدام به زنده گیری پرندگان در ارتفاعات الوند این استان می كرد، دستگیر شد.

جواد نوری اظهر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گزارش مردمی مبنی بر زنده گیری پرندگان به محیط زیست اطلاع رسانی شد و تیمی برای رسیدگی به این گزارش در ارتفاعات روستای برفین حضور یافتند.
وی اضافه كرد: تیم یگان حفاظت محیط زیست موفق به دستگیر شكارچی و كشف یك قفس چوبی، یك قطعه كبك زنده، یك قبضه سلاح شكاری خفیف و چند عدد فشنگ شدند.
وی توضیح داد: این شكارچی برای پنهان ماندن از دید ماموران یگان حفاظت محیط زیست اقدام به قرار گرفتن در یكی از دره ها كرده و از سوی دیگر دیواری به ابعاد 2 متر در 2 متر با سنگ بنا كرده بود.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان همدان بیان كرد: همچنین این متخلف اقدام به پهن كردن نخ های نامرئی بر روی زمین كرده بود تا تله برای پرندگان قابل روئیت نباشد.
نوری اظهر افزود: شكارچی برای آسان سازی و سرعت بخشی در فرایند زنده گیری پرندگان، صدای ضبط شده این گونه جانوری را با استفاده از دستگاه ضبط صوت پخش می كرد تا پرنده با فرض وجود هم نوع خود، در آن محدوده به دام نزدیك شود.
وی ادامه داد: با قرار گرفتن طعمه بر روی دام پهن شده، پاهای او در داخل نخ نامرئی گیر كرده و تلاش اش برای رهایی نافرجام می ماند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست همدان تاكید كرد: شكارچی 61 ساله ابتدا مدعی بود كه برای خرید محصول گردو به این منطقه مراجعه كرده است اما پس از كشف آلات جرم به انجام تخلف اعتراف كرد.
نوری اظهر با بیان اینكه بیشتر افراد برای سرگرمی یا از روی عادت شكار می كنند، اضافه كرد: از حدود سه سال پیش شكار ممنوع شده و هیچگونه مجوزی برای این منظور صادر نشده است.
همدان دارای 6 منطقه حفاظت شده و 11 منطقه شكار ممنوع است؛ همچنین طبق مطالعات صورت گرفته در سه دهه اخیر، 40 گونه پستاندار، 181گونه پرنده، 43 گونه خزنده، 39گونه ماهی و چهارگونه 2زیست در این استان شناسایی شده است.
7526/2090