تقارن نخستين نوروز پس از ثبت جهاني بافت تاريخي شهر يزد در فهرست ميراث جهاني يونسكو با ماه پربركت رجب المرجب، نوبهار امسال را با سروري مضاعف در سال 97 همراه كرد.

در سال 96 براي مردم دارالعباده يزد اتفاقي جهاني رقم خورد و خلاقيت در معماري، طراحي شهري و تكنولوژي و تعامل زمين با طبيعت در يزد، اين شهر را به سمت جهاني شدن سوق داد تا ايران بيست و دومين اثر جهاني خود را ثبت كند.
ثبت جهاني بافت تاريخي يزد، پاسداشت سختكوشي نسل‌هاي متمادي اين ديار تاريخي در بنا نهادن و حفظ و حراست از اين ميراث گرانقدر و انتقال آن به نسل‌هاي بعد است.
در سال 96 هويت تمدن ديرينه سرزمين ايران و بخشي از تاريخ شكوهمند بشريت به نام 'ميراث جهاني بافت تاريخي يزد' ثبت جهاني شد تا نوروز 1397 براي اين شهر نوروزي متفاوت باشد و يزد با اين شعار به استقبال مسافران نوروزي آمد.
پس از تشكيل ستاد سفر در چند ماه مانده به شروع تعطيلات نوروزي، موضوع ثبت جهاني بافت تاريخي يزد به صورت ويژه مورد توجه مسئولان استان قرارگرفت وبا استفاده از تجارب سالهاي گذشته با محوريت اين رخداد مهم برنامه ريزي هاي ستاد سفر در استان انجام گرفت.
امسال در حوزه ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري شاهد ايجاد پايگاه هاي اطلاع رساني با مشاركت بيش از 100 راهنماي گردشگري در ابنيه تاريخي بوديم كه در 2 نوبت كاري به مردم خدمات ارائه مي كردند .
افتتاح چند مجموعه بوم گردي و پروژه هايي مانند تاكسي گردشگري كه در مسير مسجد جامع تا بافت تاريخي به گردشگران نوروزي خدمات ارائه مي كرد، تجربه اي تازه و شيرين را براي مهمانان نوروزي يزد به همراه داشت، همچنين اختصاص يك روز از روزهاي فروردين به نام يك شهرستان و اجراي برنامه هاي ويژه فرهنگي و هنري با حضور مسئولان استان و هر شهرستان، حال و هوا و نشاط خاصي را به ويژه برنامه هاي شهرستان ها مي بخشيد.
برگزاري جشن هاي ويژه نوروزي در بيش از 70 نوروزگاه در بناهاي تاريخي و طبيعي استان، از گردشگري عشاير گرفته تا كويرنوردي در عرصه هاي بكر و منحصر به فرد كوير، عظمت و صلابت شيركوه و روستاهاي ييلاقي، نجواي دستگاه هاي كاربافي و دارايي در كوچه هاي يزد، معماري خيره كننده بافت تاريخي با بادگيرها و ساباط هايي كه سايبان كوچه هاي بافت تاريخي شده اند، مسافران نوروزي را با فرهنگ بومي و محلي استان يزد آشنا و لحظاتي شاد همراه با طراوات بهاري را براي آنان فراهم مي ساخت كه با رضايت گردشگران نوروزي همراه بود.
امسال شاهد اجراي برنامه هاي خوبي در سطح شهر يزد و سراسر استان با همكاري ارگانهاي مختلف بوديم كه به نظر مي رسد براي انسجام و هماهنگي بيشتر و داشتن يك برنامه بهاري در خور شان مردمان نيك پندار يزدي و گردشگراني كه از اقصي نقاط كشور عزيزمان به يزد سفر كردند، بايستي به سمت هم انديشي ، تعامل و اجراي مشترك برنامه ها گام برداريم تا نهايتا يك تصوير شايسته از ديار دارالعباده را به ميهمانان نوروزي تقديم كنيم .
ميزان سفرهاي نوروزي به استان يزد نسبت به سال گذشته 10 درصد رشد داشت و از 27 اسفند 96 تا 17 فروردين امسال 852 هزارنفر در هتل‌ها، مهمان‌پذيرها، هتل ‌آپارتمان‌ها، مدارس، واحدهاي بومگردي، اقامتگاه‌هاي سنتي و ... يزد ساكن شدند كه اين آمار در مدت مشابه سال قبل 776 هزار نفر بود، اما با وجود رشدي كه حاصل شده، انتظار بيشتري را براي حضور گردشگران در يزد داريم .
در خصوص ميزان بازديد گردشگران از اماكن تاريخي تحت نظارت ميراث فرهنگي، بيشترين ميزان بازديد از بناهايي كه داراي ورودي هستند به ترتيب براي باغ دولت آباد، آتشكده و مدرسه ضيائيه بوده و بيشترين تردد در مسيرها و مكان‌هاي بدون ورودي مربوط به بافت تاريخي و مجموعه اميرچخماق است و بناهايي مثل مسجد جامع و مجموعه اميرچخماق از مكانهايي است كه گردشگراني كه در يزد حضور پيدا مي كنند، حتما مورد بازديد قرار مي دهند .
گردشگري از صنايع پاك با گردش اقتصادي قابل توجه است كه مي توان با برنامه ريزي و تلاش جدي مسئولان و تشكلهاي گردشگري به آينده آن بيش از پيش اميدوار بود، تحقق اهداف اقتصادي در حوزه گردشگري منوط به وحدت ، همراهي و برنامه محوري در همه بخش هاي مرتبط با اين حوزه، تا با هم افزايي علاوه بر ارائه خدمات مناسب به گردشگران، تصويري شايسته از مردمان دور انديش، دانش محور و هوشمند شهر يزد در اذهان عمومي شكل گيرد.

*مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد
6014/