باكو – ايرنا- مقامات تاشكند و كابل درباره صادرات محموله هاي افغانستان ازمسير ازبكستان و قرقيزستان به چين توافق كردند.

به گزارش روز دوشنبه پايگاه خبري ' پودروبني '، اين توافق در جريان سفر محمد حميد طهماسبي وزير راه افغانستان به تاشكند پايتخت ازبكستان و مذاكرات مسئولان دو كشور بدست آمد.
براساس اين توافق ،براي حمل و نقل محموله هاي افغانستان به چين از دالان حمل و نقل جديد« تاشكند – انديجان – اوش - ايركشتام – كاشگار» استفاده مي شود و وسايل نقليه محموله ها را از طريق گردنه ايركشتام در قرقيزستان كه از سطح دريا در 3.5 هزار متر بلندي واقع است و كوتاه ترين مسير جاده اي از وادي فرقانه ازبكستان به چين به شمار مي رود ، به اين كشور مي رسانند .
افغانستان محموله هاي خود را از مزار شريف از طريق راه آهن تا ايالت انديجان ازبكستان حمل مي كند و سپس با كاميون ها بطور ترانزيتي از ازبكستان و قرقيزستان به منطقه كاشگار چين مي رساند .
همچنين يك مركز حمل و نقل و لجستيكي چند منظوره براي ايجاد تسهيلات لازم حمل و نقل در ا يستگاه راه آهن آختاچي ايالت انديجان ازبكستان با هدف انتقال محموله ها به چين ايجاد شده است .
به گزارش وزارت تجارت خارجي ازبكستان درمذاكرات انجام گرفته در تاشكند توسعه همكاري هاي اين كشور و افغانستان در حوزه هاي بازرگاني و اقتصادي و حمل و نقل از جمله ترانزيتي بررسي و اعلام شد ، تحقق اين مهم به اجراي بموقع قراردادهاي تجاري و رساندن حجم گردش تجاري دو كشور در چند سال آينده به يك ميليارد دلار كمك خواهد كرد .
در اين مذاكرات همچين آمادگي ازبكستان و افغانستان براي سرعت بخشيدن به كارهاي اجراي طرح ساخت خط آهن مزار شريف – هرات اعلام و بر ضرورت تهيه بموقع توجيه فني و اقتصادي اين طرح براي جذب سرمايه گذاري مورد نياز، تاكيد شد .
آساق **337*1579