تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶

بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌جنوبی گفت: 50 درصد معادن استان فعال و بقیه نیمه فعال یا غیرفعال هستند كه تعطیلی بخشی از معادن به دلیل ركود بخش ساختمان و موارد دیگر است.

به گزارش ایرنا داود شهركی روز سه شنبه در كارگروه تخصصی احیا، فعال سازی و توسعه معادن كوچك مقیاس در بیرجند افزود: معادن استان بیشتر غیرفلزی و بخش عمده آن مربوط به سنگ های تزئینی است كه با توجه به شرایط نامطلوب بازار مسكن، معادن مرتبط با این بازار مانند سنگ های تزئینی با مشكل مواجه هستند.
وی گفت: در حوزه خاك های صنعتی با توجه به شروع فعالیت كارخانه های گندله سازی كه سال 1396 به بهره برداری رسید، معادن بنتونیت فعال هستند.
وی بیان كرد: 550 معدن در استان خراسان جنوبی پروانه بهره برداری دارند و سال گذشته 63 پروانه بهره برداری معدن صادر و رتبه نخست كشوری در این حوزه توسط خراسان جنوبی كسب شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان ‌جنوبی افزود: برای رفع مشكل معادنی مثل سنگ های تزئینی كه با ساخت و ساز سر و كار دارد باید با تشكیل شركت های بازرگانی به دنبال بازاریابی برای آنها در خارج استان و كشور باشیم.
وی تصریح كرد: همچنین ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای خرید ماشین آلات جدید، تاكید بر آموزش نیروی كاری معادن، اصلاح قانون كار و ... از دیگر راه های رفع مشكل معادن استان است.
شهركی گفت: ماشین آلات فرسوده، نبود زیرساخت مناسب، موانع قانونی و شرایط سخت نیروی كار در معادن از مشكلات این بخش است.
وی ادامه داد: تفاهم نامه كارگروه تخصصی احیا، فعال سازی و توسعه معادن كوچك مقیاس سال 1396 بین خانه معدن ایران، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، شركت مادرتخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (میدكو) و وزارت صنعت، معدن و تجارت تنظیم شد كه با اجرایی شدن این تفاهم نامه بخشی از مشكل بخش معدن استان مدیریت و رفع می شود.
وی اظهار كرد: معادن خراسان جنوبی به غیر از معادن زغال، معدن كوچك تعریف می شود كه باید از ظرفیت قانون حمایت از معادن كوچك استفاده شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: این استان یكی از پنج استان دارای معدن در كشور است و با تفاهم نامه احیا، فعال سازی و توسعه معادن كوچك مقیاس، بخشی از مشكل جامعه هدف بخش معدن مدیریت و رفع می شود.
نماینده شركت مادرتخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدكو) هم در این جلسه گفت: فعال سازی معادن كوچك زمینه تولید و اشتغال در كشور را فراهم می كند كه متاسفانه این موضوع تاكنون مورد غفلت قرار گرفته است.
علی یزدانی افزود: آموزش معدن كاران توسط ایمیدرو از منابع دولتی تامین مالی شده و حوزه زیرساخت ها به عهده ایمیدرو است كه خراسان جنوبی ردیف دولتی دارد اما نمی توان در همه معادن كوچك از این ردیف بودجه ای استفاده كند.
وی بیان كرد: شركت تهیه و تولید مواد معدنی ایران وظیفه ایمنی معادن و اكتشافات را به عهده دارد و در حوزه طلا در خراسان جنوبی فعال است.
یزدانی گفت: ریاست كارگروه تخصصی احیا، فعال سازی و توسعه معادن كوچك مقیاس به عهده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است و خراسان جنوبی در بخش سنگ های گرانیتی، زغال سنگ، منیزیت، بنتونیت و سنگ های نیمه قیمتی از استان های برتر كشور است.
وی اظهار كرد: از پیگیری نباید خسته شویم و رسانه ها باید معادن كوچك را مثل صنایع كوچك برجسته كنند تا به رفع محرومیت و تولید ثروت كمك شود.
7559*3028