تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸

یزد - ایرنا - مدیركل گمركات یزد با بیان اینكه سال 96 عملكرد گمرك در همه زمینه ها مثبت بود، گفت: 2 میلیون و 108 هزار و 530 تن كالا به ارزش 527 میلیون و 961 هزار دلار از استان صادر شد كه این مقدار كالا از نظر وزن 15درصد و از لحاظ ارزش در مقایسه با سال ماقبل، 13درصد رشد داشته است.

محمدحسین سلمانی روز سه شنبه در نخستین نشست هماهنگی مدیران اقتصادی استان در سال 97، افزود: این مقدار كالا عمدتا به عراق، پاكستان، افغانستان، تركیه، هلند، آلمان، امارات متحده عربی، گرجستان، اسپانیا و ایتالیا صادر شد.
وی عمده ترین كالاهای صادراتی استان را به ترتیب كاشی و سرامیك، میلگرد، هیدروكربن، اكسید مولیبدن، سنگ مصنوعی، موكت و شیشه ساختمانی ذكر كرد.
وی یادآور شد: پارسال تعداد اظهارنامه های صادراتی در گمركات یزد با 26 درصد رشد به 39 هزار و 853 فقره رسید.
سلمانی در ادامه به آمار واردات استان در سال قبل اشاره كرد و گفت: در این مدت 36 هزار و 403 تن كالا به ارزش 131 میلیون و 821 هزار دلار از طریق گمركات یزد به كشور وارد شد.
به گفته وی این مقدار كالا در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن از نظر وزن هشت درصد و از لحاظ ارزش 14 درصد افزایش داشت.
وی مبدا كالاهای وارداتی به یزد را به ترتیب چین، تركیه، ایتالیا، كره جنوبی، اسپانیا، آلمان، جمهوری چك، هند، قبرس و امارات ذكر كرد.
این مسئول در ادامه با اشاره به نامگذاری سال 97 از سوی مقام معظم رهبری به نام حمایت از كالای ایرانی اظهار كرد: گمركات استان ، امسال در چارچوب برنامه های گمرك جمهوری اسلامی ، تمهیدات ویژه ای را برای حمایت از كالای ایرانی و بهبود فضای كسب و كار در نظر گرفته است.
مدیركل گمركات یزد تصریح كرد: بر این اساس مهلت ضمانت نامه برای مواد اولیه، ماشین آلات خط تولید، قطعات منفصله و قطعات یدكی مورد نیاز واحدهای تولید، شركت های دانش بنیان، فعالان مجاز اقتصادی، انواع دارو، لوازم و تجهیزات پزشكی، بیمارستانی و آزمایشگاهی و توانبخشی حداكثر 15 بهمن 97 در نظر گرفته شد.
سلمانی، پذیرش كالاهای ورود موقت واحدهای تولیدی برای پردازش جهت صادرات قطعی و استرداد حقوق ورودی مواد اولیه وارداتی مورد استفاده در صادرات را از دیگر تسهیلات در سال حمایت از كالای ایرانی ذكر كرد.
در ادامه این نشست مدیركل امور اقتصادی و دارایی یزد با اشاره به نگاه ویژه وزارت اقتصاد به فعالیت های حوزه های استانی، بر فعال تر شدن و برگزاری منظم نشست های استانی مدیران این وزارتخانه تاكید كرد.
علی نمازی افزود: امسال بر اساس جدول زمان بندی این نشست ها ماهانه برگزار خواهد شد كه میزبان مقامات وزارت اقتصاد در برخی از نشست ها خواهیم بود.
وی برگزاری این نشست ها را برای پیگیری و حل و فصل مسایل و مشكلات بخش های اقتصادی استان موثر دانست و یادآور شد: در دیدارهای نوروزی با مقامات كشوری دستگاه های تابعه وزارت اقتصاد گزارشی از وضعیت استان ارائه و برخی مسایل پیگیری شد.
در این نشست كه مدیران زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی در استان حضور داشتند هریك به بیان دیدگاه های خود در سال حمایت از كالای ایرانی پرداختند.
استان یزد با یك میلیون و 138 هزار نفر جمعیت چهارمین استان صنعتی ایران است.
این استان با 54 درصد تولید كاشی به عنوان مهمترین محصول صادراتی سرامیك كشور و بزرگترین تولید كننده این صنعت در ایران و نهمین تولید كننده آن در جهان است.
هم اكنون رتبه صادرات گمرك استان یزد از نظر ارزش هفدهم و از نظر وزن دهم است.
1968/ 2047 /