تهران – ایرنا – تارنمای خبری اوراسیانت نوشت: ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای نقل و انتقال كالاها و محموله های ایران از طریق راه آهن، با یكدیگر رقابت می كنند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، این تارنمای آمریكایی كه اخبار مربوط به كشورهای جنوب قفقاز و آسیای میانه را پوشش می دهد، افزود: ارمنستان در حال ایجاد راهكاری جدید برای غلبه بر چند دهه انزوای اقتصادی خود است، اما جمهوری آذربایجان تلاش می كند تا برنامه های ایروان را خنثی كند.
اوراسیانت ادامه داد: ایروان در دسامبر گذشته (آذر- دی 96) منطقه آزاد اقتصادی در شهر مرزی مغری در جنوب شرقی ارمنستان و كنار مرز ایران ایجاد كرد كه هدف از آن، بهره گیری از بازار این كشور بود. ارمنستان قصد دارد واسطه بین تهران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (سازمان تجاری تحت ریاست روسیه كه ارمنستان عضو آن است) بشود.
جمهوری اسلامی تمایل خود برای گسترش تجارت با روسیه از طریق این اتحادیه را اعلام كرده است. میزان تجارت سالیانه بین ایران و ارمنستان رشد داشته و در سال 2017 به 211.4 میلیون دلار رسیده است و تاثیر گذاری مبادلات ارمنستان با ایران در «مغری» مشهود است.
اوراسیانت افزود: دو منطقه اقتصادی دیگر ارمنستان در ایروان در سال 2014 تاسیس شدند كه فقط 94 شغل ایجاد و 17 شركت را به خود جذب كردند. دو شركت نیز در سال گذشته فعالیت های خود را در این مناطق تعلیق كردند.
وزرای امور خارجه ایران، تركیه، گرجستان و جمهوری آذربایجان در ماه مارس (اسفند 96) با حضور در اولین نشستی چهارجانبه، در بیانیه ای اعلام كردند كه گام های مهمی برای افزایش حمل و نقل میان این چهار كشور برخواهند داشت. جمهوری آذربایجان آن بیانیه را به این عنوان برداشت كرد كه تهران، این كشور را برای حمل و نقل به سمت شمال به ارمنستان ترجیح می دهد.
طبق توافق رشت - آستارا كه بین شركت های راه آهن ایران و جمهوری آذربایجان امضا شد، راه آهن به مدت 15 سال و ایستگاه های آن به مدت 25 سال در اجاره این كشور است. هدف از این توافقنامه، افزایش روابط دوجانبه بین ایران و جمهوری آذربایجان و رساندن حجم مبادلات از 600 هزار تن به پنج میلیون تن در سال است.
نگرانی امنیتی باكو، برون بوم نخجوان است كه از زمان جنگ جمهوری آذربایجان با ارمنستان فقط از طریق هوا قابل دسترسی است. باكو امكانات بالقوه ای را در راه آهن بین نخجوان و مشهد می بیند كه آن را به شبكه اصلی راه آهن جمهوری آذربایجان وصل می كند.
ایروان امیدوار است كه منطقه تجاری جدید مغری، سطح مبادلات تجاری را ارتقا بخشیده و در نتیجه پایگاهی اقتصادی برای راه آهن ایجاد كند.
ایروان ضمن اینكه امیدوار است با ایجاد روابط تجاری دوجانبه با تهران، به جایگاه قطب حمل و نقل میان ایران و روسیه تبدیل شود، با گرجستان همسایه شمالی خود نیز برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد تجاری مغری، گفت وگو می كند.
اروپام**3234**1486**