ارومیه- ایرنا- رئیس پلیس فتا آذربایجان غربی با اشاره به دستگیری یك میوه فروش سیار در ارومیه، گفت: این فروشنده كلاهبردار با استفاده از دستگاه 'اسكیمر' نسبت به كپی كردن اطلاعات كارت های بانكی 38 نفر از مشتریانش اقدام كرده بود.

سرهنگ حسن كوره بلاغی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: یكی از شهروندان انجام اقدامات غیرمتعارف توسط این میوه فروش را به پلیس اطلاع داد و بلافاصله موضوع در دستور كار قرار گرفت.
وی با اشاره به اعزام كارشناسان پلیس فتا به محل، افزود: این میوه فروش سیار پس از كشیدن كارت مشتریان به كارت خوان (P.O.S)، اطلاعات كارت را از طریق یك دستگاه الكترونیكی مشابه (اسكیمر) كپی می كرد.
به گفته وی یك دستگاه ' اسكیمر ریدر' از خودرو این میوه فروش كشف شد و متهم جهت ادامه بازجویی ها به پلیس تحویل داده شد.
رئیس پلیس فتا آذربایجان غربی با اشاره به اعتراف متهم به همدستی با یك نفر دیگر، اظهار كرد: نفر دوم پرونده نیز با اقدامات پلیسی شناسایی و از محل سكونت وی تعدادی كارت بانكی خام و دستگاه اسكیمر كشف شد.
سرهنگ كوره بلاغی به شهروندان توصیه كرد كه جهت استفاده از دستگاه‌های پایانه فروش (Pos) كارت‌های بانكی را در اختیار فروشنده قرار ندهند و از اعلام رمز آن نیز خودداری كنید.
به گزارش ایرنا شهروندان در صورت مواجهه با مشكلاتی در فضای مجازی می‌توانند آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir در میان بگذارند.
سرقت 'اسكیمینگ' از طریق كارت‌ خوان‌ها بدین شكل است كه سارق، اسكیمر را روی دستگاه نصب می‌كند و سپس فروشنده (یا گاها همان سارق) كه كارت ‌خوان را پشت پیشخوان قرار داده، كارت مشتری را روی آن می‌كشد؛ رمز نیز توسط فروشنده وارد می‌شود و به همین سادگی تمام اطلاعات فرد در اختیار سارق قرار می‌گیرد.
كلاهبرداران بعد از دریافت اطلاعات كارت فرد با استفاده از خواندن اطلاعات نوار مغناطیسی كه در پشت كارت بانكی قرار دارد، نسبت به تهیه كپی از كارت بانكی اقدام كرده و از آن در تراكنش‌های بانكی استفاده می كنند.
برخی از سارقان نیز توسط دوربین كوچكی كه بالای دستگاه خودپرداز نصب كرده اند، رمز مشتری را سرقت كرده و سپس اقدام به كپی كردن كارت وی با دستگاه اسكیمر می‌كنند.
3214/3072