پكن- ایرنا- مدیركل اداره كنترل تسلیحاتی وزارت خارجه چین گفت كه پكن در هر شرایطی و به رغم هر تحولی از توافق هسته ای (برجام) حراست خواهد كرد.

به گزارش ایرنا، 'وانگ چون' روز چهارشنبه در همایش همكاری های بین المللی هسته ای ایران و چین در پكن گفت كه همكاری های دو كشور در انرژی هسته ای باعث خرسندی است و برگزاری این سمینار باعث خواهد شد تا مشاركت و همكاری طرفین در این عرصه تقویت شده و دو طرف در اجرای برجام موفقیت های بیشتری بدست آورند.
وی كه نماینده چین در مذاكرات توافق هسته ای سال 2015 میلادی بود ، گفت : استفاده از انرژی هسته ای یك انتخاب راهبردی برای دولت چین است واین كشور برای توسعه صلح آمیز این انرژی با دیگر كشورها همكاری می كند.
وانگ خاطر نشان كرد كه سفر رییس جمهوری خلق چین به ایران در سال 2016 میلادی یك شروع جدید در روابط دو كشور بود و گفت كه بر اساس توافقات طرفین آنها در بخش انرژی نیز همكاری نزدیكی خواهند كرد و یك تفاهم نامه نیز در عرصه انرژی هسته ای میان دو كشور امضا شده است كه شروع همكاری آنها به حساب می آید.
مقام وزارت خارجه چین در امور كنترل تسلیحاتی گفت : همكاری هسته ای غیرنظامی بخش مهمی از برجام است كه این حق را به ایران برای توسعه صلح آمیز این انرژی می دهد و چین نیز در اجرای آن با روسیه و اروپا همكاری می كند و تلاش های ایران در توسعه امنیت هسته ای را ارج می نهد و همكاری ایران با سازمان های بین المللی را موثر می داند.
او ادامه داد كه چین آماده برای اجرای توافق هسته ای است و در مدرن سازی راكتور آب سنگین اراك با ایران و آمریكا از نزدیك همكاری می كند و به تعهداتش برای پیشبرد این طرح و تامین تجهیزات ادامه می دهد.
وانگ چون گفت كه هر اتفاقی كه رخ دهد و هر تحولی بروز كند چین برجام را اجرا می كند و طرف های دیگر رابرای حراست از آن تشویق می كند و در قبال این توافق بین المللی رفتاری مسوولانه خواهدداشت.
او تاكید كرد كه شرایط برای برجام حساس است و چین امیدوار است همه طرف ها به تعهدات خود پایبند باشند و بر اختلافات مدیریت كرده و مسوولانه و سازنده مشكلات را با گفت و گو حل و فصل كرده و در اجرای برجام هیچ اختلافی نداشته باشند.
مقام چینی حصول برجام را سخت دانست و گفت كه این یك گنجینه گرانبهاست كه باید از آن حفاظت شود. برجام به یك بحران پایان داده و یك توافق تاریخی ، بی بدیل و واقعی است كه برای عدم اشاعه و حل و فصل مسایل با دیپلماسی و ابزار سیاسی یك نمونه است.
او گفت كه برجام الگویی می باشد كه جامعه بین المللی به رسمیت شناخته و شورای امنیت آن راتایید كرده است و همه باید از آن حمایت سازنده داشته باشند.
همایش همكاری بین المللی هسته ای ایران و چین امروز چهارشنبه با حضور مقام های ارشد سازمان های هسته ای و وزارت خارجه و نمایندگان پنج به علاوه یك در پكن برگزار شد.
آساق**231**3404