اراك - ايرنا - رئيس روابط عمومي استانداري مركزي گفت: حلقه مسئولان استاني در فرهنگ سازي مديريت پسماند نقش كليدي دارند و با رفتار سازگار با محيط زيست،كاهش كم توليدمواد زايد و همراهي در جمع آوري و دفع بايد در اين زمينه فعاليت كنند.

مصطفي عرب روز يكشنبه در نشست هماهنگي طرح پاكسازي حاشيه جاده هاي استان مركزي از پسماند افزود: حفاظت محيط زيست و خاك به عنوان يكي از منابع پايه مهم زيستي از اهميت زيادي برخوردار است و ساماندهي مواد زايد خانگي، صنعتي و بيمارستاني از موضوعات جدي در استان است.
وي ادامه داد: حضور مسئولان استان مركزي همراه و همگام با مردم در پويش بدون پسماند در دوم ارديبهشت ماه جاري پيام مهم زيست محيطي دارد و بايد كاهش كم مواد زايد در سطح خانواده ها، عموم جامعه و حوزه توليد و خدمات نهادينه شود.
رئيس روابط عمومي استانداري مركزي گفت: اين پويش با هدف حفاظت از سرمايه هاي زيستي استان از ابتداي امسال كليد خورده و طيف بزرگي از مسئولان با توجه به اهميت حفظ منابع خاك به آن پيوسته اند.
عرب خاطر نشان كرد: در روز زمين پاك طرح جمع آوري پسماندهاي حاشيه برخي از جاده هاي پرتردد با حضور مسئولان ارشد استان مركزي به صورت نمادين انجام مي شود.
مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي نيز در اين نشست گفت: پويش بدون پسماند با هدف استفاده بهينه از منابع دراختيار و كاهش توليد مواد زايد طرح ريزي شده و ضمن پاكسازي عرصه هاي طبيعي از پسماندهاي پراكنده بازيافت اين مواد نيز به عنوان يكي از محورهاي جدي اين مبحث مورد نظر است.
رضا ميرزايي افزود: براي حفاظت و كاهش آلودگي محيط زيست در استان مركزي مراكز جمع آوري پسماند اين استان به چهار مركز كاهش يافته و تلاش مي شود با تفكيك مواد زايد از مبدا توليد و خاك پوشاني پسماندها هنگام دفع اصولي در اين مراكز از پراكندگي آن ها جلوگيري شود.
وي ادامه داد: مركز دفع پسماند اراك از وضعيت مناسبي برخوردار نبيست و ساماندهي اين مركز از طريق مراجع قضايي در دستور كار اداره كل محيط زيست استان مركزي قرار دارد.
مديركل حفاظت محيط زيست استان مركزي گفت: حاشيه جاده ها و ورودي شهرهاي استان به دليل تخليه نخاله و پراكندگي پسماندها چهره زيبايي ندارد و نياز است كاري اصولي در اين راستا انجام شود.
رئيس اداره روابط عمومي شهرداري اراك نيز در اين نشست گفت: روزانه 350 تن پسماند دراين كلانشهر توليد مي شود كه حجم توليد مواد زايد خانگي در ماه پاياني سال تا 700 تن افزايش يافت. ˈشهريار بوالحسني افزود: براي كاهش توليد پسناند و حفاظت از منابع زيستي طرح تفكيك مواد زايد شهري از مبدا توسط شهرداري كلانشهر اراك آغاز شده است و تفكيك پسماندها در برخي محله ها از منازل انجام مي شود.
جمع آوري پسماندها ازحاشيه جاده هاي استان مركزي روز دوم ارديبهشت ماه به مناسبت روز زمين پاك در جاده اراك - فرمهين در شهرستان اراك و يكي از جاده هاي 11 شهرستان اراك برگزار مي شود.
1955/6013/