«نیره پیروزبخت» امروز (دوشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: مطابق مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو، واحدهای خودروسازی باید از قطعات استاندارد در تولید و مونتاژ خودروها استفاده كنند.
به گفته این مسوول، در صورت محقق نشدن این امر خودروسازان مسوولند و باید پاسخگو باشند.
وی بیان داشت: برخی قطعات مشمول استاندارد اجباری است و كنترل می شود اما خودروسازان باید مطابق رویكرد نوین استانداردسازی بر استاندارد بودن سایر قطعات نظارت كنند؛ زیرا در صورت استفاده از قطعات غیر استاندارد، با خودروساز برخورد می شود.
پیروزبخت یادآوری كرد: برخی خودروسازان از قطعات باكیفیت استفاده كرده و رضایت مشتریان را جلب كرده اند اما در برخی خودروها برای كاهش قیمت تمام شده، از قطعات بی كیفیت استفاده شده است.
وی تصریح كرد: سازمان ملی استاندارد قادر به كنترل همه قطعات خودرویی نیست و خودروسازان در برابر محصول تولیدی خود مسوولیت دارند؛ بنابراین در صورت گزارش تخلف و اعلام شكایت از سوی مشتریان، با خودروسازان متخلف برخورد می شود.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران یادآوری كرد: كنترل تك تك قطعات یك خودرو از سوی مسوولان استاندارد، در هیچ جای جهان مرسوم نیست؛ ما مجموعه یك خودرو را كنترل می كنیم كه به درستی كار می كند یا خیر.
به گفته وی، اگر قرار بود همه قطعات خودروها استاندارد باشد، آنگاه قیمت خودروها به طور چشمگیری افزایش می یافت.
** كنترل كیفیت داخل كارخانه های خودروسازی
پیروزبخت تصریح كرد: كنترل كیفیت در كارخانه های خودروسازی، حلقه گمشده كار است و هیچ كوتاهی از سوی مدیران كنترل كیفیت كه به مثابه نمایندگان سازمان ملی استاندارد به شمار می روند، پذیرفته نیست.
وی بیان داشت: اگر متصدیان كنترل كیفیت كارشان را به درستی انجام می دادند، شاهد شكایت های مردمی نبودیم؛ موضوعی كه در كشورمان مغفول مانده است.
این مسوول همچنین درباره نقش شورای رقابت و قیمتگذاری خودروها تصریح كرد: این شورا با كنترل قیمت ها به نفع مصرف كننده در سال های گذشته تاثیرگذار بوده است و نمی توان بیان داشت یكی از دلایل كیفیت پایین برخی قطعات، حضور شورای رقابت است.
چندی پیش رییس انجمن صنایع همگن نیرو محركه و قطعه سازان كشور به ایرنا گفت: زمانی در دولت های نهم و دهم با بیان عبارت «پراید كیلویی چند؟» قیمتگذاری خودروها به شورای رقابت واگذار شد كه تصمیمی اشتباه بود، زیرا نباید اجازه داد دولت یا خودروسازان در فرآیند قیمتگذاری دخالت كنند تا قطعه سازان نیز بتوانند فعالیت های خود را با روال عادی به انجام برسانند.
در همین پیوند، دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحركه و قطعه سازان كشور نیز در گفت و گو با ایرنا یادآوری كرد: تا زمانی كه تعیین قیمت خودروهای دارای قیمت كمتر از 45 میلیون تومان (450 میلیون ریال) از شمول قیمتگذاری شورای رقابت خارج نشود، زیان خودروسازان و قطعه سازان ادامه می یابد كه یكی از عوامل اصلی بروز كاهش كیفیت قطعات و خودروهای تولیدی در این بازه قیمتی است.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: @IRNAeco
اقتصام*3065*1961*
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
تهران- ایرنا- رییس سازمان ملی استاندارد ایران تاكید كرد از كنترل كیفی خودروسازان رضایت ندارد و در صورت دریافت گزارش مشتریان درباره استفاده از قطعات بی كیفیت و غیراستاندارد با متخلف برخورد می شود.