به گزارش روز دوشنبه ایرنا، سوم دیماه پارسال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش مدیران این وزارتخانه با تاكید بر حفظ حریم خصوصی مردم، گفت: هیچ اپراتوری حق ندارد اطلاعات مشتركان را در اختیار دیگران قرار دهد.
«محمدجواد آذری جهرمی» با بیان اینكه هیچ كوتاهی و چشم پوشی در این زمینه از كسی پذیرفته نیست، افزود: رگولاتور موظف است با جدیت با متخلفان برخورد و اطلاع رسانی كند.
وی ادامه داد: اگر اپراتور تخلف كرد و اطلاعات مشتركان خود را در اختیار دیگران قرار داد، رگولاتور باید بدون هیچ چشم پوشی برخورد قاطع كند.
با توجه به برخی كوتاهی ها از سوی اپراتورها، بیست و سوم اسفندماه پارسال 2 اپراتور بزرگ تلفن همراه كشور به دلیل نقض حریم خصوصی كاربران از سوی سازمان تنظیم مقرارت و ارتباطات رادیویی جریمه شدند.
در همین پیوند معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاكید كرد كه رگولاتوری، اپراتورها و كسانی كه از این سازمان پروانه كسب گرفته و قرار است در فضای كسب و كار فعالیت كنند، امانتدار مردم هستند.
به گزارش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مجید حقی گفت: اپراتورها باید درباره صیانت از اطلاعات مردم حساس باشند و به همین دلیل باید سازوكاری برای صیانت از این امانت تدوین كنند.
وی از برنامه رگولاتوری برای بررسی عملكرد اپراتورها در حفظ و صیانت اطلاعات مردم خبر داد و افزود: باید سازوكار، ابزار، فرایند پشتیبانی و استانداردی كه اپراتورها در زمینه حفظ و نگهداری اطلاعات كاربران دارند، مشخص شود زیرا امانات مردم نزد آنهاست كه باعث رشد، سودآوری و ارتقاء می شود.
وی خاطرنشان ساخت: اپراتورها باید حداكثر دقت و انرژی خود را در صیانت از اطلاعات مردم به كار گیرند.
** ارسال نامه به اپراتورها برای حفظ حریم خصوصی كاربران
حقی از ارسال نامه ای به همه اپراتورهای ثابت و همراه كشور برای حفظ حریم خصوصی كاربران خبر داد وگفت: اپراتورها پیشتراعلام كرده بودند توجه خاصی به حفظ اطلاعات مردم دارند و به وظایف خود در این زمینه آگاهند اما سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در نامه ای، از آنها خواست تا سازوكار، فرایند، ابزار، تجهیزات و استانداردی كه در زمینه حفظ و صیانت اطلاعات مردم دارند را اعلام كنند.
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینكه اپراتورها برای تضمین ادعاهایشان، باید سازوكار، ابزار و فرایند پشتیبانی خود را مشخص كنند، افزود: اپراتورها كم و بیش اسنادی را فرستادند اما در تراز مورد نظر و متناسب با آنچه ادعا شده، نبود.
وی افزود: براین اساس مقرر شد از نزدیك عملكرد آنها و ریشه فرایندها و روشی اجرایشان را بررسی و مشخص كنیم كه آیا اقداماتشان تابع استاندارد است و یا طبق نظرات سازمانی آنهاست.
حقی ادامه داد: برای اینكه فرایند بررسی دو طرفه باشد و ما نسبت به سازوكارها اپراتورها مطلع شویم و آنها از محفوظ بودن این بررسی ها مطمئن باشند، تیمی متشكل از حوزه های مختلف فنی و غیرفنی را معرفی كردیم.
این مقام مسئول خاطرنشان ساخت: می خواهیم ببینیم اپراتورها درباره اطلاعات مردم چه ابزار، فرایند و برنامه ای دارند و در برنامه سازمانی خود، ارتقای سالانه ای متصورند یا خیر.
** رشد سود همسو با افزایش صیانت از اطلاعات
وی بر بر هزینه كرد برای امنیت اطلاعات تاكید كرد و گفت: با افزایش سود اپراتور یعنی مشتری و كاربران بیشتر شدند باید متناسب با آن نیز در حوزه صیانت از اطلاعات هزینه كرد و به عنوان یك دغدغه، برنامه، ساختار و اهدافی در نظر گرفته شود و مدیران تابع آن ضوابط باشند.
معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری افزود: در صیانت و نگهداری از اطلاعات باید همه تابع قوانین باشند؛ اینگونه نیست كه فقط بخش خاصی آن را رعایت كنند.
وی، توسعه و امنیت را دو بال یك اپراتور دانست و افزود: بررسی ها انجام می شود تا دغدغه، سازوكار، فرایند، نفر، آموزش و حتی ریشه تعاملات اپراتورها با نمایندگان فروش و پیمانكاران مشخص شود.
وی ادامه داد: نمایندگان فروش نخستین نقطه برای گرفتن اطلاعات است كه امكان سهل انگاری وجود دارد.
حقی در مورد بررسی رگولاتوری نیز توضیح داد: این بررسی ها حتی در مورد تجهیزات نگهداری اطلاعات نیز انجام می شود كه چگونه نگهداری و امحا می شود؛ زیرا هر دستگاه نگه دارنده اطلاعات شامل یك سازمان ذخیره سازی است كه به سختی اطلاعات را از دست می دهد؛ بنابراین باید مشخص شود كه در نگهداری، تعمیرات و امحای آن چه سازوكاری اتفاق می افتد.
این مقام مسئول با اعلام اینكه نتایج این بررسی ها را استخراج كرده و به اطلاع مردم می رسانیم، تصریح كرد: اگر موانعی باشد تذكری می دهیم تا رفع كنند.
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینكه دستبرد به اطلاعات همیشه یك روش ندارد، اظهار كرد: همسو با توسعه، باید برنامه هایی برای رفع مشكلات امنیتی دیده شود.
وی با بیان اینكه هدف سازمان تنظیم مقررات از بررسی وضعیت صیانت اطلاعات كاربران توسط اپراتورها رتبه بندی نیست، افزود: نخست بدنبال رفع اشكالاتیم؛ گاهی رتبه بندی ما را از اهدافمان دور می كند.
وزارت ارتباطات پیشتر با اعلام اینكه «یكی از كارآمدترین روش های نظارت بر عملكرد دارندگان پروانه، استفاده از گزارش ها و نظرهای مردمی است» از مردم درخواست كرده با دقت و حساسیت كامل، مواردی از این قبیل را از طریق سامانه 195 به اطلاع سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران برسانند.
اصول 22 و 23 و 25 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هرگونه تعرض به آبرو و جان و مال و حقوق و مسكن و پیشه و عقائد و اطلاعات خصوصی افراد راممنوع كرده است.
اقتصام**2078** 2023
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷
تهران- ایرنا- معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ایران ضمن تشریح برنامه های این سازمان برای حفظ حریم خصوصی مشتركان گفت: اپراتورها در این زمینه باید سازوكاری داشته باشند تا ضمن صیانت از اطلاعات، به اعتماد مردم پاسخ دهند.