اهواز - ایرنا - مدیر كل دفتر نظارت بر مقررات فرودگاهی كشور گفت:اطلاع رسانی در مواقع بحران باید از یك كانال واحد ارائه شود تا به شایعات پیرامون حوادث، كمتر دامن زده شود.

به گزارش ایرنا فرشید گلیج سه شنبه در حاشیه برگزاری مانور 2 سالانه طرح اضطراری فرودگاه اهواز اظهار كرد: این مانور با هدف هماهنگی بین ارگان‌های امدادی در زمان بروز سوانح هوایی برگزار می شود.
وی افزود: به دنبال این هستیم كه در یك صحنه واقعی همگی از یك فرماندهی واحد تبعیت كنند زیرا چندپارگی در فرماندهی، برآیند كار را نامطلوب كرده و مردم آسیب خواهند دید.
مدیركل دفتر نظارت بر مقررات فرودگاهی كشور گفت: پارسال 16 مانور اضطراری در فرودگاه های مرز هوایی، بین المللی و پرترافیك در حوزه سوانح هوایی در سراسر كشور در راستای هماهنگی بین دستگاه های مختلف برگزار شد.
وی ادامه داد: در حوزه امداد و نجات نیروهای تخصصی و استانداردی در محدوده فرودگاه از جهان چیزی كم نداشته و تجهیزات خوبی داریم و تنها دغدغه ما، هماهنگی بین اورژانس، پزشكی قانونی، آتش نشانی، دادستانی است.
گلیج با بیان اینكه امسال برای 17 فرودگاه كشور برنامه ریزی مانور 2 سالانه طرح اضطرار برنامه ریزی شده در خصوص میزان استاندارد بودن مانورهای برگزار شده توضیح داد: در مانورهای برگزار شده كارشناسان مختلف از ادارات تخصصی شركت فرودگاه های كشور حاضر بوده و این مانورها را به صورت كیفی و كمی بررسی می كنند.
مدیركل دفتر نظارت بر مقررات فرودگاهی كشور ادامه داد: ارزیابی مقدماتی توسط ارزیابان ارائه شده و ارزیابی كمی و كیفی نهایی برای مدیركل فرودگاه های استان ارسال و در جلسه ای با حضور عوامل حاضر در هر مانور، نقاط ضعف و قوت بیان شده تا در مانورهای بعدی رفع شود.
وی با بیان این كه به صد در صد اهداف مانورها دست نمی یابیم، عنوان كرد: در سال گذشته این مانورها برگزار شد كه البته نمی توان گفت مطلوب بوده زیرا هیچ تمرین یا مانوری صد در صد راضی كننده نیست زیرا همیشه امكان ارتقای كیفیت یك مانور وجود دارد.
وی تصریح كرد: ارائه موارد ارزیابی و نواقص موجود و اعلام آن به دستگاه های استانی در كنار حضور تاكیدی و دستوری همه دستگاه های مربوطه می تواند موفقیت ها در این مانورها را افزایش دهد.
مدیركل دفتر نظارت بر مقررات فرودگاهی كشور درخصوص میزان استاندارد بودن این مانورها گفت: این مانورها بین المللی و محتمل ترین نوع بوده و هر سال و برای هر فرودگاه متفاوت تدوین می شود.
محمدرضا رضایی مدیركل فرودگاه های خوزستان نیز گفت: این تمرین به منظور آمادگی دستگاه های مختلف از جمله فرودگاه در برابر سوانح بوده و در برنامه ارزیابی مانورها، توسط كارشناسان بررسی و مشكلات برطرف شده و درصد كمك رسانی بهتر می شود.
وی افزود: در این مانور دستگاه های مختلف از جمله آتش نشانی، راهنمایی و رانندگی، اورژانس و هلال احمر حضور یافته و هماهنگی بین دستگاه های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفت و در كنار آن، توان پرسنل ایمنی و آتش نشانی فرودگاه اهواز نیز در هنگام بروز سوانح احتمالی هوایی در فرودگاه سنجیده شد.
مدیركل فرودگاه های خوزستان درخصوص سناریوی اجرا شده بیان كرد: سناریوی در نظر گرفته شده در این تمرین كه از كار افتادن موتور هواپیما بعد از پنج دقیقه تیك آف و آتش گرفتن یكی از موتورها پس از هدایت به خارج از باند بوده یكی از محتمل ترین سناریوها برای سوانح هوایی در جهان به شمار می رود.

**به دلیل بحران خیز بودن كشور نیازمند برگزاری مانور هستیم
كیومرث حاجی زاده مدیركل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز در حاشیه برگزاری این مانور در فرودگاه اهواز اظهار كرد: بحران های متعدد و زیادی در كشور و خوزستان وجود داشته و این روزها سوانح هوایی یكی از حوادثی است كه در حوزه هواپیمایی و در فرودگاه های كشور دیده می شود بنابراین نیاز است تا همه عوامل در آمادگی كامل باشند.
وی افزود: بیشتر دستگاه های مرتبط با بحران در این مانور حضور یافتند ولی برخی دستگاه ها حضور پیدا نكردند در حالی كه مصوبات شورای مدیریت بحران، پس از وظایف و مصوبات شورای تامین لازم الاجرا ترین مصوبات در سطح شوراهای كشور بوده لذا همه دستگاه های موظف به حضور در آن ها هستند.
مدیركل مدیریت بحران استانداری خوزستان درخصوص هماهنگی بین دستگاه های مختلف در این مانور توضیح داد: هماهنگی خوبی بین دستگاه های اجرایی از جمله نیروهای امنیتی، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، هلال احمر، مركز اورژانس و فرودگاه وجود داشت ولی معمولا در اجرای مانورها ممكن است در نوشتار و اجرای سناریو نواقصی وجود داشته باشد كه در برنامه ها و مانورهای بعدی قطعا برطرف می شود.
وی تاكید كرد: برگزاری چنین مانورهایی آمادگی و سرعت عمل در بین اعضای ستاد بحران را بالا می برد و سناریوی تخصصی كنونی با وجود نقایص موجود، مطلوب و قابل قبول بود.
حاجی زاده یادآور شد: رسیدگی در هر حادثه در دقایق اولیه مهم بوده و اگر عوامل امدادی، امنیتی و انتظامی و حفاظتی و ترانسفر در دقایق طلایی نخستین ورود نكنند، كار نتیجه بخش نخواهد بود.
وی ادامه داد: با توجه به حادثه خیز بودن استان، آموزش و كارگاه های آموزشی و مانورهایی در سال گذشته از سوی مدیریت بحران استان در سراسر خوزستان برگزار شد كه به افزایش آمادگی و سرعت عمل یگان های امدادی ما كمك می كند.
مدیركل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: برگزاری چنین مانورهایی میزان آمادگی را در برابر بحران ها نشان داده و با فهمیدن و رفع نواقص، می توان آمادگی لازم را در برابر بحران ها پیدا كرد.
نخستین تمرین طرح اضطراری 2 سالانه فرودگاه های كشور با حضور گلیج مدیركل دفتر نظارت بر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، مدیركل فرودگاه های خوزستان، مدیركل مدیریت بحران استانداری خوزستان در فرودگاه بین المللی اهواز برگزار شد.
7148/6068