به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، سید علی سرابی روز چهارشنبه در نشست خبری هفتمین دوره ارزیابی و اعطای گواهینامه تخصصی به قاریان و مدرسان قرآن كریم گفت: این طرح مورد استقبال قاریان و اساتید قرآنی قرار گرفته و در سالهای اخیر از زبان اساتید و جامعه قرآنی شنیدیم كه طرح ارزیابی باید حضور پررنگ تری در سنجش قاریان و نقش محوری تری نسبت به مسابقات بین المللی قرآن داشته باشد.
وی در پاسخ به خبرنگار ایرنا تاكید كرد: اساتید قرآنی تعامل دارند كه ارزیابی قاریان از سمت مسابقات به ارزیابی استاندارد ارتقا یابد.
سرابی با اشاره به سابقه آغاز به كار طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن و تاكیدات رهبر معظم انقلاب در این زمینه، گفت: این طرح در اواخر دهه هشتاد به تصویب شورای توسعه فرهنگ قرآنی رسید و یكی از اهداف آن درجه بندی و اعطای مدرك به قاریان و مدرسان قرائت قرآن است كه تا قبل از این تاریخ، ملاك ارزیابی قاریان، نتایج مسابقات قرآنی بود.
قائم مقام عالی شورای قرآن افزود: البته قاریان بسیاری در مسابقات قرآنی شركت نمی كردند و یا نحوه برگزاری مسابقات به گونه ای بود كه این قاریان توفیقی در مسابقات نداشته اند اما طرح ارزیابی این خلاء را پر كرد، چون یك قاری با 15آزمون و امتحان، مدركی دریافت می كند و توانمندی او در بخش های مختلف قرآنی مشخص می شود.
** حضور اساتید برجسته در طرح ارزیابی
وی اظهار داشت: با توجه به مزایای ناچیز این طرح در آغاز كار و همچنین وجود برخی مسائل اجتماعی در این زمینه، برخی از قاریان و حافظان دارای رتبه های برتر از حضور در طرح ارزیابی قاریان و حافظان خودداری می كردند كه با كارشناسی های انجام شده در شورای ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن كریم موفق شدیم تعداد قابل توجهی از اساتید برجسته قرآنی را تشویق به شركت در دوره های این طرح كنیم.
سرابی افزود: در مسابقات سراسری و بین المللی قرآن محدودیت هایی همچون عدم امكان ارزیابی های جامع و كامل وجود دارد كه با چالش هایی به ویژه در سال های اخیر روبروست و توقع های جامعه قرآنی را در شناخت توانمندی های حافظان و قاریان برآورده نمی كند.
وی اضافه كرد: البته ساختار و اهداف مسابقات قرآن بیشتر جنبه تبلیغی و ترویجی است و با ارزیابی منافات دارد و طرح ارزیابی قاریان به دلیل نداشتن محدودیت هایی در این زمینه به راحتی می تواند طی یك سال در مراحل مختلف به شناسایی و درجه بندی قاریان و حافظان بپردازد و در ارزیابی آنان نقش محوری داشته باشد.
** مزایای گواهی نامه طرح ارزیابی
قائم مقام شورای عالی قرآن در پاسخ به خبرنگاری درباره مزایای مدارك اعطایی به قاریان و حافظان قرآن گفت: این مدارك بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی همانند درجه هنری یك تا سه تقسیم می شود و با اینكه معادل آموزشی ندارد، مزایای استخدامی آنها قابل توجه است.
وی یكی از اهداف برگزاری این طرح و طرح ارزیابی حافظان قرآن را برخورداری قاریان و حافظان از مزایای استخدامی دانست و گفت: بر اساس این مزایا پست های متناسب با مهارت ها و توانمندی های قاریان و حافظان در نظر گرفته می شود كه این موضوع باید از سوی معاونت امور اداری و استخدامی ریاست جمهوری مشخص شود.
سرابی اضافه كرد: سازمان امور اداری و استخدامی درمورد حافظان قرآن بر اساس ضوابط زمان تصویب طرح مورد نظر برای حافظان عمل كرد ولی این اتفاق هنوز برای قاریان نیافتاده و ما تاكنون موفق به اخذ این ابلاغیه نشدیم.
وی تاكید كرد: مسئولان مربوطه اعلام می كنند در حال بررسی و كارشناسی در این زمینه هستند ولی این كارشناسی پس از چند سال انتظار هنوز به جایی نرسیده و به همین دلیل بارها از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی این موضوع را پیگیری كردیم و اواخر سال گذشته در شورای مهندسی فرهنگی به عنوان شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی این مساله مطرح و تصویب شد.
قائم مقام شورای توسعه فرهنگ قرآنی افزود: بر اساس این پیگیری ها قرار شد تا مصوبه مجددا از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی به سازمان امور اداری و استخدامی كشور ابلاغ شود و امیدواریم در ماه های آینده شاهد اجرای این ابلاغیه برای قاریان باشیم.
وی یكی از مزایای دریافت گواهی نامه تخصصی قاریان و مدرسان قرائت را ورود به بنیاد ملی نخبگان دانست و گفت: كسانی كه رتبه های یك و دو را كسب می كنند، بدون حضور در مسابقات مقدماتی سازمان اوقاف و امور خیریه می توانند در مرحله نهایی این مسابقات شركت كنند.
سرابی افزود: یكی از شرایط تاسیس موسسات قرآنی، ارائه مدرك كارشناسی است ولی هیات رسیدگی به امور موسسات موافقت كرده تا دارندگان گواهی نامه تخصصی قاریان از ارائه مدرك كارشناسی معاف باشند.
وی از اجرای طرح «اقراء» به عنوان دوره آموزشی یاد كرد كه در حوزه قرائت برای ارتقای قاریان ضروری است و افزود: طرح اقراء در دو سال گذشته به صورت محدود اجرا شد و در چشم انداز این طرح درصددیم تا شرایط استاندارد و آموزشی را تدوین كنیم.
** آغاز مرحله هفتم طرح ارزیابی از اول اردیبهشت
معاون اجرایی شورای عالی قرآن نیز در این نشست گفت: ثبت نام و آزمون نخستین مرحله از هفتمین دوره ارزیابی و اعطای گواهینامه تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن كریم از ابتدای اردیبهشت آغاز می شود و اطلاع رسانی های لازم از طریق رسانه ملی، موسسات قرآنی مردم نهاد و اساتیدی كه دارای جلسه هستند، صورت می گیرد.
محمدتقی میرزاجانی از علاقه مندان برای حضور در این دوره خواست تا برای ثبت نام و آگاهی از شرایط این طرح و همچنین ارسال اثر تا پایان اردیبهشت ماه به پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی قرآن به نشانی http://www.shora.ir/ مراجعه كنند.
وی افزود: هفتمین دوره طرح ارزیابی تا پایان سال به كار خود پایان خواهد داد و شامل سه مرحله خواهد بود كه مرحله اول مربوط به ثبت نام و ارسال اثر تا 31 اردیبهشت است، مرحله دوم شامل آزمون های تلاوت و مصاحبه به صورت حضوری تا پایان شهریور و مرحله سوم آزمون نظری به صورت متمركز است كه تا آذر برگزار خواهد شد.
** موفقیت 217 قاری در شش دوره
معاون اجرایی شورای عالی قرآن با اشاره به بازنگری های انجام شده در ضوابط شركت كنندگان برای حضور در آزمون های این طرح گفت: در طول شش دوره از طرح ارزیابی و اعطای گواهینامه به قاریان و مدرسان قرائت، 217 نفر موفق به دریافت مدارك درجه یك تا سه شده اند كه 125 نفر از این افراد قاری و 92 نفر مدرس قرائت هستند.
وی افزود: از نگاهی دیگر 170 برادر و 47 خواهر موفق به دریافت مدرك شده اند و استان های تهران، خراسان رضوی و كرمان بیشترین تعداد گواهی نامه ها را به خود اختصاص داده اند.
به گزارش ایرنا، طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت قرآن كریم از دی ماه 95 با ثبت نام متقاضیان آغاز شد و پس از طی سه مرحله آزمون، در آذر سال گذشته با اعطای گواهی نامه به پایان رسید.
ارزیابی این طرح از دو بخش مهارتی و علمی تشكیل میشود كه آزمون نظری به منظور احراز صلاحیتهای قاریان و مدرسان شركت كننده در بخش معلومات تئوری آنها برگزار شد.
مرحله آزمون تلاوت و مصاحبه این دوره در بخش مدرسان هم در تیر ماه 96 با حضور 56 شركت كننده در سطوح یك تا چهار و در گرایشهای مختلف از سراسر كشور برگزار شد.
** مزایایی كه حافظان قرآن از آن محروم ماندند
میرزاجانی اضافه كرد: یكی از مزایای گواهی نامه تخصصی قاریان اولویت در اعزام های تبلیغی به كشورهای دیگر و حضور در صدا و سیما است و البته شرایط تحصیل رایگان نیز تا حدودی فراهم شده است.
وی افزود: ما اذعان می كنیم آنچه در این زمینه به عنوان مزایایی برای حافظان درنظر گرفته شده بود، لغو شده و حافظان قرآن نمی توانند از این مدارك استفاده كنند و از سازمان مدیریت و برنامه ریزی می خواهیم تا نسبت به فعالان قرآنی نگاه بهتری داشته باشند.
فراهنگ **1085** 1003**1055
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷
تهران- ایرنا- قائم مقام شورای عالی قرآن اجرای دوره ارزیابی و اعطای گواهینامه به قاریان را در راستای تبیین و شفاف سازی مسیر رشد و ارتقا در موضوع قرائت و مدرسی قرآن دانست.