تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰

مهاباد- ایرنا- افشین قادرزاده نوجوان 16 ساله با 64 سانتی متر قد در روستای خورخوره بوكان استان آذربایجان غربی به علت كوتاهی قد و ضعف بدنی از تحصیل بازمانده و آرزوی رفتن به مدرسه دارد.

به گزارش ایرنا، این نوجوان 6 كیلوگرمی مثل هم سن و سالانش دوست دارد تا پشت نیكمت مدرسه و پای صحبت های معلم بنشیند و درس بخواند اما به گفته پدرش به علت مشكلات جسمی و مداومت معالجه های پزشكی تاكنون به مدرسه نرفته است.
افشین با اینكه 16 سال از عمرش سپری شده اما از نظر ظاهری به بچه های سه ساله شبیه است و همین موضوع موجب شده كه در این مرحله از زندگی با مشكلات فراوانی مواجه شود.
این مرد كوچك بسیار گشاده رو و خوش اخلاق است و از این رو محبوبیت خاصی در میان اهالی روستا دارد و همه وی را با اسم دومش یعنی 'محمد' صدا می زنند.
خانه محل سكونت افشین محقر است و تلاش شبانه روزی خانواده اش برای كشاورزی، كفاف هزینه های زندگی و دارو و درمان وی را نمی دهد.
این مرد كوچك بوكانی انتظار زیادی از زندگی و دنیای مادی ندارد و آرزو می كند كه خانواده اش در رفاه باشند و وی فرصت تحصیل بیابد.
افشین قادرزاده می گوید: مادرم مریض است و پای پدرم به علت ریزش دیوار دچار نقص شده و كشاورزی نیز كفاف زندگی مان را نمی دهد و از طرف دیگر خودم هم قادر به انجام كاری نیستم.
وی كه انسانی شاكر و قدردان است، اظهار كرد: از تمام نعمت های خداوند و غذاهای مادرم لذت می برم و هیچ میوه یا غذایی را بر دیگری ترجیح نمی دهم.
پدر این نوجوان 16 ساله نیز به خبرنگار ایرنا گفت: پسرم سومین فرزند خانواده است و 2 برادر و خواهر بزرگتر وی پیش از به دنیا آمدن افشین فوت كردند.
اسماعیل قادرزاده با اشاره به اینكه پزشكان ازدواج فامیلی را علت كوتاهی قد افشین می دانند، اظهار كرد: برای افزایش قد وی به پزشكان مختلفی در شهرهای تهران، تبریز و ارومیه مراجعه كردیم اما نتیجه ای نگرفتیم.
وی با بیان اینكه باسواد شدن پسرش برای او به آرزویی دور و دراز تبدیل شده است، گفت: تداوم معالجه و ضعف جسمی پسرم 2 عامل اصلی بازماندنش از تحصیل است وگرنه او به لحاظ ذهنی مشكلی ندارد.
قادرزاده ادامه داد: هر ساله با فرا رسیدن فصل بازگشایی مدارس برای افشین كیف و دفتر می خریم اما مسئولان مدرسه نیز در آموزش پسرم ناتوان هستند و نمی توانند به وی خدمات آموزشی ارایه دهند.
وی در حالی كه آهی از ته دل می كشید، گفت: ای كاش معلمان روستا روزی یك ساعت در مدرسه یا به صورت خصوصی به پسرم سواد بیاموزند.
مادر افشین هم كه زحمت های زیادی را از ابتدای تولد فرزندش تا به امروز متحمل شده و غم و غصه بر چهره دارد، گفت: افشین زمانی كه متولد شد، 800 گرم بیشتر وزن نداشت و امیدی برای زنده ماندنش نداشتیم اما قسمت این بود كه ما تنها نمانیم.
خاتون محمدی اظهار كرد: پسرم مشكل تكلم دارد، می لنگد، دندان هایش كامل نیست و این مشكلات نیاز به مراقبت از وی را افزایش داده است، به طوری كه در پوشیدن لباس هایش هم باید كمكش كنیم.
وی اضافه كرد: افشین به علت ضعف مفرط بدنی نمی تواند هیچ نوع ورزشی را انجام دهد ولی توانایی پیاده روی عادی و روزمره خود را دارد و دوست دارد كارهایش را خودش انجام دهد.
رئیس اداره بهزیستی بوكان نیز گفت: قد افشین به صورت غیرمتعارف كوچك است و امكان استفاده از نیمكت و مدرسه را ندارد.
'خالد احمد نژاد' اظهار كرد: این خانواده از بهزیستی مبلغ یك میلیون و 950 میلیون ریال مستمری دریافت می كند و برای دریافت تسهیلات 30 میلیون ریالی مسكن هم دعوت شده اند.
وی همچنین افزود: تاكنون راهنمایی های لازم در خصوص پیگیری های درمانی افشین نیز از طرف بهزیستی به خانواده اش ارائه شده است.
احمدنژاد افزود: در صورت ارائه اسناد و فاكتور هزینه های درمانی افشین از طرف خانواده، بهزیستی در حدی كه نیازشان برطرف شود، این هزینه ها را تقبل می كند.
مدیر آموزش و پرورش بوكان نیز گفت: والدین افشین تاكنون برای طرح مشكل به آموزش و پرورش این شهرستان مراجعه نكرده اند.
'مام عزیزی' به خبرنگار ایرنا قول داد كه آموزشیار نهضت سوادآموزی در منزل افشین حاضر شود و به صورت رایگان به آموزش این نوجوان روستایی بپردازد.
وی افزود: هزینه تحصیل، لوازم التحریر و سایر هزینه های آموزش این نوجوان را نیز آموزش و پرورش تقبل می كند.
شهرستان بوكان در جنوب آذربایجان غربی و روستای خورخوره در 65 كیلومتری شهر بوكان قرار دارد.
3072/3093/1772