زاهدان - ايرنا - مديركل ثبت احوال سيستان و بلوچستان گفت: هفت هزار و 477 پرونده مشكوك تابعين از سال 92 تا كنون در اين استان بررسي و براي 25 هزار و 774 نفر از افراد فاقد شناسنامه و فرزندان آنان سجل صادر شده است.

رضا راحت دهمرده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: يكي از مشكلات ثبت احوال در سيستان و بلوچستان افراد فاقد شناسنامه مدعي تابعيت ايراني است.
وي تاكيد كرد: مهمترين علت آمار زياد فاقدان شناسنامه در سيستان و بلوچستان حضور اتباع بيگانه و مشكوك التابعه است.
وي افزود: بر اساس قانون و دستورالعمل هاي اجرايي براي تعيين تكليف فاقدان شناسنامه، افرادي كه مدارك نَسَبي دارند بايد مدارك نسبي از پدر و جد پدري خود ارائه دهند تا مامور ثبت احوال نسبت به تشكيل پرونده براي آنان اقدام كند.
وي ادامه داد: در اين رابطه مدارك لازم اثبات نسب شامل مدارك پدر و مادر و بستگان نسبي تكميل و در نهايت از طريق مراجع مربوطه هويت و تابعيت فرد استعلام و پرونده پس از تكميل شدن براي بررسي تابعيت به شوراي تامين شهرستان مربوطه ارسال مي شود.
مديركل ثبت احوال سيستان و بلوچستان افزود: اين موضوع از سال 92 در دستور كار جدي مسئولان استاني قرار گرفت به طوري كه سال 93 را بايد نقطه عطفي در اين رابطه دانست زيرا در اين سال اين مجموعه با رسيدگي و تعيين تكليف 929 پرونده موفق به كسب رتبه نخست كشور شد.
وي خاطر نشان كرد: چالش جدي فاقدان شناسنامه در سيستان و بلوچستان به همت مسئولان درحال رفع شدن است.
وي تصريح كرد: همچنين 2 هزار و 200 پرونده مشكوك تابعين نيز در دست بررسي براي صدور شناسنامه است.
به گزارش ايرنا، جمعيت سيستان و بلوچستان با وسعتي حدود 187 هزار و 502 كيلومترمربع (معادل 5/11 درصد مساحت كشور) بر اساس سرشماري نفوس و مسكن سال 95 با 19 شهرستان به 2 ميليون و 775 هزار و 14 نفر شامل 704 هزار و 888 خانوار رسيده است.
اين استان از 2 حوزه سيستان در شمال استان شامل شهرستان هاي زابل، هيرمند، زهك، هامون و نيمروز و بلوچستان در جنوب با شهرستان هاي خاش، ايرانشهر، سراوان، سيب و سوران، مهرستان، دلگان، فنوج، قصرقند، نيكشهر، سرباز، چابهار و كنارك تشكيل شده است.
شهرستان هاي زاهدان و ميرجاوه نيز در مركز اين استان واقع شده اند.
7316**3042