به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، هر كشوری برای دستیابی به توسعه پایدار، نیازمند حمایت از تولید داخل در رقابت با كالاهای خارجی است. در ایران نیز مسئولان و اقتصاددانان بر این باورند كه راه رسیدن به توسعه اقتصادی از مسیر تقویت تولید داخلی و حمایت از تولیدكنندگان می گذرد. از این رو با تحقق چنین فرایندی ضمن به حركت در آمدن چرخ تولید، اشتغال و رونق اقتصادی را بیش از پیش در كشور شاهد خواهیم بود؛ موضوعی كه در هفته گذشته بازتاب گسترده ای در روزنامه های اقتصادی داشت.
** ابزارهای حمایتی از تولید ملی
شناخت دقیق ابزارها و راهكارهای موجود یكی از مهمترین عوامل در جهت حمایت از تولید داخلی محسوب می شود. از نگاه اقتصاددانان این موضوع باید در همه عرصه های اقتصادی به یك اندازه مورد توجه قرار گیرد و همه نهادهای ملی به یك اندازه در به ثمر رسیدن آن سهیم باشند.
روزنامه «تجارت» در یادداشتی با عنوان «صادرات كلید حمایت از كالای ایرانی» نوشت: حمایت از كالای تولید داخل بخش مهمی از پازل اقتصاد مقاومتی است و بخش زیادی از اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق خواهد كرد. مهمترین موضوع درباره شعار امسال شیوه صحیح حمایت از كالای ایرانی است و برای حمایت از كالای تولید داخل دو بخش اساسی داریم كه بخش اول و مهم تر آن رفع مسائل و مشكلات واحدهای تولیدی است.
واحدهای تولیدی این روزها با مشكلات متعددی مواجه هستند از جمله تأمین نقدینگی، مسائل مالیات و تأمین اجتماعی، تسهیلات بانكی، بروكراسی اداری و...؛ در این میان برداشت موانع پیش روی واحدها و كاهش هزینه آنها اولین گام برای حمایت از كالای ایرانی است.
همچنین دومین گام برای حمایت از كالای ایرانی صادرات آن و برجسته كردن تولیدات داخل كشور در بازارهای جهانی است. برای این منظور باید زمینه حضور تولیدات ایران را با پرداخت یارانه حضور در نمایشگاهها، شیوههای نوین بازاریابی و... فراهم كرد كه این برنامهها جزو اولویتهای امسال اتاق بازرگانی هم قرار دارد.
روزنامه «دنیای اقتصاد» در گزارشی با درج عنوان «حمایت از كالای ایران با ابزارهای شفاف» آورد: معمولا بازارهای رسمی و ساختار یافته فضای شفافی ایجاد میكنند تا تولیدكنندگان و مصرفكنندگان با كمترین هزینه به یكدیگر دسترسی داشته باشند و از آنجا كه بازار سرمایه به خصوص بورس كالا بازاری شفاف و سازمان یافته و محلی برای معاملات شفاف كالاست به خوبی میتواند این نقش را ایفا كند.
از آنجا كه بورس كالا بازاری شفاف است خریداران و فروشندگان بهصورت مستقیم با یكدیگر در تعامل هستند، ذی نفعان زیادی این بازار را رصد میكنند و این بازار تحت نظارت است، این بورس میتواند نقش مهمی در تحقق شعار حمایت از تولید داخلی ایفا كند.
در حال حاضر بازارهای شفافی هستند كه میتوانند در كاهش رانتها و تخصیص بهینه منابع كمك كنند تا واحدها بر اساس مزیتهای ذاتی و رقابتی خود فعالیت كنند كه از این منظر بورس كالا بسیار میتواند كمككننده باشد.
روزنامه «كسب و كار» با انتشار گفت و گویی از مینو اصلانی رئیس سازمان بسیج جامعه زنان كشور به بررسی نقش زنان را در حمایت از كالای ایرانی پرداخت و نوشت: همه ما باید برای مصرف كالای ایرانی به عنوان یك افتخار به خود ببالیم البته در این زمینه خانوادهها و مادران میتوانند پیشقدم در استفاده از كالای ایرانی باشند. البته مصرف كالاهای ایرانی نیاز به فرهنگ سازی دارد و چون سبد كالایی خانواده دست مادران است، مادر باید به اینكه كالای ایرانی استفاده میكند به خود ببالد.
در تمام این فرایند چون مادر نقش محوری به ویژه در تربیت افراد خانواده دارد نقش پررنگی برای هدایت خانوادهها به استفاده از كالای ایرانی دارد و حتی باید پیامدهای مثبت آن را به فرزندان بیاموزد. این فرهنگ سازی در اولین قدم به عهده مادر، سپس رسانهها و پس از آن تولیدكنندگان است و در صورتی كه كیفیت كالا افزایش چشمگیری داشته باشد، خانوادهها با تمام قدرت از كالای ایرانی استفاده میكنند.
«راهكارهای دهگانه بخش خصوصی برای حمایت از كالای ایرانی » عنوان روزنامه «تعادل» است كه در آن آمده است: یكی از دلایل توسعه نیافتگی ایران جزیره ای عمل كردن دولت و اندیشمندان حوزههای مختلف اجتماعی و فنی است. دولت تا دیر نشده باید به دور از تعصبات مكاتب اقتصادی دست به اصلاحات نوین بزند.
به اعتقاد بسیاری از كارشناسان و كارآفرینان، اقتصاد ایران با ادامه حركتهای ناهمگون در عرصه تصمیمگیری فعلی قادر نخواهد بود در اقتصاد جهانی نقشی درخور توجه با توجه به پتانسیلهای خود داشته باشد.
در حالی كه عدم ایجاد اعتماد و ریسك بالا سرمایهگذاران را به حالت صبر و انتظار فرو برده است، این شرایط سرمایهگذاری در بخشهای مولد را به تاخیر میاندازد. در تدوین نقشه راه تولید و تعیین اولویتهای سرمایهگذاری نباید دیگر به مزیتهای نسبی تكیه كنیم كه اتكا به منابع طبیعی و توسعه خامفروشی باشد؛ بلكه باید با تحولات جهانی حركت كرده و به دنبال خلق مزیت باشیم. تا زمانی كه استراتژی توسعه صنعتی نداشته باشیم، بسیاری از حمایتها به هرجومرج خواهد رفت. حمایت دایمی منجر به عدم رقابتی شدن كالای ایرانی و گسترش رانت خواهد شد.
** نقش كلیدی تقویت زیرساخت ها در حمایت از كالای ایرانی
تقویت زیرساخت های اقتصادی یكی از مهمترین اقداماتی است كه انتظار می رود به عنوان نخستین گام در حمایت از كالای ایرانی و تحقق این شعار مورد توجه قرار گیرد. موضوعی كه با مهار قاچاق كالا، حمایت از تولید كنندگان و افزایش كیفیت كالاها تحقق می یابد.
روزنامه «گسترش صنعت» با انتخاب عنوان «تكمیل زیرساختهای صنعتی برای حمایت از كالای ایرانی» آورد: شهركهای صنعتی با توجه به نامگذاری سال 97 به عنوان «حمایت از كالای ایرانی» در صدر توجه مسئولان قرار گرفته است. این در حالی است كه بازدیدها و حضور مدیران و مسئولان در مجموعه شهركهای صنعتی و دیدارهای رو در رو با صنعتگران از آغاز سال بیشتر شده است.
در این بازدیدها به عمده مشكلات صنعتگران پرداخته میشود كه بیشتر آنها مربوط به تامین مواد اولیه، تقویت زنجیره تولید، كمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، تسهیلات و امور بانكی است. رفع این مشكلات در حمایت از تولید كالای ایرانی و اشتغال پایدار دارای اهمیت و وظیفهای برای تمام نهادهای اجرایی و مدیران دولتی است. بنابراین باید نظام بانكی، خدمات زیربنایی دهندگان مانند آبرسانی، برقرسانی و گازرسانی در خدمت حمایت از صنایع كوچك و متوسط باشد.
شهركهای صنعتی با توجه به نامگذاری سال 97 به عنوان «حمایت از كالای ایرانی» در صدر توجه مسئولان قرار گرفته است. این در حالی است كه بازدیدها و حضور مدیران و مسئولان در مجموعه شهركهای صنعتی و دیدارهای رو در رو با صنعتگران از آغاز سال بیشتر شده است. در این بازدیدها به عمده مشكلات صنعتگران پرداخته میشود كه بیشتر آنها مربوط به تامین مواد اولیه، تقویت زنجیره تولید، كمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، تسهیلات و امور بانكی است. رفع این مشكلات در حمایت از تولید كالای ایرانی و اشتغال پایدار دارای اهمیت و وظیفهای برای تمام نهادهای اجرایی و مدیران دولتی است.از این رو باید نظام بانكی، خدمات زیربنایی دهندگان مانند آبرسانی، برقرسانی و گازرسانی در خدمت حمایت از صنایع كوچك و متوسط باشد.
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «شعاع پوشش كالای ایرانی» نوشت: ارزیابی دو دیدگاه نهاد پژوهشی وزارت صنعت، معدن و تجارت و فعالان بخشخصوصی درمورد سازوكار حمایت از تولید داخلی حكایت از استقرار دو جریان با یك تفكر واحد دارد.
طیف دولتی معتقد است كه حمایت از كالای ایرانی در مقام تعریف نیازمند ساختاری است كه در چارچوب آن دولت بتواند با نگاهی جامع، هدفمند، هوشمند و مشروط از تولیدكنندگان ایرانی حمایت كند.
البته آنان معتقدند این حمایت بی قید و شرط از یكسو به مفهوم حمایت از «هر» كالای ایرانی با «هر» كیفیتی نبوده و از سوی دیگر، به مفهوم خودكفایی در «تمام» كالاها، بستن مرزهای تجارت و انزوای جهانی نیست؛ چرا كه این موارد نه عملا شدنی است و نه مطلوب.
ارزیابیها نشان میدهد «تامین بازار صادراتی برای تولید ملی»، «مصرف تولیدات داخلی برای حصول به مزیتهای صرفه ناشی از مقیاس» و «كاهش قیمت تمام شده ناشی از بهرهگیری از ظرفیت بازارهای داخلی و خارجی» سازوكارهایی هستند كه برای حمایت واقعی از كالای ایرانی باید در دستوركار تصمیمسازان كشور قرار گیرد.
روزنامه تعادل نیز با انتخاب عنوان «حمایت از كالای ایرانی را مسوولان باید پیگیری كنند» آورد: در موضوع حمایت از كالای ایرانی اگر تولیدكننده كالای با كیفیت و ارزان در اختیار مردم قرار دهد، آنها قطعا به كالای ایرانی توجه خواهند كرد.
ابتدا اینكه باید ببینیم كدام كالاها تولید داخل دارند. در شرایط كنونی محصولات ایرانی عمدتا محدود به برخی از محصولات كشاورزی اعم از پسته، هندوانه و برخی صنایع دستی مانند فرش هستند. مابقی كالاهای مورد نیاز افراد غالبا در خارج از كشور تولید میشوند و اگر كاملا هم خارجی نباشند به هر حال قطعات و تكنولوژی آنها وارداتی است.
در زمینه حمایت از كالای ایرانی نمیتوان چندان از مردم انتظار داشت بلكه این مجموعه حاكمیت است كه باید در جهت بهبود كالای ایرانی و افزایش مصرف آن اقداماتی انجام دهد. یكی از این اقدامات جلوگیری از قاچاق كالاست. امروز میبینیم انواع كالای مصرفی اعم از پوشاك و... همه وارداتی هستند و چون قاچاق میشوند و هزینه گمرك هم به آنها تعلق نمیگیرد در نتیجه ارزان قیمت وارد بازار میشوند.
پژوهشم**9242**1601**
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۷
تهران- ایرنا- حمایت از كالای ایرانی و تولید ملی از مهم ترین اقدامات در جهت ایجاد رونق و گشایش های اقتصادی است؛ موضوع مهمی كه ضرورت توجه به آن در سال نو خورشیدی هم با طرح شعار و هم در عرصه عمل احساس شد.