تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶

اتومبيل‌ها ديگر جدا از انسان‌ها نيستند و انسان‌ها نمي‌توانند زندگي بدون آنها را تصور كنند؛ وسايلي كه اگرچه زندگي را آسان‌تر كرده‌اند اما بلاي جان آنها و محيط زيست در يك قرن اخير شده‌اند. اگرچه آمارها در برخي از كشورها حكايت از افزايش مرگ و مير افراد براثر آلاينده‌هاي منابع متحرك دارند اما كشورهايي ديگري هستند كه در آمار فروش خودروهاي پاك در مقام اول قرار گرفته‌اند.

براساس آماري كه روزنامه گاردين ارائه كرده است، كشوري مانند چين اگرچه سهم 2 درصدي از فروش خودروهاي برقي در بازار جهاني را به دست آورده اما تاثيرگذارترين كشور در اين حوزه بوده است. كشوري كه بيشترين واردات خودروهاي بنزيني به ايران را دارد. اين در حالي است كه ايران همچنان در پيچ و خم واردات، قيمت‌هاي گران و نحوه شارژ خودروهاي برقي است.

‌كاهش منابع سوخت فسيلي و آلايندگي‌هاي بسيار محيط‌زيست در اثر مصرف بالاي سوخت در وسايل نقليه مانند اتومبيل‌ها، موتورسيكلت‌ها و ... باعث توجه روزافزون تمام كشورهاي جهان به استفاده از تجهيزات استفاده‌كننده از ساير منابع انرژي شده است. طبق بررسي‌هاي صورت‌گرفته در صورتي كه مصرف انرژي به همين صورت ادامه يابد، ميزان دي‌اكسيدكربن موجود در محيط زيست در سال 2050 به دو برابر ميزان آن در سال 2005 خواهد رسيد.

به همين دليل توليد خودروهاي تمام‌الكتريكي و برقي به‌عنوان يكي از مناسب‌ترين روش‌ها جهت مقابله با آلودگي هوا، كاهش ميزان انتشار آلاينده‌ها، گازهاي گلخانه‌اي و حفظ بيشتر محيط زيست مورد توجه قرار گرفته است. پيشرفت فناوري باتري‌ها و ابداع راهكارهاي جديد براي شارژ اين خودروها باعث شده در ده سال اخير شركت‌هاي بزرگ خودروسازي دنيا به سوي طراحي و توليد خودروهاي برقي پيش بروند و در جهت رقابت با يكديگر هريك از برنامه‌هاي خود براي طراحي و توليد خودروهايي بهتر و با توان پيمايش بيشتر رونمايي كنند.

خودروهايي كه با استقبال خريداران در دنيا مواجه شده‌اند. اين استقبال بالا از خريد خودروهاي برقي اما سبب شده تا برخي از كشورها در ليست كشورهاي داراي بيشترين وسايل حمل و نقل پاك قرار گيرند.

**آمار جديد گاردين از فروش خودروهاي برقي در جهان؛ چين در رتبه اول
روزنامه گاردين به تازگي آماري از اين كشورها ارائه كرده است كه در راس آنها كشور چين به واسطه رشد بالاي خريد خودروهاي برقي در سال 2018 قرار دارد. اين روزنامه اعلام كرده است كه فروش خودروهاي الكتريكي در انگليس در سال گذشته 11 درصد افزايش يافته و اين كشور را در ليگ برتر خودروهاي برقي قرار داده است، هرچند هنوز تا رسيدن به نروژ و چين فاصله دارد.

تجزيه و تحليل آخرين فروش جهاني وسايل نقليه الكتريكي نشان مي‌دهد كه نزديك به نيمي از وسايل حمل و نقل ثبت شده در 3 ماه نخست سال 2018 در انگلستان الكتريكي هستند، اين رقم در مقايسه با مدت زمان مشابه خود در سال 2017 با بيش از يك سوم يا 35 درصد افزايش روبه‌رو بوده است. براساس اين گزارش اين وسايل نقليه به طور انحصاري از منابع انرژي برقي كشور انگليس استفاده مي‌كند.

با اين وجود اگرچه چين تنها 2 درصد از سهم بازار كل فروش خودروهاي الكتريكي در دنيا به دست آورده‌ است اما رشد چشمگيري داشته است. در سه ماهه اول سال 2018، 142هزار و 445 وسيله نقليه الكتريكي شامل خودروهاي شخصي، كاميون‌ها و اتوبوس ها در چين فروخته شده كه با 154 درصد افزايش نسبت به سال قبل روبه‌رو بوده است. آمار فروش خودروهاي الكتريكي در مدت زمان مشابه آن در سال 2017 برابر با 56 هزار وسيله نقليه بوده است.

آمريكا رتبه دوم فروش خودروهاي برقي را پس از چين در كارنامه دارد. آمار فروش خودروهاي الكتريكي در آمريكا در سه ماه سال 2018 برابر با 53 هزار و 743 دستگاه بوده است. اين آمار در مدت زمان مشابه سال گذشته برابر با 40 هزار و 728 دستگاه خودرو بوده است. بعد از آن كشورهاي آلمان، نروژ، انگلستان و هلند در ليست بيشترين‌هاي فروش خودروهاي برقي قرار دارند.

مركز مديريت خودرو (CAM)، كه داده ها را جمع آوري كرده است، اعلام كرده كه چين و نروژ در آمار استفاده از خودروهاي الكتريكي استثنايي هستند. تنها كشور نروژ كه تقريبا نيمي از خودروهاي ثبت شده جديدش خودروهاي الكترونيكي هستند، مي‌تواند سرعت تغيير در فن‌آوري‌ خودروها را به نمايش بگذارد. آمار فروش خودروهاي برقي در سه ماهه نخست 2018 در نروژ 16 هزار و 181 دستگاه بوده كه همين آمار در مدت زمان مشابه در سال قبل با ثبت 13هزار و 489 دستگاه با افزايش اندكي مواجه بوده است.

در انگلستان، فروش خودروهاي الكترونيكي در سه ماهه اول سال 2018 به 14هزار و 84 واحد رسيده است و خودروهاي هيبريدي كه در انبارها قرار داشتند، 71 درصد از فروش را شامل مي‌شدند. سهم بازار خودروهاي الكتريكي در انگلستان از سال گذشته به 1.5 درصد افزايش يافته و به 2 درصد رسيده است. سهم خودروهاي برقي در بازار آلمان نيز در حال افزايش است و سهم خودروهاي الكتريكي از 1.2 درصد در سال 2017 به 2 درصد در سال 2018 افزايش يافته است. اما در همان زمان، ثبت نام براي خريد وسايل حمل و نقل ديزلي جديد در حال كاهش است. با توجه به آخرين اطلاعات، سهم بازار وسايل نقليه ديزلي در آلمان 31.3 درصد بوده و با كاهش 25.4 درصدي نسبت به سال گذشته روبه رو بوده است.

كشور هلند نيز با ثبت فروش 4 هزار و 512 دستگاه خودروي برقي در سال 2018 در رتبه چهارم فروش خودروهاي برقي قرار دارد. اين آمار در مدت زمان مشابه در سال 2017 فروش 2 هزار و 29 هزار دستگاه را ثبت كرده است.

**پيش‌بيني آينده خودروهاي برقي در جهان
انتظار مي‌رود ثبت نام براي خريد خودروهاي الكترونيكي جديد در جهان تا سال 2020 به ميزان متوسط و بين 2.5 تا 6 درصد از سهم بازار باشد. پيش‌بيني‌ها اما حكايت از آن دارد كه در خوشبينانه‌ترين حالت آمار خودروهاي الكتريكي ثبت شده تا سال 2025 به حدود 25 ميليون برسد كه 25 درصد سهم بازار را به دست مي‌آورد. اين سهم مي‌تواند به طور بالقوه به 40 درصد سهم بازار تا سال 2030 برسد.

**سهم ايران از بازار خودروهاي برقي
اما سهم ايران به عنوان كشوري كه با آلودگي هوا دست و پنجه نرم مي‌كند، از بازار خودروهاي برقي چقدر است؟ متاسفانه كشور ايران در اين زمينه سرعت بسيار پاييني داشته و اخيرا تعرفه‌هاي سنگين واردات اين خودروها به كشور، در همان ابتداي مسير، مشتريان را به‌سمت استفاده از خودروهاي بنزيني با آلايندگي و مصرف سوخت بالا سوق مي‌دهد.

قيمت جهاني خودروهاي هيبريد در مقايسه با نمونه مشابه بنزيني در حدود 8 تا 10 هزار دلار گران‌تر است و تا ابزارهاي تشويقي و تعرفه مناسب براي اين خودروها در نظر گرفته نشود، مسلما با افزايش قيمت خودروهاي هيبريد نسبت به نوع بنزيني مشابه مواجه خواهيم شد و مصرف‌كنندگان به‌سمت خريد خودروهاي بنزيني ترغيب مي‌شوند كه اين موضوع مخالف سياست‌هاي كشور و سياست‌هاي جهاني در حوزه ترويج كالاهاي دوست‎دار محيط‌زيست خواهد بود. با اين حتي اگر مشكل واردات و قيمت‌ خودروهاي برقي در ايران حل شود باز هم اين خودروها با مشكل زيرساختي از جمله نبود جايگاه سوخت روبه‌رو خواهند بود.

*منبع: روزنامه ابتكار؛ 1397،2،1
**گروه اطلاع رساني**9370**2002