تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۱

بیروت-ایرنا-«سیدحسن نصرالله» دبیركل حزب الله لبنان در تجمع انتخاباتی این حزب در شهر صور در جنوب لبنان گفت: هر رای شما پیامی است به همه لبنان و همه جهان كه ما مقاومت را رها نمی كنیم و از آن دست نمی كشیم.

به گزارش ایرنا، نصرالله به صورت ویدیو كنفرانس برای هزاران شركت كننده در این تجمع كه عصر شنبه برگزار شد، سخنرانی كرد.
انتخابات پارلمانی لبنان قرار است حدود دو هفته دیگر (شانزدهم اردیبهشت) برگزار شود.
583 نامزد در قالب 77 لیست در 15 حوزه انتخاباتی برای تصاحب 128 كرسی پارلمان لبنان با هم رقابت می كنند.
حزب الله با شعار «دفاع می كنیم و می سازیم» (نحمی و نبنی)، 13 كاندیدا را معرفی كرده است كه با كاندیداهای جنبش امل و احزاب و شخصیت های نزدیك به این دو حزب در قالب لیست های مشترك در حوزه های مختلف ائتلاف كرده اند.

*دعوت مردم به شركت در انتخابات
دبیركل حزب الله از مردم برای شركت در انتخابات پارلمانی لبنان دعوت كرد و گفت: شما اهل وفاداری هستید و در روز انتخابات این را ثابت خواهید كرد. نگویید كه نتایج رقابت ها قطعی است. لیست ها، به آرای شما و حضور شما نیاز دارد تا پیام آرامش و همزیستی مشترك در راه مقاومت باشد و بر موضع ثابتمان با ملت فلسطین تاكید كنیم.
نصرالله خطاب به رژیم صهیونیستی هم گفت: ما در راه مقابله با تهدیدات تو حركت می كنیم و هرگز دست درازی تو به كرامت مان را نخواهیم پذیرفت. ما اهل این سرزمین، اهل مقاومت و اهل وفاداری هستیم.

*انتقاد از وضعیت اقتصادی لبنان
دبیركل حزب الله در ادامه سخنان خود به انتقاد از عملكرد دولت در عرصه اقتصادی و خدماتی پرداخت و گفت: بخش كشاورزی و صنعت در بدترین وضعیت هستند و زیر ساخت ها نیز با وجود خرج كردن میلیاردها دلار حال و روز بهتری ندارد.
به گفته وی، جناحی كه در دهه های گذشته زمامدار پرونده اقتصادی در لبنان بوده، ناكام و شكست خورده است.
نصرالله از دولت خواست تا با ترسیم یك چشم انداز اقتصادی روشن از حركت لبنان به سمت پرتگاه جلوگیری كند.
وی با اشاره به موضوع مبارزه با فساد گفت: ما همزمان با تشكیل دولت جدید خواستار یك اقدام جدی برای مبارزه با فساد و توقف روند اتلاف و اسراف هستیم.
دبیركل حزب الله مبارزه با فساد را نیازمند قاطعیت و تصمیم سیاسی جسورانه دانست و افزود: در موضوع معیشت، همه گروه های لبنانی را دعوت می كنیم تا با هم گفت و گو و تماس داشته باشند.

*استراتژی دفاعی لبنان
دبیركل حزب الله در ادامه آمادگی این حزب را برای بحث و بررسی در ارتباط با استراتژی دفاعی لبنان پس از انتخابات پیش رو اعلام كرد.
نصرالله یادآور شد كه «نبیه بری» رئیس مجلس، نخستین شخصی بوده كه بررسی این مساله را مطرح كرد.
برخی از گروه ها كه منتقد حزب الله بوده اند، خواستار قرار گرفتن سلاح این حزب در چارچوب استراتژی دفاعی كلان لبنان هستند.

*انتقاد از طائفه گرایی در لبنان
دبیركل حزب الله با انتقاد از طائفه گرایی در لبنان، همه لبنانی ها را دعوت كرد تا برای حل این مشكل گفت و گو كنند.
نصرالله افزود: منابع آبی لبنان هم طائفه ای شده است. رود اللیطانی برای همه لبنانی هاست، اما برخورد با آن به صورت طائفه ای شده است.
وی با بیان اینكه روندی كه لبنان در پیش گرفته به یك فاجعه ختم می شود، تصریح كرد: نظام طائفه ای در لبنان مانع اصلی در برابر حل مشكلاتی است كه كشور با آن روبروست. كشور با طائفه گرایی ساخته نمی شود، بلكه آن را رهبران می سازند كه البته آنها هیچ طرح ملی ندارند.
نصرالله تاكید كرد كه لبنان به یك دولت وحدت ملی نیاز دارد و كسی نمی تواند دیگری را نادیده بگیرد.

*نبیه بری ضمانت ملی است
دبیركل حزب الله در ادامه نبیه بری رئیس پارلمان و رهبر جنبش امل را ضمانت ملی لبنان خواند و گفت كه وی نقش اساسی در حمایت از ثبات كشور دارد.
نصرالله با اعلام حمایت از نبیه بری در حوزه انتخابیه صور-الزهرانی در جنوب لبنان گفت: شما فقط ایشان را به عنوان یك نامزد و سرلیست «امید و وفاداری» انتخاب نمی كنید، بلكه رئیس مجلس آینده را بر می گزینید.
نصرالله با اعلام حمایت از نبیه بری در حوزه انتخابیه صور-الزهرانی در جنوب لبنان گفت: وی افزود: نبیه بری نماینده همه ما است نه فقط در حوزه الزهرانی بلكه در مقاومت و همه انتخاب های بزرگ. ما امروز در ماجرای دفاع از مرزهای زمینی و دریایی به ایشان ایمان داریم.

*صور شهر مقاومت
سیدحسن نصرالله در ابتدای سخنرانی خود به جایگاه شهر صور در مقاومت علیه رژیم صهیونیستی اشاره كرد.
وی گفت: صور در برابر فتنه ایستاد. صور شهری بود كه در سال 1948 مردمش درهای خانه هایشان را به روی آوارگان فلسطینیانی گشودند كه از سرزمین شان بیرون رانده شده بودند.
دبیركل حزب الله افزود: صور در سال 1982 در برابر اشغالگران ایستادگی كرد. در اینجا بود كه نخستین عملیات استشهادی رخ داد كه هیبت دشمن صهیونیستی را شكست و پایه شكست های آن را بنا نهاد.
وی با یادآوری جنگ آوریل سال 1996 كه با هدف قرارگرفتن مركز نظامی حزب الله در حومه جنوبی بیروت آغاز شد گفت: دشمن، در نتیجه عجز و ناتوانی در آن جنگ به ارتكاب چندین جنایت و كشتار علیه شهروندان و غیرنظامیان روی آورد.
وی همچنین توافق سال 1996 كه غیرنظامیان را به عنوان افراد بی طرف شمرد، دستاورد بزرگی برای مقاومت خواند و یادآور شد: رئیس ستاد مشترك ارتش اشغالگر در سال 1996 گفت ما توافق آوریل را به كیسه بكس تبدیل كردیم.
نصرالله یاد مرحوم «سید عبدالحسین شرف الدین» از علما و شخصیت های بارز شهر صور را گرامی داشت و گفت: او همواره از دولت لبنان می خواست تا به جنوب وارد شود تا این خطه را در برابر تجاوزات صهیونیست ها حفظ كند. امام موسی صدر آمد و آنچه را كه سید شرف الدین آغاز كرده بود، تكمیل كرد و او نیز از دولت، ورود به جنوب را خواستار شد.
وی افزود: جنوب لبنان و اهالی آن از سال 1948 منتظر بودند تا دولت وارد شود، تا اینكه امام موسی صدر آمد و بدیلی برای آن طراحی كرد و مقاومت را بنا نهاد. در دوره سال 1975-1976 خود جوانان پرداخت نیمی از قیمت سلاح را به عهده می گرفتند، و «جنبش محرومین» (حركه المحرومین) نیمه دیگر هزینه آن سلاح را تقبل می كرد.
دبیركل حزب الله لبنان تصریح كرد: فرزندان امام موسی صدر در جنبش امل و حزب الله بودند كه مفهوم مقاومت را گسترش دادند و به پیروزی رساندند.

*مقاومت می تواند هر جایی را در رژیم صهیونیستی هدف قرار دهد
نصرالله با انتقاد از تعلل دولت لبنان در سال های گذشته نسبت به ارسال سلاح به جنوب لبنان برای مقاومت علیه رژیم صهیونیستی گفت: در سال 2006 مقاومت به همراه ارتش به مرزها آمد اما دولت حاضر نبود كه برای ارتش در مرزها سلاح بفرستد. پس از سال 2006 ورود ارتش به مرزهای جنوبی، خواسته بین المللی شد. دولت كسی بود كه این پا و آن پا كرد و پشتش را به جنوب نشان داد. دولت كسی نبود كه برای دفاع از خاك و ناموس و شرف سلاح تهیه كند.
دبیركل حزب الله تصریح كرد: جرم ما این است كه برای دفاع از سرزمین مان و حاكمیت مان سلاح برداشتیم. مقاومتی كه آرزوی سید شرف الدین و امام موسی صدر بود، اكنون به قدرتی واقعی تبدیل شده است كه دشمن هزار حساب روی آن می كند. به سید شرف الدین می گویم كه از امروز به بعد روزی نخواهد آمد كه سرزمین جبل عامل هدف قرار گیرد. روزی نخواهد آمد كه جبل عامل تحقیر شود، چرا كه تفنگ ها و دست ها همه باهم ندا بر می آورند «هیهات منا الذلة.»
نصرالله خطاب به امام موسی صدر گفت: آقای ما و امام ما، مقاومتی كه بنا نهادی قدرت، توان، تكنولوژی و موشك هایی دارد كه می تواند هرجایی را در رژیم دشمن مورد هدف قرار دهد.
دبیركل حزب الله افزود: مقاومت، با بزرگترین از خودگذشتگی ها به دست آمده است و ممكن نیست كه از آن كوتاه بیاییم چرا كه به معنای كرامت و عزت ماست. مقاومت برای فروش نیست چرا كه به معنای وجود و عزت و كرامت مان است.
نصرالله خطاب به مردم لبنان گفت: مسئولیت شما حفاظت از مقاومت است و این چیزی است كه در روز 6 ماه مه انجام خواهید داد، زمانی كه خانواده ما از همه روستاها و شهرها به سمت صندوق های رای می آیند و به لیست امید و وفاداری رای خواهند داد.
وی تاكید كرد در تاریخ جنوب لبنان از سال 1920 روزی نبوده است كه مانند دوازده سال گذشته پس از جنگ سی وسه روزه سال 2006 صلح و آرامش با عزت و كرامت حاكم باشد.
خاورم**2054