تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰

تهران - ايرنا - «مجيد مجيدي» كارگردان سينما گفت: چندين بار بود تهيه كنندگان هندي پيشنهاد ساخت فيلم در هند را به من دادند، اما برايم ريسك بزرگي بود چون با فرهنگ هندي ها آشنايي عميقي نداشتم.

به گزارش شنبه شب خبرنگار سينمايي ايرنا، مجيدي عصر شنبه در حاشيه برگزاري جشنواره جهاني فيلم فجر در كارگاه آموزشي
«كارگرداني» پرديس چارسو به تجربه فيلمسازي با ديجيتال اشاره كرد و گفت: 'آنسوي ابرها' نخستين فيلمي است كه آن را به شكل ديجيتال فيلمبرداري كردم. هرچند دنياي ديجيتال امكانات خوبي را در اختيار فيلمساز مي گذارد و به شما اين امكان را مي دهد كه موقعيت هايي را كه در دنياي واقعي قابل دسترس نيست به تصوير بكشيد ولي امكان دارد شما را از روح و جانمايه فيلم دور كند.
كارگردان فيلم محمد رسول الله (ص) خود را كارگردان نسل سينماي آنالوگ دانست و افزود: نگراني ام بيشتر به خاطر اين است كه به نظر مي رسد در دنياي ديجيتال، خلاقيت كارگردان به عنوان يك هنرمند فراموش مي شود و اين سينما شبيه به كلاژي مي شود كه همه تصويرهايش ديجيتالي است.
كارگردان فيلم «آن سوي ابرها» با بيان اينكه در فضاي ديجيتال انگار قرار نيست كه كارگردان ديگر به خودش زحمت دهد، گفت: در اين سينما ديگر نياز نيست فيلمساز مردم، فرهنگ ها و جهان پيرامون اش را بشناسد در حالي كه فيلمسازي در محيط واقعي اين امكان شناخت را براي بازيگر، فيلمبردار و همه عوامل فيلم فراهم مي كند.
مجيدي درباه ساخت فيلم در هند نيز گفت: چندين بار بود تهيه كنندگان هندي پيشنهاد ساخت فيلم در هند را به من دادند، اما برايم ريسك بزرگي بود چون با فرهنگ هندي ها آشنايي عميقي نداشتم. فرهنگ مردم هند به فرهنگ ما نزديك است اما بايد عميق تر با آنها آشنا مي شدم تا بتوانم فيلمي باورپذير بسازم.
وي توضيح داد: براي شروع تمام گروه فيلم را از سينماي هند انتخاب كردم و فقط يكي از دستيارانم را از ايران با خودم بردم.
اين كارگردان سينما درباره سينماي باليوود نيز گفت: اين سينما مشخصات منحصر به فرد خود را دارد و اگر بخواهيم در گيشه سينماي هند موفق باشيم بايد آنها را رعايت كنيم.
مجيدي ادامه داد: هندي ها استوديوهاي عظيم ساخت فيلم دارند و همه چيز را در پلاتو مي سازند، اما به تهيه كننده گفتم كه مي خواهم فيلمم را در فضاي واقعي كار كنم آن هم فيلمي كه 70 درصد آن در فضاي خارجي مي گذشت.
كارگردان فيلم «بچه هاي آسمان» افزود: بمبئي شهر بسيار شلوغي است و كساني كه تجربه حضور در اين شهر را دارند مي دانند كه چقدر فيلمبرداري در آن سخت است چون اين شهر به شدت متراكم است و همه با هم بوق مي زنند. من مي خواستم فيلم را در فضاي واقعي بسازم به همين دليل در يك پروسه هفت، هشت ماهه لوكيشن هايم را در دل بمبئي انتخاب كردم.
سي و ششمين جشنواره جهاني فيلم فجر روز پنجشنبه (30 فروردين ماه) آغاز شده و تا هفتم ارديبهشت در تهران برگزار مي‌شود.
شبد**فراهنگ**9246**1010