مشهد- ايرنا- مدير جهاد كشاورزي كاشمر گفت: در پي سرماي ناگهاني هوا در روزهاي پاياني فروردين ماه گذشته بخش كشاورزي اين شهرستان 750 ميليارد ريال خسارت ديد.

سيد ابوالقاسم موسوي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين ميزان خسارت در بخشهاي مركزي و كوهسرخ به دليل اقليمهاي خاص آن متفاوت بود به نحوي كه كشاورزي در كوهسرخ 600 ميليارد ريال و در بخش مركزي 150 ميليارد ريال از وقوع سرما آسيب ديد.
وي با اشاره به تفاوت در مراحل رشد گياهان خسارت ناشي از سرما را براي محصولات مختلف متفاوت توصيف و بيان كرد: 80 درصد محصول آلو، به و گلابي، 75 درصد محصول بادام و زردآلو، 70 درصد محصول سيب، شليل و هلو، 65 درصد محصول گيلاس و آلبالو و 60 درصد محصول گردوي باغداران از بين رفته است.
مدير جهاد كشاورزي كاشمر ادامه داد: برآورد كارشناسان از ميزان خسارت وارد شده به باغهاي انگور بخش مركزي اين شهرستان نيز حدود 10 درصد است. بر اين اساس بيشترين خسارت با توجه به سطح زير كشت مربوط به باغهاي بادام آبي و ديم در بخش كوهسرخ بوده است.
وي گفت: سال زراعي جاري 2300 هكتار از باغهاي كاشمر زير پوشش صندوق بيمه محصولات كشاورزي قرار گرفت كه در صورت خسارت 100 درصدي مبلغي بالغ بر 86 ميليارد ريال به خسارت ديدگان پرداخت مي شود.
موسوي بر لزوم گسترش فرهنگ بيمه در بخش كشاورزي تاكيد و بيان كرد: كشاورزان با توجه به سياستهاي حمايتي دولت در خصوص كمك به خسارت ديدگان ناشي عوامل طبيعي كه تنها از طريق صندوق بيمه محصولات كشاورزي انجام مي گيرد، بيمه نمودن محصولات خود را به عنوان راهكاري براي مقابله با مخاطرات توليد و در نتيجه كاهش نوسانات درآمدي مورد توجه قرار دهند.
كاشمر 21 هزار بهره بردار كشاورزي و دامداري و 36 هزار 600 هكتار سطح زير كشت زراعي و باغي دارد. مركز اين شهرستان
در فاصله 228 كيلومتري جنوب غرب مشهد واقع است.
7497/1858