تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴

تهران- ایرنا- سامانه نظام یكپارچه معاملات ارزی (نیما) عصر امروز(دوشنبه) با هدف تجمیع منابع و مصارف ارزی كشور و تخصیص به موقع ارز به متقاضیان با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری و مدیران عامل بانكها در بانك مركزی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، این سامانه با هدف تسهیل تامین ارز، ایجاد فضای امن برای خریداران و فروشندگان ارز و امكان ایجاد فضای رقابت صرافان برای تامین ارز متقاضیان از 28 بهمن ماه 96 فعالیت آزمایشی خود را آغاز كرد و از امروز فعالیت آن به طور رسمی ادامه می یابد.
به گفته ولی اله سیف رئیس كل بانك مركزی، سامانه نیما یك نظام یكپارچه معاملات ارزی با قابلیت تنظیم شوندگی و سیاست گذاری است؛ در نیما همه منابع و مصارف ارزی كشور در یك محل جمع می شود و براساس ترجیحات متقاضی و اولویت های سیاستگذار، عرضه و تقاضای ارز با هم تلاقی می كنند.
در سامانه نیما، چهار بازیگر اصلی شامل واردكنندگان كالا و خدمات به عنوان متقاضیان ارز، صادركنندگان كالا و خدمات به عنوان عرضه كننده ارز، واسطه گران شامل بانك ها و صرافی ها كه منابع را از سمت عرضه كنندگان به متقاضیان هدایت می كنند و در نهایت سیاستگذار ارزی حضور دارند كه براساس پیش بینی منابع و مصارف، نرخ،‌ دامنه آزادی نرخ ها، اولویت ها و سقف مصارف را از طریق سامانه تحت كنترل قرار می دهد.
راه اندازی سامانه یادشده، این امكان را به بانك مركزی می دهد كه به صورت لحظه ای بازار ارز را رصد كند، در نتیجه امكان سیاستگذاری فوری و مداخلات موثر برای حاكمیت فراهم می شود.
یكپارچه شدن نظام تجارت خارجی كشور از ثبت سفارش تا ترخیص كالا، از دستاوردهای استقرار سامانه نیما در نظام ارزی كشور است زیرا این امكان را فراهم می كند كه اطلاعات كافی و واقعی از تقاضا و عرضه ارز در اختیار تصمیم گیران قرار گیرد و به این ترتیب همه نیازمندی های كشور در حوزه تجاری در كنار پوشش تقاضاهای خرد مردم به ارز مسافرتی قابل پوشش و پاسخگویی است.
به گفته سیف، نقش صرافی ها و بانك ها در نیما به عنوان واسطه بین منابع و مصارف ارزی مطرح است به این صورت كه آنها وظیفه انتقال منابع در حساب های خارج از كشور به مصارف تعیین شده توسط واردكنندگان را برعهده دارند. نقش شبكه صرافی ها در سامانه مكمل نقشی است كه بانك ها ایفا می كنند و این یك امر اساسی و ضروری است.
آنگونه كه رئیس كل بانك مركزی می گوید، نیما ابزاری را برای بانك مركزی و حاكمیت فراهم می كند كه با پیش بینی پیش از وقوع نیازمندی ها و منابع ارزی و با توجه به سیاست های كلان كشور، كنترل مصارف ارزی كشور را به صورت سیستماتیك در دست داشته باشد و در نهایت ضمانت اجرایی نیما در آن است كه هیچ واردات رسمی و قانونی بدون رصد و تایید بانك مركزی در خصوص جنبه های ارزی آن قابل انجام نیست.
در آیین رونمایی از این سامانه، علاوه بر رئیس كل بانك مركزی، هیات عامل این بانك، مدیران و كارشناسان و دست اندركاران نظام ارزی كشور نیز حضور دارند.
اقتصام*2025** 2023