تهران- ایرنا- دبیركل خانه كارگر با بیان اینكه امسال میزان دستمزد كارگران با توجه به تورم 9 درصدی تعیین و 10 درصد نیز برای تقویت قدرت خرید و معیشت كارگران به آن اضافه شد، افزود: تاثیر دستمزد جامعه كارگری در قیمت تمام شده تولید 5.56 درصد است.

به گزارش ایرنا، علیرضا محجوب روز دوشنبه این مطلب را در حاشیه اعلام برنامه های هفته كارگر در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره میزان تاثیر دستمزد بر قیمت كالاهای تولیدی بیان كرد و افزود: از سال 1382 این دومین بار است كه با توجه به نرخ تورم سالیانه كشور به خواست جامعه كارگری 10 درصد نیز به آن اضافه می شود.

** جامعه كارگری همچنان 30 درصد افزایش دستمزد طلب دارد
وی با بیان اینكه هنوز جامعه كارگری 30 درصد افزایش دستمزد ادا نشده مطالبه دارد، گفت: بدون شك با توجه به تورم موجود، تاثیر دستمزد جامعه كارگری در قیمت تمام شده تولید در كشور آنچنان بر بازار تاثیرگذار نیست؛ در واقع این افزایش در راستای تقویت قدرت خرید كارگران برای حمایت از رونق تولید و كالای ایرانی انجام شده است.
دبیركل خانه كارگر تاكید كرد: تعیین دستمزد كارگران در سال 97 به تایید شورای عالی كار رسیده و نمایندگان دولت كارفرما و كارگران نیز آن را تایید كرده اند.
وی خاطرنشان ساخت: تعیین دستمزد با بررسی همه جوانب معیشتی كارگران بوده و وزیران صنعت و تعاون به عنوان نمایندگان دولت در این شورا برای تایید آن درهیات دولت تلاش كردند.
محجوب تصریح كرد: دستمزد كارگران در هزینه های تمام شده تولید كالا باید بین 13 تا 18 درصد باشد، اما اكنون میزان تاثیرگذاری آن در هزینه های تمام شده تولید كالا در كشور به طور متوسط 5.66 درصد است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان كرد: فكر می كنیم آن چیزی كه به درخواست جامعه كارگری كشور به عنوان دستمزد كارگران در سال 97 تعیین شده مناسب است و همه كارفرمایان باید آن را در كارگاه های خود اجرایی كنند.
وی با یادآوری تورم موجود و افزایش حجم نقدینگی در كشور گفت: اكنون میزان نقدینگی به 15 تریلیون رسیده و دولت خود قربانی اصلی این افزایش نقدینگی است و بانك ها با عرضه پول پرقدرت در افزایش آن نقش مهمی داشتند.
محجوب گفت: برخی از افراد با دریافت تسهیلات از بانكها آن را در موسسه های غیرمجاز برای دریافت سود 43 درصدی سپرده گذاری كردند و با عدم توانایی این موسسه ها در پرداخت سود، مشكلات زیادی به دولت تحمیل كردند.
به گفته وی،اگر دولت نتواند نوسانات ارزی را در كشور كنترل كند تورم كشور به بیش از 50 درصد خواهد رسید و این می تواند در كاهش قدرت خرید مردم بسیار تاثیرگذار باشد.
وی در ادامه به برنامه های هفته كارگر اشاره و بیان كرد: همزمان با 11 اردیبهشت ماه روز جهانی كارگر، شاهد عدالت و حق خواهی كارگران در سراسر كشور خواهیم بود و تامین حق و حقوق آنها از مهمترین هدف ما از برگزاری هفته كارگر در كشور است.
اقتصام**1108 ** 2023