تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲

تهران-ایرنا- «مایك راوندز» (Mike Rounds) عضو مجلس سنای آمریكا گفت: خروج آمریكا از توافق هسته ای ایران(برجام) بدون وجود جایگزینی واقع گرایانه و عملی برای آن، اشتباه است.

به گزارش روز سه شنبه تارنمای آمریكایی 'واشنگتن اگزمینر' وابسته به محافظه كاران، راوندز سناتور آمریكایی از ایالت داكوتای جنوبی روز دوشنبه ، دیدگاه «امانوئل مكرون» رئیس جمهوری فرانسه را درباره اشتباه بودن خروج آمریكا از توافق هسته ای بدون وجود جایگزینی برای این توافق، تایید كرد.
راوندز كه با توافق امضا شده در دولت «باراك اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریكا مخالفت كرده بود، در اظهارنظر درباره سخنان روز یكشنبه مكرون در مصاحبه با فاكس نیوز به این شبكه خبری گفت: ما می توانیم درباره خروج از این توافق صحبت كنیم اما دراین مرحله از بازی چه چیزی عاید ما می شود؟ ما تا به حال دارایی های (ایران) را آزاد كرده ایم و آنها تاكنون از آن استفاده كرده اند.
وی مدعی شد: این توافق از ابتدا خوب نبود و رئیس جمهوری (ترامپ) كاملا درست می گوید. این توافقی بد بود اما به هر حال توافقی است كه بدست آمده است و ما تاكنون بسیاری از منابع (مالی) آنها را آزاد كرده ایم.
واشنگتن اگزمینر نوشت: انتظار می رود برنامه جامع اقدام مشترك (توافق هسته ای) كه آمریكا، انگلیس، روسیه، فرانسه، چین، آلمان و ایران درباره آن توافق كرده اند در صدر موضوع های گفت وگوهای این هفته سران فرانسه و آلمان با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا قرارگیرد.
به نوشته این تارنمای آمریكایی، این مذاكرات قبل از ضرب الاجل تعیین شده در تاریخ 12 مه (22 اردیبهشت) برای متحدان اروپایی آمریكا انجام می گیرد تا قبل از تحقق وعده ترامپ برای خروج از توافق سال 2015 (1394) (به اصطلاح) اشكالات آن را رفع كنند.
به گزارش ایرنا، مكرون روز یكشنبه در آستانه دیدار از آمریكا به شبكه خبری فاكس نیوز گفت: 'پلان B ' یا گزینه جایگزینی برای توافق هسته ای ایران وجود ندارد و بهتر است تا زمانی كه چنین گزینه ای در دسترس نیست، واشنگتن در این توافق بماند.
در دیدار سه روز مكرون و همسرش كه از روز دوشنبه به عنوان اولین سفر رسمی رئیس جمهوری فرانسه به آمریكا آغاز شد، قرار است درباره مجموعه ای از مسائل شامل توافق هسته ای ایران، مسائل تجاری، اوضاع سوریه ، تروریسم و روابط با روسیه و كره شمالی گفت و گو شود.
منابع غربی موفقیت مكرون در قانع كردن ترامپ را دستاوری برای وی در داخل كشورش و در عرصه بین المللی ارزیابی كرده اند.
فرانسه در چند وقت گذشته شاهد ناآرامی های ناشی از اعتصاب بخش های خدماتی و راه آهن به اصلاحات پیشنهادی مكرون بوده است.
بالافاصله بعد از سفر مكرون به آمریكا، «انگلا مركل» صدر اعظم آلمان راهی آمریكا می شود تا با رئیس جمهوری آمریكا درباره برخی مسائل تجاری و مربوط به برجام گفت و گو كند. تحلیلگران با توجه به تنش چند وقت گذشته در روابط واشنگتن و برلین، میزان موفقیت مركل را در قانع كردن ترامپ كمتر از مكرون دانسته اند. آنها روابط دوستانه تر و نزدیك مكرون و ترامپ را عامل احتمالی موفقیت احتمالی وی قلمداد كردند.
اروپام**9158 **1908