به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد سلطانی فر روز چهارشنبه در نخستین نشست هم اندیشی با خبرنگاران حوزه رسانه با تشریح بخش هایی از فعالیت های انجام گرفته در طول قبول مسئولیت خود و همچنین كارها و طرحهای در دست اقدام گفت: از بدو ورودم به این معاونت موضوع «آموزش» و ارتقای جایگاه خبرنگاران، اهالی رسانه و مطبوعات از شكل فعلی به شیوه نوین و به حداقل رساندن مشكلات و دغدغه های آنها را از اولویت های كاری خود قرار داده ام كه با جدیت دنبال كرده و خواهم كرد.
وی افزود: بر این باورم روزنامهنگاری سنتی منسوخ نشده اما مدل مشاركت و حضور مردم به طور كامل تغییر كرده است از این رو باید با درك واقعیت، شیوه های نوین خبرنگاری و روزنامه نگاری را جایگزین روشهای سنتی و قدیمی كنیم.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی با تاكید بر ایجاد تحول در روزنامه نگاری سنتی و كوچ از آن به روزنامه نگاری نوین، خاطرنشان كرد: امروز اینفوگرافی، موبایلنویسی و روزنامهنگاری پهبادی از جمله شیوه های روزنامهنگاری و خبرنگاری نوین به حساب آمده و برای همگام شدن با دنیا و دیگران باید روزنامه نگاری مبتنی بر پیام رسانها و تكنولوژیهای نوین و جدید را آموخته و خود را با آنها همراه و همگام كنیم.
سلطانیفر همچنین با اشاره به نظام توزیع مطبوعات گفت: متاسفانه ما هنوز همان شكل صد سال پیش را دنبال كرده و هنوز حس میكنیم كه دكههای موجود در كوچهها و خیابانها باید مسیر توزیع را شكل دهند و همین نشناختن فضای توزیع جدید یكی از عوامل كاهش فروش نشریات است درحالیكه در دنیا پست با استفاده از تكنولوژی های نوین خدمات بسیاری به مطبوعات ارائه می كند.
وی ادامه داد: قرارداد بسیار خوب و كم هزینه با پست منعقد كردهایم تا با صرف هزینه های اندك، شرایطی فراهم شود كه مطبوعات سریعتر به دست مردم برسد.
معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد همچنین به شكل دكههای مطبوعاتی اشاره كرد و گفت: با بررسی مدل دكه های مطبوعاتی در دیگر كشورها، مطالعات خوبی در این زمینه انجام و مدلهای جدیدی ارائه شد كه بر مبنای آن دكه ها از فروش صرف مطبوعات تبدیل به یك مركز اطلاعرسانی شوند.
وی افزود: باید كمك كنیم كه نوع ارائه مطبوعات در این دكهها تغییر كند به گونه ای كه حتی یك فرد تحصیلكرده روزنامهنگاری هم بتواند در آن فعالیت كرده و آن را دور از شان خود نداند.
** تحول در نحوه توزیع نشریات ازطریق اداره پست
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح موضوع نظام توزیع و همچنین ساماندهی دكه های روزنامه فروشی ها ، اظهار داشت: دكههای فعلی درخیابانها و نقاط مختلف شهرها و محلات مختلف شكل و شمایل یكصد سال گذشته را داشته و بیشتر به محل عرضه و فروش تنقلات اختصاص یافته تا به محصولات مطبوعاتی و روزنامه لذا مصمم هستیم تا ضمن ساماندهی دكه ها، مسیرتوزیع را نیز تغییر دهیم.
سلطانی فر درعین حال گفت: باید بپذیرفت همه چیزامروزتغییراساسی كرده از این رو عدم شناخت فضای توزیع جدید یكی از عوامل و مشكلات كاهش فروش نشریات دركشور ما به شمار می آید.
به گفته وی دردنیا پست به كمك مطبوعات آمده و با نظام جدید توزیع همراه با تكنولوژی، تاثیرعمیقی دراین زمینه ایجاد كرده است.
معاون مطبوعاتی با اشاره به انعقاد قرارداد با اداره پست ، اظهار داشت: تلاش شده تا با ایجاد تسهیلات جدید پستی شرایطی فراهم شود تا روزنامه ها با سرعت بیشتر و در مدت زمان كمتر به دست مردم و مخاطبان برسد.
** دكه های روزنامه فروشی ساماندهی می شوند
سلطانی فر درباره شكل ظاهری و نحوه فروش نشریات دردكههای روزنامه فروشی هم گفت: پس از انتصاب شهردار جدید به دنبال ملاقاتی با وی خواهیم بود تا فرم و مدل جدید دكه ها را ارائه كرده وبا ساماندهی آنها ازحالت فعلی خارج وبه محل اطلاعرسانی تبدیل كرده وبیشتردرآمد دكهها را به سمت ارائه اطلاعات واخباراز طریق نصب بیلبورد و تلویزیون و... پیش ببریم.
وی یادآورشد: هم اكنون حدود 1700 دكه روزنامه فروشی درمناطق و محله های مختلف تهران و كرج نصب و مشغول فعالیت هستند كه از این تعداد 90 درصد آنا كاملا سنتی اداره میشوند.
به گفته وی براین باوریم نوع ارائه مطبوعات و اطلاع رسانی در این دكه ها باید به شیوه ای باشد تا حتی یك خانم تحصیل كرده روزنامهنگاری و یا یك دكترا واستاد ارتباطات هم بتواند درآن ها حضوریافته و فعالیت كرده وآن را دورازشان و جایگاه خود نداند.
** هیچ خبرنگاری نباید بدون بیمه باشد
سلطانیفر در ادامه با تشریح اقدامات انجام شده درمورد بیمه اهالی رسانه به ویژه خبرنگاران و روزنامه نگاران ، اظهار داشت: مقرر شده از ابتدای امسال حمایت از روزنامه نگاران و خبرنگاران را به همان شیوه یارانه مستقیم گذشته انجام دهیم و وظایفی را كه در طول سالهای گذشته به عهده گرفته بودیم مبنی بر طرح اشتراك، طرح بیمه و همچنین بخشی از پولی كه در سبد هزینهای ما از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای مطبوعات قرار میگرفت را به همان سبد كالایی یارانهای برگردانیم.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه كرد: در این راستا طرح اشتراك را متوقف و طرح بیمهای را تا پایان سال 96 دنبال كردیم اما از ابتدای سال جاری پولی را كه برداشته و در سبد دیگری در حوزه بیمه و طرح بیمه هزینه میكردیم، به خود مطبوعاتیها و مدیران مسئول باز میگردانیم و در سبد یارانه مستقیم آنها قرار میدهیم.
به گفته سلطانی فر مدیران مسئول رسانه ها موظف هستند براساس قانون و مقرراتی كه برای آنها انجام شده طبق ماده 31 آییننامه اجرایی قانون مطبوعات، همه خبرنگاران و پرسنل خود را بیمه كنند.
وی در عین حال گفت: با عنایت به این قانون، مدیران مسئول رسانه ها را موظف میكنیم تا پرسنل خود را بیمه كنند، در مواردی كمك هایی هم ارائه كردیم؛ مثلا رسانههای زیر پنج نفر را به سمت طرحی بردیم كه خود سازمان تامین اجتماعی داشت؛ مبنی بر اینكه فقط روزنامهنگاران با پرداخت تنها هفت درصد حق بیمه، بیمه شوند و دیگر حق مدیرمسئول كاملا از بین میرود كه به آن در اصطلاح كارگاههای سخت و زیانآور میگویند.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه كرد: از طرفی هم نگرانی برای كارفرماها وجود داشت كه برای اینكه شامل كدهای بیمهای نشده و با دریافت كد بیمه تبعات تامین اجتماعی را تقبل نكنند خیلی از آنها كد بیمهای نمیگرفتند لذا با هماهنگی بیمه تفاهمنامهای امضا شد كه میتوانند از طریق كد بیمهای معاونت مطبوعاتی تا هرسقفی پرسنل خود را در لیست بیمه قرارداده و از طریق این معاونت خبرنگاران خود را به بیمه تامین اجتماعی معرفی كنند.
سلطانی فر تاكید كرد: برای كم كردن مسیر و همچنین حل و فصل سریع تر مسائل و مشكلات بیمه ای اهالی رسانه با بیمه تامین اجتماعی مذاكراتی انجام گرفت تا نماینده ای از آنها در این ساختمان مستقر و بصورت مستقیم و رابط ما و آنها كارهای این حوزه را هماهنگ كند كه با استقرار فرد فوق تاكنون بسیاری از مشكلات همكاران رسانه ای مرتفع شده است.
**ارائه بیمه تكمیلی با تسهیلات ویژه و درصد پایین به خبرنگاران
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست موضوع ارائه بیمه تكمیلی با شرایط ویژه و با تسهیلات خوب با هماهنگی صندوق اعتباری هنر را از دیگر گامهای برداشته شده در راستای حمایت از اهالی رسانه عنوان كرد و گفت: تلاش شده درمسیر هم از اهرم های حمایتی استفاده كنیم لذا با جدیت دنبال این هستیم كه از طریق بیمه تكمیلی حمایتهای خوبی را با درصد بسیارپایین شامل روزنامهنگاران و خبرنگاران فعال در رسانه های كشور نماییم.
وی یادآور شد: بیمههای تكمیلی، عمر و حوادث ازجمله مواردی است كه از طریق صندوق اعتباری هنر براساس تفاهم نامه هایی شكل گرفته و به زودی نحوه استفاده ازآنها به خبرنگاران و روزنامهنگاران اعلام خواهد شد.
** ارائه اینترنت بدون فیلتر به خبرنگاران واجد شرایط
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود از ارائه و اختصاص ' اینترنت بدون فیلتر' به خبرنگاران خبر داد و گفت: با هماهنگی كمیته مصادیق مجرمانه و شخص وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، موافقت ارائه این نوع اینترنت اخذ شده و تاكنون حدود 319 نفر از روزنامهنگاران و خبرنگاران از این امكان بهره مند شده اند.
سلطانی فراضافه كرد: تا كمتر از یك ماه دیگر و اضافه شدن گروه سوم اسامی از سوی رسانه ها، لیست اسامی را به وزارت ارتباطات اعلام خواهیم كرد.
وی ارائه و اختصاص اینترنت بدون فیلتر به خبرنگاران و روزنامه نگاران را در راستای تسهیل قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات عنوان كرده و اظهار داشت: خبرنگاران و روزنامهنگارانی كه مورد تایید بوده و به این معاونت معرفی شوند بدون شك این مسیر را برای آنها فراهم خواهیم كرد.
** نظام جامع رسانه ای با جمع بندی نظرات كارشناسان به دولت ارائه می شود
سلطانیفر در بخش دیگری از سخنان خود با تشریح روند شكل گیری لایحه نظام جامعه رسانه ای كشور ، گفت: با برگزاری نشست ها و همچنین اعلام فراخوان از طریق سایت و پایگاه اطلاع رسانی این معاونت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، دیدگاههای كارشناسی متعددی را دریافت كرده و نظرات جمع آوری شده است.
وی خاطرنشان كرد: در همین راستا در روزهای پایانی سال 96 نیز نشستی در دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانه ها انجام گرفت و تمام دیدگاههای روزنامهنگاران، اصحاب رسانه و اساتید دانشگاه درخصوص این لایحه را جمع آوری و به اطلاع مسئولان وكمیته فرهنگی دولت رسانده ایم و منتظر تصمیمگیری دولت و مجلس شورای اسلامی درخصوص لایحه نظام جامع رسانه ای خواهیم ماند.
** تعریف و پرداخت یارانه به2500 رسانه در سه ماه گذشته
معاون مطبوعاتی ارشاد با اشاره به اینكه حدود 90 درصد بودجه یارانه مطبوعات به صورت مستقیم به مطبوعات پرداخت كرده و 10 درصد هم درحوزههای توزیع رسانهها هزینه شده است، گفت: در دورههای قبل و تا اواخر سال 96 این بودجه كلی به ردیفهای مختلفی، تقسیم و به رسانهها داده شده است.
وی افزود: طی سه ماهه گذشته برای حدود دو هزار و 500 رسانه، یارانه تعریف و پرداخت شده و برخی از این پرداختها نیز در یك، دو یا سه نوبت انجام گرفته و از طرفی برای نخستین بار به بیش از 200 رسانه برخط نیز یارانه پرداخت شده است.
** اقدامات لازم برای كنترل و ارائه كاغذ به مطبوعات
سلطانی فر همچنین با تشریح اقدامات و تلاش های انجام گرفته برای حل مشكلات تأمین كاغذ مطبوعات و رسانه های مكتوب اشاره كرد و گفت: در ابتدای قبول مسئولیت در این معاونت با افزایش و كمبود كاغذ مطبوعات در كشور مواجه شدیم لذا تلاش های فراوانی صورت گرفت تا به سمت مهار و كنترل كاغذ نشریات برویم.
به گفته وی كاغذ بیش از40 درصد از هزینه روزنامه ها را به خود اختصاص میدهد و به همین خاطر ما این موضوع را به صورت فوری مورد پیگیری قرار دادیم و خوشبختانه با پیگیریها، اختصاص ارز 4200 تومان برای واردات كاغذ محقق شد.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال به برخی رایزنی ها و اقدامات صورت گرفته در این خصوص هم اشاره كرد و گفت: مذاكرات و مكاتباتی برای راه اندازی كارخانه چوب و كاغذ مازندران انجام گرفته تا از این طریق بتوانیم بخشی از نیاز كاغذ مطبوعات كشور را مرتفع كنیم.
** ارائه تسهیلات ویژه برای خبرنگاران داخلی و خارجی
سلطانیفر در ادامه با اشاره به حضور و فعالیت 305 خبرنگار خارجی مقیم از 155 رسانه خارجی در تهران و سایر نقاط كشورمان، خاطرنشان كرد: سالانه نمایندگان حدود 1000رسانه خارجی با هماهنگی و مجوز اداره كل رسانه های خارجی این معاونت برای پوشش رویدادهای مختلف و همچنین سوژههای مد نظرشان به ایران سفر می كنند.
وی اضافه كرد: بنا داریم فعالیت آنها را دركشور تسهیل كرده و توجه ویژهای به رسانههای خارجی صورت گیرد تا آنها به راحتی و بدون هیچ مشكلی در كنار دیگر خبرنگاران داخلی به فعالیت حرفه ای خود بپردازند.
معاون مطبوعاتی وزیرفرهنگ وارشاد اسلامی تصریح كرد: هدف ما توسعه و ارتقای دیپلماسی رسانه ای و عمومی است كه می توانیم از این طریق بخش مهمی از آن را تحقق ببخشیم.
** كاهش صف انتظار صدور مجوز رسانه به كمتر از هشت ماه
معاون امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری ازسخنان خود به كم كردن زمان انتظار دریافت مجوز نشریات از دو تا سه سال به كمتر از هشت ماه اشاره كرد وگفت: با مجموع اقدامات صورت گرفته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت تدبیر و امید مدت حضور در صف انتظار ارائه مجوز فعالیت رسانه ها اعم از مكتوب و مجازی به كمتر از هشت ماه كاهش یافته و بسیاری از قوانین دست و پاگیر نیز برداشته شده و تمامی امور از ابتدای ثبت نام تا اخذ مجوز بصورت الكترونیكی و بدون نیاز به حضور افراد متقاضی انجام می شود.
** ترمز ارائه مجوز به نشریات حوزه كودك و نوجوان را كشیدیم
سلطانی فر به نبود معیارهای مشخص درخصوص صدور مجوز به رسانهها به ویژه حوزه كودك و نوجوان اشاره كرد و گفت: با سخت تركردن شرایط اخذ مجوز برای نشریات حوزه كودك و نوجوان ترمز ارائه مجوز به اینگونه نشریات را كشیدیم.
سلطانی فر افزود: از این پس هرفردی با دارا بودن تنها بخشی از شرایط عمومی قادر نخواهد بود تا نشریه حوزه كودك و نوجوان منتشركند.
معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاكید كرد: از این به بعد شرایط متقاضیان اخذ مجوز نشریه برای رده های سنی كودك و نوجوان باید در یك كمیته هفت نفره كه شامل جمعی از متخصصان دراین زمینه هستند ، احراز هویت و تائید صلاحیت شود.
وی اضافه كرد: این كمیته به تازگی تشكیل شده و با جدیت كارش را در راستای ارائه مجوز به افراد واقعی و واجد شرایط دنبال می كند از این رو باید تمامی موارد در این حوزه از فیلتر این كمیته عبور كند.
در ابتدای این نشست محسن حدادی مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تشریح هدف این نشست به برخی اقدامات صورت گرفته درحوزه موضوع بیمه های اجتماعی و تكمیلی، سیاستهای جدید حمایتی مبنی برارائه یارانه مستقیم به رسانه ها، دسترسی آسان خبرنگاران به اطلاعات از طریق اینترنت بدون فیلترو... پرداخت.
شماری ازخبرنگاران حاضر دراین نشست نیز با ارائه نظرات و پیشنهادت خود ، سوالاتی را پیرامون مسائل مختلف كاری و حرفه ای مطرح كردند.
فراهنگ ** 1355 **1055
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲
تهران- ایرنا- معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمایت و ارائه خدمات و تسهیلات بیمه های تامین اجتماعی، تكمیلی، ارائه اینترنت بدون فیلتر به خبرنگاران واجد شرایط ، نهایی كردن تصویب سخت و زیان آور بودن حرفه خبرنگاری، به حداقل رساندن دغدغه های اهالی رسانه را از اولویت های این معاونت در دوره جدید فعالیت در دولت دوازدهم برشمرد.