همدان - ايرنا- مدارس غيردولتي به عنوان يكي از بازوهاي كمكي در كنار مدارس دولتي، نقش اساسي در امر آموزش و پرورش دانش آموزان ايفا مي كنند اما دغدغه متوليان تعليم و تربيت براي ادامه فعاليت اين مدارس، كسب استانداردهاي لازم و استفاده از فضاهاي مستحكم و ايمن براي تحصيل دانش آموزان است.

به گزارش ايرنا مدارس مكان هاي مقدسي هستند كه نقطه آغاز علم آموزي هر فرد در جامعه محسوب مي شوند و ارتقاي سطح سواد دانش آموزان و تربيت و پرورش نسل آينده در محيطي ايمن و پاك را برعهده دارند و در اين ميان مدارس غيردولتي با هدف افزايش كيفيت آموزش، ارضاي نيازهاي متنوع مردم و فراگيران، ايجاد و تنوع در محتوا و خدمات آموزشي، تنوع در روش‌هاي عرضه مطالب، كاهش فشارهاي ناشي از انتظار مردم از دولت و استحكام بيشتر نظام آموزش و پرورش شكل گرفت.
مدارس غيرانتفاعي براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي به طور رسمي از سال تحصيلي 69-1368 با مشاركت هاي مردمي آغاز به كار كرد تا بتواند بخشي از سنگيني وظيفه تعليم و تربيت را بر دوش بكشد و از تراكم دانش آموزان در مدارس دولتي بكاهد.
اگرچه جامعه امروز به فعاليت مدارس غيردولتي نيازمند است اما نبايد از نظارت همه جانبه بر عملكرد اين مدارس و به خصوص ايمني فضاهاي آموزشي آن غافل شد اين نظارت ها با توجه به حساسيت خانواده ها بايد به حدي برسد كه اگر يك مدرسه غير انتفاعي خدمات با كيفيت و ارائه خدمت نكند و فضايي ايمن و مستحكم براي دانش آموز فراهم نياورد محكوم به شكست و تعطيلي باشد.
امروزه نه تنها نظارت بر كيفيت آموزشي مدارس غيردولتي بلكه يافتن مكاني مناسب براي استقرار اين مدارس به يكي از چالش هاي متوليان امر تبديل شده است و اهميت اين موضوع در مدارس استان همدان موجب شد استحكام بخشي بناي مدارس غير انتفاعي، دستور كار اصلي شوراي آموزش و پرورش اين استان را به خود اختصاص دهد.
مديركل آموزش و پرورش همدان روز چهارشنبه در اين نشست گفت: در سال 92 در ابتداي دولت يازدهم تعداد مدارس غيردولتي در استان همدان معادل پنج درصد مدارس موجود بود كه امروز اين آمار به 8.42 درصد مدارس استان رسيده است.
محمد پورداود افزود: در حال حاضر از مجموع 266 هزارو 860 هزار دانش آموز استان 8.42 درصد دانش آموزان استان معادل 22 هزارو 461 دانش آموز در مدارس غير دولتي استان مشغول تحصيل هستند.
مديركل تعمير، تجهيز و نوسازي مدارس استان همدان نيز گفت: مدارس غيرانتفاعي از جنبه ايجاد اشتغال و ايجاد فضاهاي آموزشي كمك حال دولت بوده و در ارتقا و پيشرفت علمي دانش آموزان موثر هستند.
فرزاد تيموري افزود: در سال 93 اعلام شد كه 6 درصد مدارس استان همدان ، غيردولتي هستند در حالي كه متوسط كشوري در آن زمان 11 درصد بود و امروز متوسط كشوري 10 درصد است و استان همدان با 2.43 درصد رشد در اين زمينه به آمار قابل قبولي رسيده است و اين نشان مي دهد اقدامات انجام شده در راستاي توسعه فعاليت مدارس غير دولتي بوده است.
وي مشكلات استحكام بنا را از چالش هاي كسب تاييديه هاي مدارس غير انتفاعي استان برشمرد و گفت: در حال حاضر بيشترين تعداد مدارس غير دولتي استان در شهرهاي همدان، ملاير و نهاوند مستقر است و از آنجا كه ساختمان هاي جديد در شهرها به صورت آپارتماني احداث مي شوند اجاره يك ساختمان حياط دار ويلايي نوساز براي مدارس غير انتفاعي مشكل شده و ساختمان هاي ويلايي قديمي نيز مشكل استحكام بنا دارند و اين امر فعاليت مدارس غيرانتفاعي را با چالش مواجه كرده است.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار همدان نيز گفت: بر اساس قانون اساسي، آموزش رايگان و ايجاد فرصت برابر براي بهره مندي از سيستم آموزشي يك اصل است لذا بايد امكانات را در جهت افزايش كيفي و كمي مدارس دولتي بسيج كنيم.
سعيد شاهرخي افزود: با اين وجود، مجموعه شرايط و قوانين و مقررات كشور يك فرصتي را به وجود آورده است تا با استفاده از بخش خصوصي و افراد علاقه مندي كه عمده آن ها افراد فرهنگي و فرهيخته هستند مدارس غير انتفاعي ايجاد شود.
وي ادامه داد: بايد به فعاليت مدارس غير انتفاعي به عنوان يك فرصت نگاه و در چارچوب قانون و ضوابط اجرايي از فعاليت اين مدارس حمايت كرد.
وي اضافه كرد: اقبال اقشار مختلف مردم به ثبت نام دانش آموزان خود در مدارس غير انتفاعي و ارائه خدمات فوق برنامه در اين مدارس از جمله دلايلي است كه توجه ويژه مسئولان به ادامه فعاليت مدارس غيرانتفاعي را مي طلبد و مسئوليت ما را سنگين تر مي كند.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار همدان تاكيد كرد: با اين وجود نبايد تنها به دنبال رشد كمي اين مدارس باشيم بلكه بايد از لحاظ كيفيت آموزشي و استحكام فضا نيز نظارت كافي داشته باشيم.
شاهرخي گفت: وقتي دانش آموزي شهريه مي دهد و به اين مدارس مي رود بايد آموزش هاي استانداردي دريافت كند و نبايد زمينه ارائه خدمات ضعيف در اين مدارس به وجود بيايد.
وي در خصوص مشكلات استحكام بخشي فضاهاي آموزشي مدارس غير انتفاعي استان نيز گفت:اين مشكلات قابل درك است اما به هيچ عنوان اجازه نمي دهيم به خاطر اين گونه مشكلات، مدارس در فضاهاي آپارتماني يا فضاهاي فاقد استحكام فعاليت كنند و بايد در همه فضاهاي آموزشي ، استانداردها رعايت شود و متناسب با تعداد دانش آموزان فضاي لازم براي تحرك و فعاليت دانش آموزان وجود داشته باشد.
وي با تاكيد بر اينكه استحكام بناي مدارس غير انتفاعي بايد توسط مهندسان ذي صلاح داراي مجوز سازمان نظام مهندسي تاييد شود گفت: موسسان مدارس غير دولتي بار مهمي را از دوش دولت برداشته اند و زحمت اشتغالزايي را به دوش گرفتند كه قابل تقدير است.
نماينده مردم همدان و فامنين در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: اصل در قانون جمهوري اسلامي بر پايه ايجاد مدارس دولتي است و نظام جمهوري اسلامي موظف است براي آحاد ملت ايران مدرسه بسازد و معلم استخدام كند.
حميدرضا حاجي بابايي افزود: اگر كسي بخواهد مدرسه غيردولتي تاسيس كند ، دولت بايد با تمام توان به او كمك كند اما فعاليت اين مدارس نبايد به شكلي باشد كه والدين مجبور شوند دانش آموزان خود را به مدارس غير دولتي بفرستند.
وي اظهار كرد: گرانقيمت ترين سرمايه هر خانواده دانش آموز آن خانواده است لذا به هيچ مدرسه دولتي يا غير دولتي غير مستحكم و نا ايمني اجازه فعاليت داده نمي شود.
به گزارش ايرنا، بيش از 264 هزار دانش‌آموز در 19 شهرستان، ناحيه و منطقه استان همدان در 2 هزار و 594 مدرسه تحصيل مي ‌كنند و 31 درصد از دانش آموزان استان در مناطق روستايي و 69 درصد در مناطق شهري مشغول به تحصيل هستند.
1181/2087