تهران- ايرنا- مديركل محيط زيست استان تهران از تجهيز 114 واحد صنعتي و خدماتي تهران به سيستم پايش لحظه اي خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا به نقل از سايت اطلاع رساني محيط زيست استان تهران(سامات)، همزمان با گراميداشت هفته زمين پاك با شعار« نه به كيسه هاي پلاستيكي» از سيستم پايش لحظه اي پساب بيمارستان 125 تخت خوابي تامين اجتماعي شهرستان شهريار و كارخانه كاله و سيستم تصفيه فاضلاب يك واحد دامداري 5000 راسي با حضور مديركل حفاظت محيط زيست استان تهران، فرماندار و جمعي از مسئولان شهرستان شهريار افتتاح و به بهره برداري رسيد.
كيومرث كلانتري در حاشيه اين افتتاح ها با اشاره به اينكه در گراميداشت هفته زمين پاك پروژه هاي متعددي در سطح استان تهران افتتاح و به بهره برداري رسيد، گفت: با افتتاح سيستم پايش لحظه اي پساب بيمارستان 125 تخت خوابي تامين اجتماعي شهرستان شهريار، از اين پس معاونت نظارت و پايش محيط زيست استان تهران بصورت لحظه اي و آنلاين پارامترهاي دما،TSS،COD و PH و وضعيت راندمان تصفيه خانه بيمارستان را رصد خواهد كرد.
وي با بيان اينكه حجم فاضلاب اين بيمارستان در شبانه روز 175 مترمكعب بوده و اين بيمارستان نخستين بيمارستان استان تهران است كه سيستم آنلاين آن نسبت به بقيه بيمارستانها كاملترين پارامترها را داشته و مجموعا چهار بيمارستان در سطح استان تهران مجهز به سيستم آنلاين پساب مي باشند، افزود: اين اقدام در جهت حذف آلاينده و هم در جهت بازچرخاني آب و استفاده مجدد از آن باتوجه به شرايط كم آبي در تهران بسيار حائز اهميت است.
كلانتري با اشاره به اينكه همچنين سيستم تصفيه فاضلاب دامداري 5000 راسي تليسه نمونه كه امروز شاهد افتتاح و بهره برداري از آن بوده ايم با حجم فاضلاب تصفيه شده حدود 300 مترمكعب در شبانه روز آغاز به كار كرده و پساب تصفيه شده آن در بخش كشاورزي خود واحد و مناطق اطراف آن مورد استفاده قرار مي گيرد، تصريح كرد: اين دامداري اولين دامداري در شهرستان شهريار است كه به سيستم تصفيه فاضلاب مجهز شده است.
مديركل حفاظت محيط زيست استان تهران با بيان اينكه همچنين سيستم پايش لحظه اي شركت لبني كاله كه امكان اندازه گيري و رصد 6 پارامتر آلاينده را توسط محيط زيست دارد امروز به بهره برداري رسيد، افزود: تاكنون 114 واحد صنعتي و خدماتي در استان تهران به سيستم پايش لحظه اي تجهيز شده اند كه از اين تعداد 3 واحد داراي سيستم پايش لحظه اي پساب و هوا بوده و در مجموع در استان تهران 117 سيستم پايش لحظه اي داريم.
وي با اشاره به شناسايي 407 واحد صنعتي آلاينده در پايان سال 96، گفت: اين واحد ها در فهرست صنايع آلاينده استان قرار گرفته و بر اساس قانون موظف هستند در ابتداي سال 97، يك درصد از فروش خود را به عنوان عوارض آلايندگي به شهرداري ها، دهياري ها و بخشداري هاي مربوطه پرداخت كنند.
كلانتري با بيان اينكه قرار گيري اين واحدها در فهرست صنايع آلاينده استان به معناي عدم توجه اين واحدها به قوانين و ضوابط زيست محيطي است، افزود: بر اساس قانون همه واحدهاي صنعتي و خدماتي موظف به رعايت ضوابط زيست محيطي مي باشند و قوانين محيط زيست نيازمند استمرار و تداوم هستند.
وي اظهار داشت: باتوجه به تدابيري كه در محيط زيست استان شكل گرفته و پايش هاي منظم صورت گرفته خوشبختانه شاهد روند كاهشي تعداد واحدهاي آلاينده بوده ايم و اميدواريم اين روند ادامه داشته باشد.
مديركل حفاظت محيط زيست استان تهران در پايان به بررسي و تعيين تكليف 21 گزارش ارزيابي توسط سازمان حفاظت محيط زيست در سال گذشته اشاره داشت و گفت: در مجموع در استان تهران 163 گزارش ارزيابي و برنامه مديريت زيست محيطي دريافت كرده ايم كه عدد قابل توجهي است و نشان از توجه بخش هاي مختلف پروژه هاي عمراني و توسعه استان به قوانين زيست محيطي دارد.
نورالله طاهري فرماندار شهرستان شهريار در اين مراسم با اشاره به اينكه در شهرستان شهريار حدود 950 واحد صنعتي وجود دارد ، افزود: از اين تعداد واحد صنعتي 50 درصد آن فعال، حدود 25 درصد نيمه فعال و مابقي غير فعال مي باشند.
وي با اشاره به اينكه در 90 درصد واحدهاي فعال، قوانين و ضوابط زيست محيطي رعايت مي شود، اظهار داشت: در برخي از واحدها مشكلات زيست محيطي و آلودگي وجود دارد كه انتظار داريم تمامي صنعتگران رعايت كامل ضوابط و قوانين زيست محيطي را مد نظر قرار دهند.
تهرام/7247//1348