قم – ايرنا – رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم گفت: براي تحقق شعار سال و حمايت از كالاي ايراني بايد تجهيزات و ماشين آلات واحدهاي صنعتي، نوسازي و دستگاه هاي قديمي كنار گذاشته شود.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي سازمان صنعت، معدن و تجارت قم محمود سيجاني روز پنجشنبه در گفت و گويي، بيان كرد: بيشتر واحدهاي صنعتي فعال در استان قم را صنايع پيشرفته و مدرن تشكيل مي دهد كه به ماشين آلات روز دنيا مجهز هستند كه همين مساله زمينه را براي توليد كالاي باكيفيت ايراني فراهم آورده است.
وي افزود: زماني كه واحدهاي صنعتي به تجهيزات مدرن مجهز باشند مي توانند در مدت كوتاهي و با صرف هزينه كمتري نسبت به ساير واحدهاي قديمي، فرآيند توليد خود را به انجام رسانند و همين نكته موجب بالا رفتن قابليت رقابت پذيري آنان در بازارهاي داخلي و بين المللي مي شود.
وي ادامه داد: در شرايط كنوني كه شكل ظاهري محصول اهميت بسيار زيادي در فرآيند اسقبال مشتري از آن دارد؛ استفاده از دستگاه هاي بسته بندي جديد در واحدهاي صنعتي استان نيز يكي ديگر از پيش نيازهاي حمايت از كالاي ايراني است كه مي تواند بازار فروش محصول هاي توليد شده در داخل كشور را رونق بخشد.
سيجاني گفت: استفاده از تجهيزات نوين در كارخانه ها باعث كاهش ضايعات توليد مي شود و همين نكته مي تواند قيمت تمام شده كالاي ايراني را تا ميزان قابل توجهي كاهش دهد.
وي بيان كرد: سياست دولت حمايت از واحدهاي صنعتي براي نوسازي ماشين آلات و تجهيز آنان به دستگاه هاي جديد است و در همين رابطه از سال گذشته، تسهيلات رونق توليد در بخش بازسازي و نوسازي ماشين آلات و تجهيزات واحدهاي صنعتي نيز پرداخت مي شود.
وي ادامه داد: در قم نيز اين مساله از اهميت ويژه اي برخوردار است و با نظر كارگروه تسهيل و رفع موانع توليد استان و تدوين راهكارهاي لازم، در سال جاري پرداخت تسهيلات رونق توليد در بخش بازسازي و نوسازي واحدهاي صنعتي در اولويت قرار مي گيرد و متقاضيان مي توانند درخواست هاي خود در اين بخش را در سامانه بهين ياب ثبت كنند.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، با تشكر از همكاري بانك هاي عامل استان براي پرداخت تسهيلات رونق توليد، گفت: كاهش نرخ تسهيلات در اين بخش و به خصوص در حوزه بازسازي و نوسازي ماشين آلات يك ضرورت است، چرا كه استفاده از تسهيلات در اين زمينه با وجود نرخ هاي كنوني براي توليد كنندگان توجيح اقتصادي ندارد.
وي افزود: اگر بخواهيم كالاي ايراني بيش از پيش مورد توجه مردم قرار بگيرد بايد به دنبال ارتقا فرآيند توليد آن باشيم و نوسازي ماشين آلات مهمترين اقدامي است كه در اين بخش مي توانيم انجام دهيم، بنابراين همكاري بيشتر بانك ها در اين زمينه يك ضرورت ملي است.
تاكنون 117 واحد صنعتي استان قم بيش از 2 هزار ميليارد ريال تسهيلات رونق توليد براي تامين سرمايه ثابت و درگردش و همچنين نوسازي ماشين آلات خود دريافت كرده اند.
2 هزار و 394 واحد صنعتي كوچك، متوسط و بزرگ در قم وجود دارد كه 94 درصد به بخش صنايع كوچك اختصاص يافته است؛ از اين تعداد 2 هزار و 256 واحد مربوط به صنايع كوچك، 75 واحد مربوط به صنايع متوسط و 63 واحد مربوط به صنايع بزرگ است.
قم داراي 7 شهرك صنعتي شكوهيه، الغدير، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن الائمه(ع) -قنوات- و فناوري اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و 4 ناحيه صنعتي خورآباد، سيرو، دستجرد و طغرود است.
7405/ 6133/