سنندج - ايرنا - نماينده ولي فقيه در كردستان گفت: شوراي فرهنگ عمومي قدرت اجرايي و ابزار لازم براي اينكه بر اجراي مصوبات خود نظارت كند، ندارد و اين مساله باعث كاهش مانور شورا در اجراي برنامه ها شده است.

به گزارش ايرنا، آيت الله سيدمحمد حسيني شاهرودي پنجشنبه شب در نودمين جلسه شوراي فرهنگ عمومي كردستان كه با حضور اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي برگزار شد، اظهار كرد: شوراي فرهنگي عمومي بايد به عنوان مجلس فرهنگي در استان ها فعاليت كند اما چون ابزار قدرت در اختيار ندارد در اجراي برخي از برنامه ها موفق نيست لذا متوليان و دست انداركاران بايد نسبت به رفع اين مشكل اقدام كنند.
وي افزود: براي كار فرهنگي آن اصالتي را كه در بحث هاي نظري قائل هستيم در عمل نيستيم از اين رو براي گسترش فرهنگ عمومي جامعه بايد همه در ميدان عمل حضور داشته باشند.
نماينده ولي فقيه در كردستان با انتقاد از كم بودن اعتبارهاي فرهنگي در كشور يادآور شد: اساس كار، فرهنگ بوده و لازم است به اين حوزه اعتباري خاص و ويژه تخصيص داده شود تا بتوان بدون دغدغه به جنگ تمدن رفت.
آيت الله حسيني شاهرودي اضافه كرد: در جنگ تمدني كه جامعه جهاني گرفتار آن است تلاش كفر حاكم كردن ظلم است اما ما براي حاكم كردن فرهنگ مان در كشور خود هم هزينه آنچناني نمي‌كنيم.
وي گفت: نمايندگان مجلس و مسئولان دولت بايد با توجه به برنامه هاي نظام در خصوص سبگ زندگي اسلامي، آسيب هاي اجتماعي و توسعه فرهنگ به اختصاص اعتبار در حوزه فرهنگ توجهي ويژه داشته باشند.
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار كردستان هم در اين نشست گفت: هشت سال از زماني كه رهبر معظم انقلاب اسلامي ايران كردستان را استان فرهنگي نامگداري كرده اند مي گذرد اما همچنان امكانات فرهنگي اين استان در سطح معمولي هم ارزيابي نمي شود.
حسين خوش اقبال اظهار كرد: اگر دغدغه فرهنگ در استاني كه هشت سال درگير جنگ تحميلي بود و سال ها با ضد انقلاب مبارزه كرده، داريم بايد عنايت ويژه‌اي براي رفع كمبودهاي فرهنگي اين استان داشته باشيم.
وي افزود: مردم اين ديار همچنان بر وفاداري خود نسبت به انقلاب پايبند هستند و در اتفاقات و اغتشاشات سال گذشته، مشكلي خاصي در كردستان نداشتيم.
خوش اقبال اضافه كرد: آرامش و امنيت موجود كردستان بويژه در اين ايام نشان داد كه مردم همواره پشتيباني خود از نظام و رهبري به اثبات رسانده و سزاوار بهترين خدمات هستند.
وي با اشاره به اعتراض بازاريان بانه و مريوان به اجراي طرح ساماندهي مبادلات مرزي گفت: تصويب منطقه آزاد بانه و مريوان مهمترين اقدامي است كه انتظار مي رود مجلس شوراي اسلامي با عمل به آن در راستاي افزايش سطح معيشت مردم اين مناطق گام بردارد.
وي با بيان اينكه براي ارج نهادن به فرهنگ و هنر و وفادراي مردم كردستان لازم است در تقويم كشور روزي به عنوان روز لباس و پوشش كردي تعيين شود، افزود: توجه به هنرهاي كردستان از جمله شعر، موسيقي، گردشگري و صنايع دستي از ديگر مطالبه هاي مردم اين استان است.
معاون استاندار كردستان همچنين از طرح بومي گزيني دانشجويان در دانشگاه ها انتقاد كرد و گفت: با اين طرح نخبگان استان ها ديگر قادر به توسعه توانايي هاي خود نيستند و لازم است مجلس شوراي اسلامي در اين خصوص تدبيري بينديشد.
به گزارش ايرنا، هشت نفر از اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي در اين نشست از سوي نماينده ولي فقيه در كردستان براي پيگيري تحقق توسعه فرهنگي به عنوان عضو افتخاري شوراي فرهنگ عمومي اين استان انتخاب شدند.
اعضاي كميسيون فرهنگي روز پنجشنبه به استان كردستان سفر كردند، در اين سفر سه روزه برنامه هاي مختلفي از جمله نشست با نخبگان حوزه هاي فرهنگي، اجتماعي، هنري و سياسي استان، بازديد از طرح هاي عمراني و فرهنگي، حضور در نماز جمعه شهرستان ها و ديدار با روحانيون، ائمه جمعه و شخصيت هاي فرهنگي استان در نظر گرفته شده است.
كردستان سومين استاني است كه اعضاي كميسيون فرهنگي به آن سفر مي كنند، هدف از اين سفرها در جريان قرار گرفتن اعضاي اين كميسيون از دغدغه ها و مشكلات فرهنگي استان هاي مختلف است.
3034/