الجزیره-ایرنا- شیخ »ابراهیم زكزاكی » رهبر جنبش اسلامی نیجریه گفت، عربستان بنا به دستور آمریكا و انگلیس، به ارتش نیجریه كمك مالی كرد تا در سال 2015 در زاریا دست به كشتار شیعیان بزند.

به گزارش ایرنا، تارنمای خبری «اسلام تایمز» نوشت، وی در تماس تلفنی با پسرش گفت، عربستان هزینه حمله به «زاریا» را تامین كرده بود.
رهبر جنبش اسلامی نیجریه در ادامه پیش شرط های دولت نیجریه را برای آزادی خود رد كرد و گفت، نمی توان با افسران امنیتی مذاكره كرد.
وی افزود: چگونه می توان با كسانی مذاكره كرد كه سخنان و پیشنهادهای ما برای آن ها هیچ اهمیتی ندارد.
شیخ زكزاكی اشاره ای به شرط های نیروهای امنیتی این كشور برای آزادی او نكرد.
این عالم نیجریه ای در ادامه تاكید كرد، روش و موضع گیری اش را كه از 40 سال پیش ادامه داده، تغییر نمی دهد.
نیروهای نظامی نیجریه 12 دسامبر سال 2015 به منزل شیخ زكزاكی حمله كردند كه در اثر آن صدها نفركشته و یا زخمی شدند و حسینیه بقیه الله نیز به طور كامل تخریب شد.
خبرگزاری آسوشیتد پرس نوشت، فعالان حقوق بشر ارتش نیجریه را به كشتار صدها نفر متهم كردند و در جریان این حمله شیخ زكزاكی نیز زخمی شد و پس از آن او را بازداشت كردند.
پزشك شیخ زكزاكی گفته است وضعیت جسمانی او در حال بدتر شدن است.
نصیبه دختر شیخ زكزاكی گفته است، 450 نفر در این حمله كشته شدند و 300جسد به بیمارستان منتقل شد اما شمار كشته ها احتمالا بیش از یك هزار نفر بود.
ارتش نیجریه آن زمان اعلام كرد، علت این حادثه، حمله طرفداران شیخ زكزاكی به كاروان فرمانده ستاد ارتش این كشور در این منطقه بود اما جنبش اسلامی نیجریه این اتهام را شدیدا تكذیب كرد.
گفته می شود گروه های تكفیری عامل تحریك ارتش نیجریه برای حمله به رهبر جنبش اسلامی نیجریه بودند.
زاریا ( Zaria) شهری در استان كادونا واقع در شمال نیجریه است.شیخ زكراكی متولد سال 1953میلادی و اهل این شهر است.
خاورم **2041*شبس*1613*