تهران- ایرنا- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینكه پیكره آینده جهان براساس فناوری «بلاك چین» (زنجیره بلوكی) است، برگشت به عقب در برابر ارز دیجیتال را بی معنا دانست و گفت: مدل آزمایشی ارز دیجیتال ایرانی آماده شد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، فناوری زنجیره بلوكی (بلاك چین Block Chain) یك پایگاه داده توزیع شده از اسناد و یا دفتركل عمومی از همه تراكنش ها یا رویدادهای دیجیتال است كه توسط اجزای تشكیل دهنده اش به شكل مشترك اجرا می شود؛ نفوذ ناپذیری آن در برابر هكرها از ویژگی های آن است كه سبب شده تا ارزهای دیجیتال برپایه این فناوری شكل بگیرند و رشد كنند.
بانك مركزی دوم اردیبهشت ماه امسال در بخشنامه ای تاكید كرد كه به كارگیری ابزار بیت كوین(Bit Coin) و سایر ارزهای مجازی در همه مراكز پولی و مالی كشور ممنوع است.
این بخشنامه، واكنش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به همراه داشت به طوری كه امروز محمدجواد آذری جهرمی به مصوبه اخیر بانك مركزی پیرامون ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتال اشاره كرد و گفت: مصوبه بانك مركزی به عنوان سیاستگذار اصلی پول و مالی كشور در مورد ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت كوین كه به بانك ها و صرافی ها اعلام و استفاده از آنها را ممنوع كرده است، به معنای ممنوعیت و یا محدودیت بكارگیری ارز دیجیتال در توسعه داخلی نیست.
وی با یادآوری پروژه مشترك در این زمینه با همكاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، پژوهشگاه پولی و مالی بانك مركزی و پست بانك ایران، خاطرنشان ساخت: هفته گذشته در جلسه مشترك برای بررسی میزان پیشرفت این پروژه، اعلام شد كه مدل آزمایشی آماده است.
وزیر ارتباطات ادامه داد: نتیجه تحقیق باید به پرسش هایی در بخش های مختلف تبدیل شود تا در حالت های گوناگون به نمونه رسیده و سپس پیاده سازی نمونه ها انجام شود.
عضو كابینه دولت دوازدهم گفت: نگرانی بانك مركزی ناشی از خروج ارز و آسیب دیدن مردم و موضوع های اینچنینی است كه برهمین اساس تصمیم گرفتند خرید و فروش بیت كوین را ممنوع كنند؛ اما بیت كوین همه ارز دیجیتال نیست و آینده چهارچوب و پیكره اینترنت جهان مبتنی بر بلاك چین خواهد بود.
به گزارش ایرنا، ارز دیجیتال با «بیت كوین» در سال 2008 میلادی تولد یافت؛ مبدع آن با نام مستعار «ساتوشی ناكوموتو»، با گذشت نزدیك به یك دهه از آغاز فعالیت این نوع ارزها هنوز ناشناخته مانده است.
مزیت این ارز اینكه تابع قوانین و استانداردهای بانك مركزی هیچ كشوری نیست؛ هرچند همچون ارزهای كاغذی با نوسان قیمتی همراه است.
به طور كلی ارزهای دیجیتال بر بستر شبكه جهانی اینترنت بین اشخاص مبادله می شود و هیچ بانك یا دولتی بر آن نظارت نمی كند.
از آنجا كه حساب ها شفاف و تراكنش ها قابل مشاهده و تایید دیگران است، امكان تقلب ندارد اما معامله گران ارز دیجیتال ناشناس باقی می مانند و همین مزیت سبب شده است بسیاری از دولت ها درصدد ممنوعیت آن برآیند.
اقتصام**2078**2023