همدان - ايرنا - استاندار همدان گفت: طرح سرشاخه كاري گردوي تويسركان طرحي بي نظير در خاورميانه است كه به عنوان نمونه در اين شهرستان آغاز شده است.

به گزارش ايرنا، محمد ناصر نيكبخت عصر شنبه در نشست با فعالان اقتصادي تويسركان افزود: اين شهرستان از سال گذشته با تصميم وزارت جهاد كشاورزي به عنوان شهرستان آزمونه اصلاح باغ هاي گردو و سرشاخه‌ كاري و پيوند اين درختان در كشور برگزيده شده است.
وي با بيان اينكه بر اين اساس مقرر شده تا سه هزار هكتار از مجموع پنج هزار و 500 هكتار باغ هاي گردوي شهرستان تويسركان در بازه زماني پنج ساله اصلاح شوند ادامه داد: در بازديدي كه از طرح هاي اقتصادي تويسركان انجام شد ، اقدامات قابل توجهي به چشم مي خورد.
استاندار همدان اظهار كرد: در استان فعاليت هاي خوبي شده و شاخص هايي مانند مشاركت اقتصادي، همدان توانست رتبه اول را كسب كند و در اخذ رتبه كسب و كار نيز رتبه 24 به 11 رسيد و بيش از 20 هزار شغل ايجاد شد.
نيكبخت با اشاره به راه اندازي نيروگاه هاي خورشيدي در استان همدان افزود: 500 مگاوات نيروگاه خورشيدي در استان شناسايي، 200 مگاوات اجرا و 70 مگاوات بهره برداري شده كه تويسركان هم اجرا خواهد شد كه اين طرح ها با سرمايه گذاري خارجي است و همدان در اين زمينه در ايران رتبه اول را دارد.
وي ادامه داد: در سال 94 در استان همدان 540 ميليارد ريال وام ازدواج پرداخت شده و اين رقم در سال 96 به سه هزار و 500 ميليارد ريال افزايش يافته است.

** تاكيد استاندار همدان به ترغيب مردم به استفاده از تسهيلات اشتغالزا
استاندار همدان با بيان اينكه 15 هزار ميليارد ريال تسهيلات اشتغالزايي همدان در سال 96 بوده است افزود: از ائمه جماعات مي خواهم در خطبه هاي نمازجمعه اطلاع رساني و مردم را به استفاده از اين تسهيلات ترغيب كنند.
نيكبخت افزود: با تشويق و ترغيب بايد سرمايه گذاران روستايي از اين تسهيلات استفاده كنند چراكه در دريافت تسهيلات تسهيل ايجاد شده است.
شهرستان تويسركان با برخورداري از پنج هزار و 500 هكتار باغ‌هاي گردو و توليد ساليانه حدود 17 هزار تن از اين محصول با مرغوبيت و كيفيتي در مقياس جهاني، پايتخت گردوي ايران نام گرفته و اكنون مي‌خواهد مركز توزيع نهال گردو در كشور است.
در سال 96 با حضور معاون امور زراعي وزير جهاد كشاورزي عمليات اجرايي نهالستان باغ مادري گردوي تويسركان در روستاي مراد آباد به مساحت 11 هزار هكتار انجام شد.
شهرستان تويسركان از سال گذشته با تصميم وزارت جهاد كشاورزي به عنوان شهرستان آزمونه اصلاح باغ هاي گردو و سرشاخه‌كاري و پيوند اين درختان در كشور برگزيده شده و بر اين اساس مقرر شده تا سه هزار هكتار از مجموع پنج هزار و 500 هكتار باغ هاي گردوي شهرستان تويسركان در بازه زماني پنج ساله اصلاح شوند.
طرح زنجيره توليد نهال گواهي شده گردوي پيوندي استان همدان در روستاي مراد آباد تويسركان شامل احداث باغ مادري در مساحت 6 هكتار، خزانه توليد نهال گردو به مساحت 2 هكتار و گلخانه توليد نهال گردوي پيوندي به مساحت 3 هكتار است.
مساحت كل محل اجراي طرح در 11 هكتار است و كل سرمايه‌گذاري طرح بالغ بر 90 ميليارد ريال برآورد شده است و ارزش كل توليدات ساليانه پس از رسيدن به حداكثر توليد بالغ بر 130 ميليارد ريال است.
2087/7523