تهران- ایرنا- سرپرست شهرداری تهران با اشاره به تامین بودجه و مذاكرات صورت گرفته به منظور خرید خانه نیمایوشیج، گفت: به محض خریداری این خانه مرمت آن از سوی شركت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری منطقه یك آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سمیع الله حسینی مكارم شامگاه شنبه در آئین افتتاح خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل احمد كه با حضور جمعی از اصحاب قلم و اندیشه و شخصیت های فرهنگی و هنری برگزار شد، بر حفاظت و صیانت از میراث گرانقدر فرهنگی كشور، تاكید كرد و افزود: امشب خانه 2 نویسنده و مولف موثر و جریان ساز در ادبیات مدرن پارسی افتتاح می شود؛ آن هم خانه ای كه با نظر و نظارت جلال آل احمد و البته با درآمد نویسندگی ساخته شد.
وی تصریح كرد: جلال آل احمد برای ساخت این خانه سه هزار تومان را از دوستان خود قرض گرفت و هزار تومان از درآمد نویسندگی به دست آورد، به این ترتیب این خانه به تدریج ساخته شده است.

**خانه سیمین و جلال به ثبت ملی رسیده است
سرپرست شهردار تهران ادامه داد: این خانه در زمره معماری معاصر به شمار می رود و به عنوان یك اثر ملی در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسیده همچنین خانه سیمین و جلال، نویسندگان و شاعران بسیاری را به خود دیده و تا زمان حیات جلال آل احمد و پس از آن، در زمان حیات سیمین دانشور محل رفت و آمد و گرد آمدن اهالی علم و ادب بوده است.
حسینی مكارم خاطرنشان كرد: در افتتاح خانه سیمین و جلال مهم تر از كالبد، تزئیات و چیدمان خانه، این موضوع مورد توجه قرار گرفته كه ارزش های معنوی بازیابی شود و كاركرد خانه به عنوان محل رفت و آمد بزرگان ادبیات به آن بازگردد.
وی با بیان اینكه مجموعه های الحاقی و فضاهای خدماتی باتوجه به مبانی نظری و هم جواری با بنای تاریخی در نظر گرفته شده افزود: جلال آل احمد در سال های حیات خود یك كتابخانه و یك فضای پاتوق و گفت و گو ایجاد كرده بود كه در مرمت هر 2 بخش تلاش شده، ماهیت معماری و روح حاكم بر بافت، با همان حس و حال گذشته احیا شود.
سرپرست شهردار تهران با بیان اینكه اكنون پس از مرمت این بنا، زنده بودن این خانه به این است كه زنده بودن جلال و سیمین در آن حفظ شود یادآور شد: جلال آل احمد اهل گپ و نشستن در پاتوق های نویسندگان بود و این خانه نیز یكی از پاتوق های گفت و گو است، از این رو در زمان حال نیز خانه سیمین و جلال باید پاتوقی باشد، برای همه كسانی كه دغدغه ادبیات و شرایط اجتماعی و فرهنگی را دارند و می خواهند درباره آن گفت و گو كنند.
وی تاكید كرد: خرید و باز زنده سازی خانه سیمین و جلال بخشی از برنامه كلان و وظیفه شهرداری تهران بوده كه طی آن بیش از آن كه باید به عنوان یك مركز اداری برای كشور شناخته شود، باید شخصیت فرهنگی خود را باز یابد. در ادامه نیز امیدوارم در آینده نزدیك خانه نیمایوشیج را در مجاورت خانه سیمین و جلال خریداری كنیم.

**شهر تهران به پایتخت ادبی تبدیل می شود
سرپرست شهرداری تهران با تاكید بر احیا و باززنده سازی خانه مشاهیر و نخبگان شهر تهران از جمله توران میرهادی، افزود: با این اقدام شهر تهران علاوه بر پایتخت اداری، به پایتخت ادبی، هنری و مركز گفت و گوی فرهنگی تبدیل می شود.
وی، تهران را یكی از شهرهای تاریخی كشور دانست كه به خاطر بدقوارگی در معماری و ساخت و ساز طی سال های گذشته، هویت تاریخی و فرهنگی آن در نگاه اولیه هویدا نیست؛ با توجه به اینكه حداقل در 300 سال گذشته شهر تهران به لحاظ بناها، محوطه ها و رویدادهای مختلف یكی از شهرهای مهم تاریخی كشور بوده است.
سرپرست شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مهم ترین فایده باز زنده سازی خانه مشاهیر ادب و هنر را باید در جای دیگری جست؛ اكنون در زمانه ای كه گاه عیب ها هنر شمرده می شوند و گاه غفلت ها ارزش تلقی می شوند احیای خانه بزرگان ادب و هنر به عنوان مراكز مطالعه، گفت و گو و رویدادهای فرهنگی، بار دیگر ارزش ادب و هنر را احیا كرده و كانون هایی برای احیای این ارزش ها فراهم می كند.
وی تاكید كرد: این راهی است كه بزرگانی چون جلال و سیمین در شرایط دشوار اجتماعی و فرهنگی آزموده و به كار گرفته اند و البته بركات، نتایج و فوایدش هنوز پابرجا است.

** حاشیه هایی از مراسم افتتاحیه خانه موزه سیمین و جلال آل احمد در تهران

* آئین افتتاحیه خانه موزه سیمین دانشور و جلال آل احمد شب گذشته با حضور جمعی از مدیران حوزه فرهنگ و هنر برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا؛ مراسم افتتاحیه خانه موزه سیمین و جلال به همت شهرداری تهران در حالی برگزار شد كه مدیران شهری از جمله سمیع الله مكارم حسینی سرپرست شهرداری تهران، محمد جواد حق شناس رئیس كمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، جعفر رحمان زاده مدیر عامل شركت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران و غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به سخنرانی پرداختند.

* مراسم در داخل كوچه منزل سیمین دانشور و جلال آل احمد به مدت حدود 2 ساعت برگزار شد و پس از آن میهمانان با حضور در داخل خانه از بخش های مختلف خانه این دو نویسنده بزرگ دیدن كردند.

* مدیرعامل شركت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در مراسم افتتاحیه این خانه گفت: خانه سیمین دانشور و جلال آل احمد با كم ترین مداخله و تغییر فیزیكی مرمت شد و با جمع آوری آثار و اشیای متعلق به آنان بر آن بودیم تا روح و جان خانه را در خانه موزه بازآفرینی كنیم.
جعفر رحمان زاده اظهار كرد: مفتخریم در سال روز ولادت یكی از مفاخر ادبی این سرزمین، مرحومه سیمین دانشور این خانه موزه را كه به او و همسرش جلال آل احمد، نویسنده توانا و روشنفكر تعلق دارد، بهره برداری كنیم.
وی یادآور شد: خانه سیمین و جلال محل حشر و نشر بسیاری از اصحاب شعر و ادب، دین و سیاست همچون مرحوم طالقانی، امام موسی صدر و نیمایوشیج بود.

* رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی نیز در این مراسم گفت: شخصیت و زندگی جلال آل احمد زندگی یك نفر نیست، زندگی یك نسل است.
غلامعلی حدادعادل با تاكید بر اینكه كمتر زن و‌ شوهری پیدا می شود كه مانند سیمین و‌ جلال صاحب قلم و نظر و چهره پرداز روزگار خود باشند، افزود: درباره جلال چندان در دوره ما صحبت نمی شود، اما حقیقت این است كه شخصیت و زندگی جلال، زندگی یك نفر نیست، زندگی یك نسل است.
وی با بیان اینكه در زندگی جلال تجربه، پختگی و آشفتگی های فكری یك دوران قابل بررسی است، عنوان كرد: جلال از خانواده ای كاملا مذهبی بیرون آمد اما جذب حزب توده شد و پس از انشعاب از حزب توده دوباره با مذهب آشتی كرد.
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی خاطرنشان كرد: علی رغم همه جاذبه ها و دافعه ها در صداقت، صمیمت، پاكی و شجاعت جلال آل احمد نمی توان تردید كرد.

*همچنین رئیس كمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهرتهران نیز در این مراسم گفت: مهم ترین داشته های شهرتهران همین سیمین ها و جلال ها هستند كه برای همیشه برای شهر و كشورشان افتخار آفرینی می كنند.
مهم ترین داشته های تهران همین سیمین ها و جلال ها هستند.
محمد جواد حق شناس با بیان اینكه این خانه یكی از سرمایه های شهر بود كه به آغوش شهر بازگشت، گفت: مهم ترین داشته های این شهر همین سیمین ها و جلال ها هستند كه برای همیشه برای شهر و كشورشان افتخار آفرینی می كنند.

* همچنین عضو كمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران نیز در این مراسم اظهار كرد: در سال 1346 كانون نویسندگان در خانه سیمین و جلال شكل گرفت و در عین حال كه پایگاه این كانون بود، سیمین دانشور بر حضور افرادی چون امام موسی صدر در این خانه تاكید می كرد.
احمد مسجد جامعی تاكید كرد: در واقع خانه سیمین و جلال به مرور مرجعیت پیدا كرد و تمام كسانی كه وجه اشتراكشان مخالفت با نظام شاهنشاهی بود، در این خانه جمع می شدند.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینكه آجر به آجر این خانه با عشق ساخته شده است، افزود: جلال در جریان ساخت این خانه عملا بنا می شود و‌ می گوید كه در این شرایط زندگی با مردم را تجربه می كنم.
خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور از سال 1330 تا 1332 توسط مرحوم جلال ال احمد و در زمانی كه سیمین دانشور در حال سپری كردن دكتری در خارج از كشور بود و به كمك دوست جلال سرهنگ معینی ساخته شد.
عرصه ملك 420 متر مربع و زیربنای آن در حدود 220 متر مربع است كه در 2طبقه ساخته شده است.
وی ادامه داد: این بنا پس از فوت سیمین دانشور توسط شهرداری تملك و شركت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران عملیات مرمت و بازسازی و تبدیل به خانه موزه را آغاز كرد.
عملیات مطالعات و مستند نگاری این خانه اواخر سال 93 آغاز و همچنین عملیات مرمت و موزه آرایی آن به ترتیب در سال های 94 و اواخر 96 ادامه یافت.
با توجه به اهمیت این پروژه نوع مرمت به صورت سبكی(عین به عین) صورت گرفت تا حداقل مداخله در بنا صورت گیرد و تمامی اقدامات مرمتی جهت بالابردن مقاومت ساختمان صورت گرفت.
همچنین اعتبار پروژه از ردیف مرمت و بازسازی خانه های مشاهیر جز ردیف اعتباری مستمر شركت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران تامین شد.
تهرام/7243/ 1539